Rocketman je upřímné doznání legendy. Elton John natvrdo odhaluje svoji rozpolcenou duši

Jméno Elton John zná celý svět. Nadaný umělec a klavírista je jedním z předních hudebníků všech dob, a snímek Rocketman poodhaluje jeho začátky, strmý vzestup i hořké chvíle zklamání.

Životopisné drama Rocketman je biografickým snímkem, který přináší pohled na ikonu světové hudby. Elton John si svůj vlastní film zasloužil, a ten do kin přistává poměrně brzy po veleúspěšném Bohemian Rhapsody. Přirozeně se tak filmy nevyhnou srovnávání, přestože jsou dost odlišné. Oba je ale spojuje jméno režiséra, kterým je Dexter Fletcher. Ten totiž dodělával snímek o Queenech poté, co byl odejit ceněný režisér Brian Singer. Na režisérské stoličce Rocketmana je potom jen Fletcherovo jméno, ale oba filmy vznikaly ve stejnou dobu. Zatímco kritici měli k Bohemian Rhapsody výtky ohledně přikrášlování pravdy v rámci glorifikace hlavní hvězdy, u snímku o zrodu Eltona Johna nás tohle nečeká.

Jak se zrodil extravagantní umělec?

Rocketman je pojatý jako jedno veliké přiznání hlavního protagonisty. Elton John jakoby po celý snímek procházel velikou terapií, kterou je mu vlastně celý život, a odhaluje svoje rozpolcené já divákovi i sám sobě. V extravagantním bohémském umělci se ukrývá duše malého kluka, který by se před světem raději schoval. V rámci vyprávění děje tak sledujeme malého Reginalda Kennetha Dwighta, který objevuje hru na piano a objevuje v sobě nebývalé hudební nadání. Nesnadné dětství Reggiemu nezabránilo zrealizovat svůj sen, a ze špičkového klavíristy roste do uznávané hvězdy, jejíž vzestup byl po nesnadných začátcích možná až příliš strmý.

Bude se zpívat v rámci děje

Prvním faktem, který je třeba zdůraznit je, že film je částečně muzikál. Částečně ale jen proto, že všechny písně, interpretované postavami snímku, jsou zahrané v krátkých aranžích, a filmaři nám ukazují jen jakési jejich fragmenty, podtrhující aktuální děj. Zpěv je sice nezbytnou součástí filmu, ale nikoli jeho hlavním tématem, což je dobrá zpráva pro ty, kteří muzikály nemusí. Není třeba se tak bát, že budou postavy půlku filmu tančit a zpívat, pořád se jedná čistě o biografický snímek. Stejně tak ale nečekejte koncertní zážitek, jako v Bohemian Rhapsody. V tomto ohledu je Rocketman komornější, zaměřený hlavně na vývoj Eltona Johna a jeho cestu, kterou lemují drogy, alkohol, sex i zklamání a deprese.

Rocketman

zdroj: cinemart

Vztahy, přátelství i zklamání

Hlavní kostrou filmu jsou Eltonovy dva vztahy, které výrazně změnily jeho život. Prvním z nich je jeho celoživotní kolega a kamarád, nadaný textař Bernie Taupin (Jamie Bell). Tento muž stojí za všemi texty slavných písní známého hudebníka, a to od samotných počátků. Tohle přátelství definovalo směr, jakým se Elton vydal, a stejně tak ho ovlivnil i vztah druhý. John Reid (Richard Madlen) byl hudební manažer, se kterým spolupracovala i kapela Queen, a náš hudebník byl do něho zamilovaný. Jejich vztah byl během let velmi komplikovaný, a přestože Elton John vděčí částečně svému úspěchu i jemu, je Reid ve snímku vykreslen spíše jako jeho nemesis a opakované zklamání.

Dalším významným bodem snímku je vztah Eltona s rodiči, který ho pronásledoval až do hluboké dospělosti a byl jedním ze zdrojů jeho trápení. Zpěvák si v sobě nesl hořkost z dětství, která jen dokazuje fakt, jak moc nás naše začátky podvědomě ovlivňují po celý život.

Překvapením je hlavní protagonista Taron Egerton. V podstatě nás nenapadá, který ze současných herců by se role mohl zhostit lépe – přestože je Egerton pohlednější než sám veliký Elton John ve svých začátcích. Podstatný je ale fakt, že herec všechny úryvky písní zazpíval sám, a to tak obstojně, že jim nedá nic vytknout. Pro samotného herce jsou to významné plusové body, když dokázal, že se dovede zhostit i role, kde je potřeba zpěv. Film navíc na Egertonovi vlastně celý stojí.

zdroj: cinemart

Elton John na natáčení filmu. Během premiéry v Cannes byl potom podle přísedících v sále dojatý k slzám.

Upřímný filmový portrét hvězdy

Zlí jazykové, kteří tvrdí, že film kopíruje Bohemian Rhapsody, zřejmě nepochopili, že životopisné filmy světových hudebníků jsou s námi odnepaměti. Zmíníme film Ray o fenomenálním Rayi Charlesovi nebo Walk the Line (2008) o hvězdném Johnu Cashovi. Z dílny Netflixu pak doporučujeme letošní The Dirt (2019) o divokých rockerech Mötley Crüe.

Rocketman vás nudit nebude. Jeho závěr, kdy se hlavní hvězda vrací „očištěna“ na výsluní, je možná pocitově mírně ukousnutý, ale to je dáno důležitým faktem, že je Sir Elton Herkules John stále naživu. Nic jiného mu ani nepřejeme, ale srdceryvný závěr tak být ani nemůže. V tomto ohledu je Bohemian Rhapsody epičtější, protože všichni znají smutný osud Freddie Mercuryho. Film má nicméně tempo i spád a momenty, které vyvolají silné emoce. To přece od dobrého filmu chceme, aby nás uchopil, vtáhl a přenesl na nás pocity, které nám umožní snímek nikoli vidět, ale částečně prožít. Po Rocketmanovi si budete chtít určitě pustit nějaký světoznámý kousek Eltona Johna, a někteří dost možná odejdou po shlédnutí jeho životních eskapád „posilněni“ do svojí vlastní cesty.