X-Men: Dark Phoenix staví hrdiny proti nejsilnějšímu z nich. Jak dopadlo završení ságy o mutantech

X-Men odstartovali v roce 2000 revoluci. Byl to první film podle komiksu, který dal směr podobě těchto snímků tak, jak je známe dnes. Nejnovější přírůstek X-Men Dark Phoenix je tak trochu rozloučením s mutanty, které ale proběhlo tišeji a nenápadněji, než mělo.

Stáli už proti různým nepřátelům, ale teď musí ve filmu s názvem X-Men Dark Phoenix čelit tomu nejsilnějšímu – a ještě ze svých vlastních řad. Mutanti, respektive alespoň ti, co studují na Xavierově škole pro nadané žáky, mají zkušenosti z boje proti mutantům, protože opakovaně čelili Bratrstvu mutantů pod vedením Magneta.

Teď filmaři čerpali ze známé dějové linky, kterou už jednou částečně použil režisér Bratt Rattner ve filmu X-Men: Poslední vzdor (2006). Jean Grey získává moc tak obrovskou, že je nebezpečná sobě i svému okolí a nic ji nedokáže zastavit.

Odklady a přetáčky kvůli přesunu práv na značku

X-Men: Dark Phoenix dorazil do kin, a snaží se ukousnout svůj díl divácké přízně i přesto, že je už dlouhou dobu outsiderem. To je dáno hned několika faktory. Ten první je, že jsme před chvílí všichni viděli Avengers: Endgame. Nejočekávanější snímek roku proběhl nedávno, a zároveň ukončuje jednu velikou kapitolu. Dark Phoenix rozhodně není tak epický film, a ani si na to nehraje, což je dobře. Čeká ho ale srovnávání. Snímek je taktéž zakončením ságy X-Men, i když víceméně trochu nechtěným.

A to je druhý problém: 20th Century Fox, kteří film připravovali, odkoupil Disney. Obří fúze pod křídla zábavního giganta započala v roce 2018, a dotkla se některých rozdělaných projektů. Nejvíce utrpěl právě přírůstek X-Menů, protože se přepisoval scénář, dělaly přetáčky a hlavně se měnil celý závěr filmu. Důvod byl prostý – snímek příliš korespondoval s jiným filmem Marvel Studios, a tím je Captain Marvel. Finále se tak místo vesmíru koná na zemi, i když zrovna tohle je pro Dark Phoenix možná spíš plusem. Jean Grey totiž získá svojí sílu vlivem kosmického záření, takže kdo filmy viděl, jistě už chápe.

Rozvrstvený filmový vesmír

Snímek navazuje na filmy První třída (2011), Budoucí minulost (2014) a Apokalypsa (2016), které jsou příběhem „mladých“ mutantů, tedy jejich omlazených verzí oproti původní trilogii. Filmy se odehrávaly postupně v šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých letech. Teď tu máme léta devadesátá, X-Meni jsou dobře známí celému světu a zastihujeme je zrovna v momentě, kdy mají u obyvatel Spojených států přízeň. Prezident spolupracuje s Charlesem Xavierem a jeho nadaní studenti zasahují, když je potřeba.

Při netradiční záchranné misi kosmonautů z orbity ale dochází k nehodě, při které je rozmetán na kusy raketoplán NASA. Všichni přežijí, protože podivnou vesmírnou energii vstřebá nebohá Jean. Všechno se zdá být v pořádku, dokud se v ní neprobudí dávno ukryté síly, které v kombinaci s kosmickým zářením dělají ze zrzky zbraň hromadného ničení. Její bolestné vzpomínky se derou ven, a Jean přestává věřit svým přátelům, a co hůř, začíná pro ně být hrozbou. Situace se stupňuje a pokud ji nikdo nezastaví, hrozí, že se z ní stane monstrum.

Staří známí se vrací

Ve filmu uvidíme známé tváře, takže se vrací James McAvoy (Charles Xavier), Michael Fassbender (Magneto), Jennifer Lawrence (Mystique) nebo Nicolas Hoult (Beast). V titulní roli Jena Grey je Sophia Turner, která je kromě této úlohy známá ze Hry o trůny jako Sansa Stark. Snímek počítá s tím, že postavy divák zná, a nijak jejich původ (vyjma Jean) nevysvětluje. Nové X-Meny režíroval Simon Kinberg, který se osvědčil jako producent už od První třídy. Produkoval i oba Deadpooly a Logana, ale zde opravdu poprvé režíruje, což je také zajímavá skutečnost. Do křesla se tak dostal zřejmě díky své pozici u filmu.Výsledný X-Men: Dark Phoenix sice na jednu stranu překvapil, ale v několika bodech je trochu zklamáním.

