Právě teď! Reportáž ze zbrusu nového okruhu v Polsku. Super jízda pro zlobivé kluky!

Chcete si dnes užít jízdu v autě na limitu? Na limitu možností auta i možností vašich? Není jiné cesty, než se vydat s autem na závodní okruh. My jsme právě teď na Silesia Ring v sousedním Polsku a přinášíme vám první zážitky doslova on-line.

Že jste o tomto okruhu ještě neslyšeli? To je velká škoda. Protože jde o zbrusu nový okruh, který se otevřel před pár měsíci. Je postaven v místě bývalého letiště, takže sice nemá kopce, ale nabídne parádní povrch a vskutku zajímavé zatáčky.

A s jakým vozem jsme vyrazili? Budete se divit. S Lexusem! Máte tuto značku spojenou s hybridy a tichou ekologickou jízdou? To máte spojeno správně. Jenže Lexus má i něco pro zlobivé kluky. Třeba model LC.

Zatímco dnes vznikají automobily podle potřeb marketingu a obchodního oddělení, model LC vznikl nejspíš proto, že ho někdo v Lexusu chtěl. Že si chtěl udělat radost. I v dnešní době totiž nabízí fantastický osmiválec!

Jedeme na okruh

LC je primárně postaveno jako jako gran turismo. Příjemné auto na velmi dlouhé cesty, které zdoláváte vysokými rychlostmi. Ale to pravé objevíte opravdu až na okruhu. Nejprve usedám do slabší verze označené jako 500h. Znalci Lexusu už vědí. Jedná se o kombinaci benzínové V6 a elektromotoru.

Spalovací motor má výkon 220 kW, elektromotor pomůže výkonem dalších 132 kW. Elektromotor zde nemá úkol snižovat spotřebu, ale přidávat na dynamice. Není divu, vždyť jeho točivý moment dosahuje 300 N.m.

Poháněna jsou kola jen zadní nápravy. A ta takto brutální výkon nepřenesou na silnici bez toho, aby se neutrhla. Takže o zábavu máte postaráno! Ani nemusíte být v zatáčce. Stačí jet v přímce a přitlačit na plynový pedál. Pokud to autu dovolíte, zadní kola se začnou tlačit ven. Tohle je paráda!

Zatáčku projedete jakoukoliv rychlostí. Až vám to vytahá obličej.

Tohle auto má koule!

Pak přesedáme do LC 500. Háčko jako hybrid tentokrát chybí. Jde o atmosférický osmiválec. Žádné turbo, žádný kompresor, žádný elektromotor. Surová technika. Jak název napovídá, objem motoru má 5 litrů. Rozdíl oproti hybridu je znát hned po nastartování. Zatímco hybrid zní tiše a kultivovaně, osmiválec svou techniku umí naplno prodat. Bublá, vrčí, chroptí, zkrátka má koule!

Stačí jen jemně polechtat plynový pedál a musíte mít úsměv na tváři. Ten zvuk je zkrátka kouzelný. Je to nejlepší zvuk, jaký jsme kdy v poslední době slyšeli. Ale dost legrácek. Teď jen zaujmout správnou pozici za volantem a pravou nohu až na zem. Dávkování výkonu je mnohem jednodušší, než u hybridu. Osmiválec bez pomocníčků se nejprve musí nadechnout, posbírat a teprve pak vyrazí vpřed. Do nějakých 4000 otáček jen příjemně a lineárně zrychlujete.

Otáčkoměr na maximu

V 5000 otáčkách začínáte věřit tomu, že výkon motoru se blíží pěti stovkám koní. A to nás čekají ještě 2000 ootáček. Jenže ručička otáčkoměru skáče jako pominutá. No, není se čemu divit. Když automatická převodovka nabízí 10 (!) stupňů. Nechávat ale řadit automat by byla škoda. Lepší je přepnout řazení do manuálního režimu a rychlosti sázet jednu za druhou pomocí pádel za volantem.

Nevídaná převodovka

Odstupňování převodovky je naprosto úžasné. Inženýrům se povedla jedna zcela výjimečná věc. Rychlosti až do nějakého sedmého stupně můžete sázet ve stejných časových rozestupech. Je to jako valčík. 1 .. 2 … 3 .. 4 .. 5 .. 6. Pocitově je to neuvěřitelně příjemné. Nemusíte sledovat otáčkoměr, intuitivně víte, že je třeba ťuknout další rychlost. Bomba!

Nejdelší rovinka trati nemá ani kilometr, za ní pak následuje ostrá šikana. Doleva a hned doprava. Takže není zde prostor na to, abychom nechali omezovač sáhnout do zrychlování. Ten je totiž nastaven až na 270 km/h.

Cílová rovinka.

V8 nebo hybrid?

To je těžká otázka. V8 je silově brutálnější. Na okruhu budete tak o 3 sekundy rychlejší. Ale paradoxně působí těžkopádnějším dojmem. LC patří mezi těžká auta. I s řidičem má přes 2 tuny. Hybrid se zdá pocitově lehčí, ale zase mu chybí ten brutální výkon, který nabízí osmiválec. Po čem bychom sáhli? Není co řešit – V8!

V8 nebo hybrid?

Čím dál vzácnější

Tak si to shrňme. Lexus LC funguje naprosto skvěle. Nabídne jeden z nejlepších motorů, jaký dnes do auta můžete vůbec koupit. Tím máme na mysli onen pětilitrový osmiválec. Má přesné řízení a v základu nebudete potřebovat ani 3 miliony Kč. Má to vlastně nějakou chybu? Jedině tu, že auto ještě nemáte!

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Rozdělení autonomních vozů. Kdy a jaká auta za nás budou řídit?

Hmyz, smůla a ptačí trus. Jak účinně odstranit 3 nejhorší nečistoty z laku auta?