Náš redaktor řidičem kamionu. Co byste měli vědět, než se stanete profesionálním řidičem tahače a jak těžká je řehole kamioňáků?

Stará pravda říká, že řidič, ten tvrdej chleba má. Ale je to pravda? Vyzkoušeli jsme si hi-tech kamion. To jsou vychytávky! Také vás překvapí.

Než sednete za volant kamionu, měli byste vědět, že…

  • Řidiči kamionu mají relativně slušný plat. Ten ovšem kompenzuje hodiny a hodiny strávené mimo domov. Kolik času strávíte ježděním, záleží na firmě, pro kterou děláte. Můžete jezdit od rána do večera nebo týdenní šichty do zahraničí. Můžete ale také ve svém autě doslova a do písmene žít. Strávíte tam klidně tři týdny nebo měsíc v kuse. A projedete přitom celou Evropu.
  • Řidič smí řídit max. 9 hodin. Po každých čtyřech a půl hodinách si musíte dát 45minutovou pauzu. Zákon praví: pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě může ve svém souhrnu činit nejvýše 48 hodin týdně, pracovní dobu je možné prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu (tj. 40 hodin) za období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích, denní doba řízení nesmí přesáhnout 9 hodin, nejvýše dvakrát za týden může být prodloužena na 10 hodin.
  • Do pracovní doby se ještě započítává nakládka a vykládka. Měli byste alespoň 9 hodin spát. Celková pauza by měla být 11 hodin.

Nakládka a vykládka

  • Nakládka funguje všude jinak. Někdy si naložíte návěs sami. Někdy se na tom jen částečně podílíte. Jindy přistavíte návěs k rampě a čekáte.
  • V každém týdnu je povinná doba odpočinku v délce čtyřiceti pěti hodin. V tuhle dobu byste neměli být vůbec v kabině. Někdy to ale nejde, protože zkrátka nemáte kam jít. Jde o přestupek, který policajti občas tolerují. Pokud budete tři týdny mimo domov, měli byste být ideálně pak minimálně týden doma. To je teorie, praxe bývá jiná.

Pokuty: mor!

  • Také se často stane, že se nestihnete vrátit na konci týdne a neměli byste nastoupit v pondělí znovu. K tomu se používá „nelegálně“ druhá karta do technografu. Pokud na to policie přijde, hrozí vám opravdu tučná pokuta.
  • Další pokuty můžete získat za běžného provozu. Policie s oblibou sleduje kamioňáky, zda se plně věnují za jízdy řízení. Asi ví, proč to dělá. Sami jste jistě už viděli chlapíka, co v kamionu kouká na televizi nebo si čte noviny apod.
  • I když je třeba dodržovat předpisy, často je řidiči porušují. Nejčastěji jde o rychlost. Po Evropě je povolená rychlost 80km/h. A touhle rychlostí stěží nějakého kamioňáka uvidíte jet. Digitální karta tachografu toleruje rychlost až do 90 km/h. Když tuhle rychlost překročíte na delší dobu než 1 minuta, automaticky se vám to do karty zapíše. Pak vám policista může kdykoli zkontrolovat, jak jste jeli a bude problém. Moderní kamiony mají samozřejmě omezovač rychlosti. Ten je nastavený na 90 km/h. Překročit se dá rychlost pouze při jízdě z kopce, kdy se může vozidlo hodně rozjet.

Nesmíte mít strach a musíte mít trpělivost

  • Povolání řidiče kamionu obnáší určitě zodpovědnost, předvídání a ekonomičnost jízdy. Musí si osvojit celou snůžku elektronických systémů vozu, které mu však významně usnadní život.
  • Jestli jste si mysleli, že je to pohoda, tak vás vyvedeme z omylu. Jde o dost náročné povolání. Rozhodně potřebujete mít odvahu. Řídit více jak šestnáctimetrový, desítky tun těžký náklaďák fakt není sranda! A taky trpělivost, protože trávit čas v kolonách a při překládkách není také žádný med.

Možná ale, když teď tohle víte, budete k těm kamioňákům trošku shovívavější.:)

Když jsme vstoupili do kabiny my, byli jsme překvapeni technologiemi

Chtělo by se napsat, že řidiči kamionu jsou za volantem svého stroje od rána do večera. Jenže to není pravda. Tím, že tu často i nocují a jejich kabina tak musí splňovat úplně jiné požadavky. A technologie, které zde jsou samozřejmě také.

Jedeme?