Zbyteční mimozemšťané a nevyužitý potenciál

Jestli něco naprosto selhává, pak jsou to nepřátelští mimozemšťané. Ti umí měnit podobu, a z humanoidních potvor, které prakticky sotva zahlédneme, se mění na lidi, které potkají. Přesně jako Skrullové, kteří měli tu samou úlohu v Captain Marvel. Až na to, že zde není jejich původ ani motiv záměru vůbec vysvětlený a celá jejich existence ve filmu se tak smršťuje pouze na fakt, aby měli naši hrdinové ještě jiného soupeře, než sebe navzájem. Emzáky vede vůdkyně, kterou hraje Jessica Chastain, a i její role se zdá být jen odvedením pozornosti od hlavního problému s Jean. Jakoby si s mimozemšťany filmaři nedokázali poradit.

Ve filmu je spousta zajímavých námětů, které by bylo možné více rozvinout, ale není na ně prostor. Charlesův rozpor mezi tím, co je dobré pro všechny a jeho vlastním egem je pouze nastíněn, stejně jako vztahy mezi jednotlivými hrdiny. Někteří dostanou méně prostoru, než jsme zvyklí. Příkladem je hlavně Magneto nebo rychlík Quicksilver, který si své „velké“ scény odbyl v předchozích dvou filmech. Navíc se hlavně Charles Xavier i Erik/Magneto poněkud opakují a jakoby pronášeli repliky z předchozích filmů.

Pořád je na co se dívat

Co se dá snímku pochválit je jeho tempo. Dvě hodiny utíkají a nenachází se v nich žádné hluché místo, které často najdeme i v zábavnějších filmech. Dobře šlape i hudba, o kterou se postaral věhlasný Hans Zimmer, ale je pravda, že není tak výrazná, jako jeho jiná díla. Příjemným překvapením je pak závěrečná scéna. Nemáme na mysli její scénář nebo podobu, ale fakt, že se tu naši známí mutanti předvedou tak, jak bychom si je přáli vidět mnohokrát předtím. Všichni se tu totiž pěkně nakrknou a ukáží, co doopravdy dovedou. Je to zkrátka stejný pocit, jako když jste viděli Logana v posledním filmu párat vojáky na kusy, jen bez potoků krve. To už tu mělo být dávno a je to takové malé divácké zadostiučinění. Bohužel je ale krátké.

Výsledek mohl být výraznější

Na to, že se jedná o rozloučení s X-Meny, je film poněkud nevýrazný. Rozhodně ale překonává mizerný snímek Apokalypsa z roku 2016. Kvalit kultovních X-Men (2000), X-Men 2 (2003) nebo Budoucí Minulost (2014) ale určitě nedosahuje. Částečně za to určitě může i přechod pod křídla Disneyho, který prostě s postavami dál nepočítá. Co bude s X-meny teď? Marvel Studios (Disney) má nyní filmová práva na mutanty ve své moci. Bylo by naivní si myslet, že je v budoucnu nepoužije. Současná podoba Marvel Cinematic Universe ale není připravena na tyto postavy, takže se X-Meni prozatím ukládají k ledu. Platí to i pro Fantastickou čtyřku. Mezi mutanty pak spadá i Deadpool, o kterém se šušká, že Marvel zvažuje jeho představení ve svém třetím Spider-Manovi.

X-Meni kdysi prorazili ledy

Pro každého, kdo sleduje celou ságu X-Men, je potom film nezbytný. Se současným obsazením odchází jedna dlouhá kapitola, dosavadní nejdelší komiksová sága ve filmu. Počínaje rokem 2000 jsme dostali v podstatě snímek, který zahájil malou revoluci, a byl to první snímek, který začal budovat vlastní filmový vesmír. Rozloučení mohlo být výraznější i epičtější, ale špatné rozhodně není. Možná mutanti znovu povstanou, tak jako bájný pták Fénix z popela.