Redaktor testoval Lexus LC. Hodí se tohle auto i do běžného provozu? Nebo umí jezdit jen na okruhu? A k čemu elektrický motor?

Nová doba znamená nový přístup. Třeba supersporty budou hybridy. Co to znamená? O tom jsme se přesvědčili na vlastní kůži.

V Lexusu LC jsem neseděl poprvé. Už v loňském roce jsem jej provětral na závodním okruhu v Polsku. Jenže jak se auto chová na okruhu a jak v běžném provozu, to jsou dvě různé věci. Obstojí i jako auto pro každodenní ježdění?

Design, který se neokouká

Nemám ve zvyku komentovat design vozů, protože každému se líbí něco jiného. Ale LC je zkrátka úžasné. Lidé se za ním otáčí, ukazují palce nahoru, zastavují se u něj a fotí se s ním. Tohle se nestává každý den. Jistě tomu pomáhá i křiklavě žlutá barva. Tohle auto se designérům zkrátka povedlo!

Za tímhle autem se každý otočí.

Tichý start

Když nastartujete supersport, obvykle se ozve zvuk, za kterým se otočí půlka ulice. Nikoliv však u LC. Jde totiž o verzi 500h. Přičemž právě písmeno H v názvu znamená, že jde o hybridní pohon. Zážehovému šestiválci o objemu 3,5 litru pomáhá elektromotor. Kombinovaný výkon obou motorů je tak 264 kW, nebo chcete-li 360 koní. Zážehový motor nastartuje až v okamžiku, kdy je potřeba. A je slyšet? To záleží jen na řidiči. Pokud necháte jízdní režim na Eco nebo Comfort, bude jeho zvuk příjemný a nevtíravý. Pokud ale přepnete jízdní režim na Sport nebo dokonce Sport+, výfuk se otevře a zvuk šestiválce bude nádherně slyšet.

Někdo musí ukázat novou cestu. Tou budou v budoucnu hybridy.

Nasedáme

Otvírám dveře, jsou pěkně velké, protože jde o kupé a případně se jimi může někdo nasednout na zadní sedadla. Sedí se hodně nízko. Prakticky na zemi. To zase bude motokára! Sedačky mají výrazné boční, tady můžete jet do zatáčky libovolnou rychlostí a zůstanete pevně sedět. Volič automatické převodovky stačí dát doleva a k sobě. Tím se přepne do režimu “D”. Režim “S” auto na převodovce nemá, vše se nastavuje na “beranech” nad volantem. Na levé straně je ovládání stabilizace. Pokud stojíte a dlouze tlačítko podržíte, můžete stabilizaci úplně vypnout. Vše je pak ve vašich rukách.

Na pravé straně se pak ovládají právě jízdní režimy. Od komfortního až po supersportovní. Mění se tím charakteristika tlumičů, převodovky i motoru.

Interiér nabízí jen to nejlepší – alcantaru, hliník a sklo.

Kde je ta motokára?

Byl jsem připraven na skutečnou motokáru, která ze mě vytřese duši. Jenže nic takového se nekoná. Tlumiče fungují naprosto neuvěřitelně a auto je komfortní, jako kdejaký hatchback. V jakékoliv rychlosti pak stačí přišlápnout plyn na podlahu a auto vystřelí vpřed. 264 kW s malou placičkou hezky cvičí. Navíc výkon přichází okamžitě. Je to jak díky desetistupňovému automatu, tak díky elektromotoru, který plný výkon poskytuje okamžitě a není třeba čekat na vytáčení motoru.

I přes brutální výkon se ale nemusíte bát. LC není záludné, naopak, je to velmi hodné a čitelné auto. Kam ho namíříte, tam pojede. S malým volantem nemusíte ručkovat, díky variabilnímu převodu řízení a řízení kol zadní nápravy se auto stáčí i do těch nejutaženějších zatáček s nebývalou ochotou. Čím užší silnice, čím těžší zatáčky, tím víc vás jízda bude bavit. Tohle je zkrátka paráda.

Čím klikatější silnice, tím lepší.

Výkon se přenáší jen na zadní kola. Zde jsou obuty pneumatiky 275/35 R21. Pokud máte zapnutou stabilizaci, můžete i na mokru dovádět a auto vás nezradí. Pokud si ale stabilizaci vypnete, můžete i na asfaltu driftovat jako Ken Block. I v driftu se auto vodí neuvěřitelně lehce a snadno.

K čemu hybrid?

Je zde vlastně elektrický motor potřeba? Rozhodně ano. Kromě toho, že pomáhá dynamikou, stará se také o to, že auto má přijatelnou spotřebu. V průměru jsme jezdili za 10 litrů benzínu na 100 km, což je k dynamice a výkonu vozu neuvěřitelná hodnota. Lithiové baterie mají dost výkonu na to, aby i cca kilometr jelo auto čistě na elektřinu bez potřeby benzínu. Stačí stisknout tlačítko EV (Electriv Vehicle) a spalovací motor se vypne. V garáži tak nemusíte mít žádné splodiny z motoru.

Baterie se dobíjí primárně rekuperací. Při každém brzdění se kinetická energie vozu mění na elektřinu a ukládá se pro pozdější dobití. Pokud je baterie vybitá, může ji dobíjet i motor přímo.

Placka.

Hybridní systém tak pomáhá dynamice, snižuje spotřebu a navíc pomáhá modelu LC splňovat přísné emisní normy, které v Evropě platí.

Jedeme!

Auto pro zábavu

Lexus LC nezklame. Nabízí fantastický design, výtečné jízdní vlastnosti a maximální porci zábavy. Bez potíží je to auto na denní ježdění, jen je třeba počítat s tím, že je to auto pro 2. Zadní sedačky jsou zde úplně zbytečné a do zavazadelníku se toho opravdu moc nevejde.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 5 s
Maximální rychlost 250 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 985 kg
Maximální výkon 264 kW
Rozměry 4770 x 1920 x 1345 mm
Cena od / testovaného vozu 2 790 000 Kč / 3 130 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš redaktor řidičem kamionu. Co byste měli vědět, než se stanete profesionálním řidičem tahače a jak těžká je řehole kamioňáků?

Poničila vám automyčka vůz? Které myčky používat a kterým se vyhnout? Jak postupovat, když se vám to stane?