Recenze: Captain Marvel je zrodem nejsilnějšího superhrdiny. Dostali jsme žánrovou pecku nebo jen rutinní komiksový film?

Marvel nám letos naservíruje tři filmy. První z nich, očekávaný předkrm před Avengers: Endgame dorazil. Je Captain Marvel skvělý superhrdinský origin nebo jen další tuctová komiksovka? Nejsilnější superhrdina se představuje!

Rovnou můžeme napsat, že Captain Marvel nevybočuje ze solidní úrovně, jakou můžeme očekávat od značky Marvel. Tvůrci prostě neuhnou z cesty, a když výhrady najdeme všude, divák bude spokojený. Snímek samotný není nějaká úchvatná bomba, ale jeho kontext a zapadnutí do celkové časové osy Marvelovského vesmíru spolehlivě uspokojí všechny fanoušky. V kině kolem vás budou prostě sedět lidé, kteří mají předchozí snínky nakoukané tak, jako vy. Marvel je zkrátka fenomén, a Captain Marvel je pro celkový kurz Avengers podstatnější, než Black Panter nebo Spider-Man.

Život jako v Top Gun

Není tajemstvím, co odhalily trailery. Hrdinka, která patří ke strážcům pořádku vesmírných sil rasy Kree, se na naši planetu dostane náhodou. To nastane po úvodu filmu, který je nutným vysvětlením, jak to u Kree funguje. Na Zemi si Carol Danvers (Brie Larson) pomalu vzpomíná, že tu kdysi žila, a odkrývá svou minulost, kterou ztratila následkem ztráty paměti po letecké havárii. Ano, měla život ve stylu Top Gun. Kožená bunda, Mustang z šedesátek, vítr ve vlasech, rockový karaoke večer v county baru a ráno na základně usednout do F-16. Střípky vzpomínek z ukázek nedostaneme v delší podobě, jen jsou poskládány tak, že začnou dávat smysl. Nejradostnějším elementem je spolupráce Carol s agentem SHIELDu, kterým je Nick Fury (Samuel L. Jacskson). Ten ještě není ředitelem, má obě oči a zrovna vyfasoval nového kolegu, známého agenta Coulsona (Clark Gregg). Oba jsou pěkně digitálně omlazení, a právě Fury je zdrojem většiny dialogů, které pobaví. Humor k Marvelovským filmům prostě patří, což ukazují filmy jako Iron Man, Doctor Strange nebo Thor: Ragnarok. Právě takový Black Panther trpí faktem, že se bere příliš vážně a typický marvelovský humor v něm není.

Není těch superhrdinů už trochu moc?

Captain Marvel to nemá vůbec lehké. Marvel buduje své filmové univerzum od roku 2008, kdy se objevil první Iron Man a Incredible Hulk. Rozrůstání tohoto vesmíru je ale jako zavírající se nůžky. Marvel sám sobě zhoršuje pozici točit filmy tak, aby zapadaly do již představených událostí nebo aby se dalo nějak logicky zdůvodnit, proč ten nebo onen hrdina bojuje sám, když má za sebou armádu dalších. I proto se děj Captain Marvel odehrává před všemy filmy, jaké jsme dosud viděli, tedy s výjimkou prvního Kapitána Ameriky. Ten ale v roce 1995 pořád spí v kostce ledu, takže je Carol Danvers v podstatě první superhrdina, se kterým jsou lidé konfrontováni od jeho zmizení po 2. světové válce.

Marvelovské Hvězdné války

Nespokojenost kolem nového filmu bude mít jasnou podobu. Jsou to jednak samotné síly nové hrdinky, které se zdají dosti bezlimitní, a jednak fakt, že se finální akce a boj odehrává ve vesmíru, kde můžete pomocí CGI udělat prostě cokoliv. Co se týká prvního faktu, ano, CaptainMarvel je jako Superman od Marvelu. Vzpomeňte ale na bitvu ve Wakandě v Infinity War, jakou tam Thor nadělal paseku s blesky a „novým“ kladivem. Carol „odemkne“ své síly až ke konci, a Avengers: Endgame zase režírovali bratři Russoové, kteří se vyjádřili, že zakomponování takto silné hrdinky pro ně byla velká výzva. Filmaři určitě nenechají Carol, aby všechno vyřešila sama. Co se týká vesmíru, možná to dosavadní fanoušci neuslyší rádi, ale právě na ten se chce Marvel v budoucnu soustředit. Tahle cesta už v podstatě začala a filmy tím směrem plynou. Země je Marvelu už jednoduše malá.

Devadesátá léta? Jenom náznakem

Nejpodstatnější děj se odehrává ve Spojených státech v polovině devadesátých let. Tohle umístění nabízí spoustu možností, které se dají zakomponovat do snímku, ale filmaři je využili překvapivě málo. Jen tu a tam zahlédneme v záběru nějaký odkaz na tehdejší dobu, jako telefonní budka nebo Gameboy od Nintenda, ale v podstatě jsou kulisy prostředí anonymní a mohly by být kdekoliv. Tenhle potenciál je zkrátka nevyužitý. Potěší výběr hudby, který alespoň připomene devadesátky. Zazní hity Only Happy When It Rais od Garbage, Just a Girl od No Doubt nebo Nirvana a Come As You Are. Tady se každý, kdo v této době vyrostl pousměje, a takových diváků není málo, protože pořád spadají do cílovky Marvelu. Čekali jsme ale víc!

Captain Marvel v čele feministek?

Nenechte se od filmu odradit recenzenty a komentáři, kteří tvrdí, že film propaguje „girl power“ a postoj, že „ženy zvládnou vše“ apod. Není to pravda, a taková Wonder Woman od konkurenčních DC Comics v tomto ohledu tlačí na pilu mnohem víc. Za zaujatost těchto recenzí může sama představitelka hlavní role Brie Larson, která na tiskovce dost nešťastně prohlásila, že není zvědavá na kritiku bílých čtyřicátníků, kteří hodnotí filmy, s tím, že snímek není jen pro ně. Za tohle možná dostala od Disneyho malý pohlaveček, a o filmu se rázem začalo diskutovat jako o emancipačním nástroji, který ukazuje ženskou hrdinku, které chlapáctví nevoní a od mužského pokolení nic nepotřebuje a dává to najevo. Není to pravda a Marvel ze své škatulky v tomto ohledu neuhnul špatným směrem, takže žádný strach. Carol Danvers má superschopnosti, ale je to prostě jen žena, stejně jako by mohla být cokoli jiného.

Vynechat ji nesmíte!

Celkově shrnuto dostanete přesně to, pro co jste si přišli. V záplavě komiksových hrdinů Captain Marvel díru do světa neudělá, ale její snímek je nenucený a vydařený origin. Rozhodně předčí filmy jako Ant-Man, Spider-Man: Homecoming nebo Black Panther. Herci jako Jude Law nebo Ben Mendelsohn tolik prostoru nemají, ale oba jsou výborní a potvrzují, že casting zvládá Marvel na jedničku. Víc než samotný děj snímku vás možná jako fanoušky bude ale do kina táhnout dopad událostí na celkový posun Avengers. Mašinérie Marvelu se prostě točí pořád dál a k životu přicházejí nové postavy, které převezmou žezlo. Zrod Captain Marvel se povedl a Carol rádi uvidíme znovu a s celým týmem.