Respekt

Přijdete ke kamionu a musíte mít respekt. Vždyť váží skoro 10 tun a více než 4x více uveze! Na sedadlo řidiče nastupujete po schodech a dochází vám, že řídíte takový malý rodinný domek. Pak usedáte. To je sedačka! Kompletně odpružená, stavitelná ve všech možných směrech, to je paráda. No, není se čemu divit, řidič v ní tráví celou pracovní dobu. Stejně komfortně se nastavuje volant. Kdo zná staré kamiony, bude překvapený tím, že sklon volantu je dost podobný tomu, jako u osobních aut. A i jeho velikost je přiměřená autu, už to není obrovská obruč přes půl kabiny. Ani v zimních měsících nepřichází řidič do vymrzlé kabiny. Kamion má nezávislé topení, které je možné aktivovat i na dálku prostřednictvím mobilního telefonu.

Takový schody do nebe…

Konečně jedeme!

Náš kamion Scania G410 je vybaven šestiválcovým motorem s objemem 13 litrů. To znamená, že každý z válců má objem větší, než velká flaška od Coca Coly. To je masakr! Pro představu, u osobních aut mají dnes válce objem menší, než půllitr od piva. Motor tak má neuvěřitelnou sílu. Výkon 302 kW je k dispozici v 1900 otáčkách. Výš nemá smysl motor vytáčet. Nepřekročitelné červené pole pak začíná na údaji 2400 otáček. Ještě více ohromující je točivý moment. Ten dosahuje hodnoty 2150 Nm. To je stejná hodnota, jako nabízí třeba Bugatti Veyron. Všechno je zkrátka ohromující. Motor pochopitelně spaluje naftu, ale Scania nabízí i motor s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) nebo kapalný plyn (LNG). Dojezd na jedno natankování je pak přes 1000 km. Takové kamiony musí do servisu až po 45 000 km. Přičemž vyměnit je třeba jen svíčky.

Sedačka nebo houpačka?

I přes tato ohromující čísla se s kamionem jede pomalu a opatrně. Vždyť měří jako 3 dlouhé kombíky a hmotností se vyrovná hned 20 osobákům! Takže není možné čekat nějaké závodní výkony. Jet je třeba s rozvahou.

Vychytávky

Moderní kamiony jsou samozřejmě prošpikované chytrými vychytávkami, které pomáhají nejen řidiči, ale i majiteli šetřit palivo. Které to jsou?

Adaptivní tempomat – to znáte z auta. Nastavíte 80 km/h (rychleji kamiony jezdit nesmějí) a na plynový nebo brzdový pedál už šlapat nemusíte. Jenže u kamionu to funguje ještě o dost lépe. Když dojíždíte auto, na displeji vidíte přesně jeho rychlost. Takže víte, jak to asi bude s předjížděním, případně za jak dlouho vůz stihnete předjet.

Navíc díky GPS navigaci funguje tempomat velmi inteligentně. Sleduje úsek před vámi až na vzdálenost 3 km a přizpůsobuje jízdu podle toho, jaká je topografie silnice.

Čeká vás stoupání? Kamion přidá, aby kopec vyjel bez toho, aby bylo nutné podřazovat –  šetří palivo. Když se blíží vrchol kopce, tak temomat ubere a kamion zpomalí – kopec jej totiž hned zase zrychlí. Při klesání začne zase zrychlovat, a když se blíží konec klesání, tak to i trochu „pustí“, třeba krátkodobě i na 90 km/h, aby se využila kinetická energie celé soupravy.

Eco „klouzání“ – Řidiči Scanie si už řadu let mohou při snaze o co nejnižší spotřebu pomoci funkcí Eco-roll. Ta využívá kinetickou energii vozidla. Při jízdě . z kopce sama zvolí, kdy je vhodné jet na neutrál. Ten se vyplatí, pokud je „vyřezeno“ aspoň 10 sekund. V kratším časovém úseku není tento režim tak výhodný. Zároveň by neměla být rychlost příliš vysoká, aby systém nepřešel na brzdění motorem se zapnutým přívodem paliva. Každá desetinka nafty je důležitá.

Radar – od října loňského roku mají všechny kamiony povinný radar, který zabraňuje kolizi vozu jedoucího vepředu. Jistě to výrazně pomůže elimonovat nehody.

Vzdálená diagnostika – vůz je prošpikován senzory, které hlídají jeho kondici. Pokud se v kamionu něco pokazí, okamžitě a na dálku je možné zjistit co. Auto kontroluje i svůj stav, takže do servisu se vydá jen tehdy, když je to opravdu potřeba. Klidně jen jedenkrát ročně. To šetří čas i peníze. Celý kamion je připojený k internetu, takže majitel může pozorovat nejen kde kamion právě je, ale má přístup k veškerým informacím o jízdě.

Autor: Analytik, MČ

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Zamrzlé okno auta nebo zámek. Vychytávky, které vám pomůžou, i když nemáte po ruce škrabku!

Jsou potřeba v zimě řetězy na kola? Koupit drahé nebo levné? Můžete je nahradit i trikem za 50 Kč!





Send this to a friend

...