Sdílení aut ve městech. Zjišťovali jsme, pro koho carsharing vlastně je a jestli se vám vůbec vyplatí

Ve městech zažívá boom carsharing neboli sdílení aut. Služba láká svojí jednoduchostí i pohodlím a její nabídka stále roste. Přinášíme přehled toho, jak carsharing funguje. Kdy a komu se vyplatí?

Carsharing ve městech. Pro koho je sdílení aut a kdy se služba vyplatí

Carsharing se u nás začal více rozvíjet hlavně během posledních dvou let. Týká se převážně větších měst, takže centry sdílení aut jsou logicky Praha nebo Brno. Na území obou měst nabízí k dispozici svůj vozový park hned několik provozovatelů. Existují firmy, které tyto služby poskytují i v Liberci, Hradci Králové, Ostravě, Olomouci, Plzni a dalších. Carsharing se opírá a několik faktorů. Tím prvním je statistika, která tvrdí, že velká většina osobních automobilů až 95 % svého času jen stojí na místě. Princip sdíleného vozu se tak snaží automobil vytěžit tak, aby jezdil.

Dalšími argumenty firem, které provozují sdílení aut, je ekonomičnost, tedy ušetření nákladů oproti běžně vlastněnému vozu. S tím souvisí i šetrnost k životnímu prostředí, kdy služba v podstatě papírově snižuje počet aut v metropoli. Jsou tato fakta na místě a komu se reálně sdílení vozu vyplatí?

Autopůjčovna trochu jinak

Carsharing je levnější než běžná autopůjčovna. Přirozeně nelze jen stáhnout aplikaci, zaplatit a jezdit. Nejprve je třeba se registrovat na webu konkrétního poskytovatele. Těch je hned několik – Autonapůl, Car4way, AJO, Anytime nebo HoppiGo. Podmínky všech se cenově liší, princip však zůstává podobný.

Registrace znamená skenovat vaše osobní údaje a samozřejmě také řidičské oprávnění. Dále je nutná počáteční kauce, která je samozřejmě vratná, ale je třeba s ní do začátku počítat. U Car4way je to 1000 Kč, ve kterých zároveň získáte 150 volných minut provozu. Autonapůl chce 5000 Kč, ale například AJO jde jinou cestou. Předplatíte si 3900 Kč, a následné využívání služby se vám platby odečítají. Revoluci pak přináší služba Anytime, která nevyžaduje během registrace žádný poplatek. Výběr toho, co je vám nejbližší, necháme na vás.

Parkování zdarma

Všechny služby mají společné hlavně to, že mají zajištěné havarijní pojištění a lze s nimi parkovat i v modrých zónách ve městě. I zde jsou ale rozdíly – Autonapůl nabízí ve městě určité parkovací zóny, kde je možné vůz zanechat. U AJO jsou to modré zóny v Praze 1-8 a například Anytime poskytuje stání zdarma na všech modrých i fialových zónách. Konkrétní podmínky vždy uvádí poskytovatel na svém webu nebo v aplikaci.

Jezdíte zánovními vozy

Rozdíl je i v nabídce vozů k použití. Nejstarší carsharingová společnost v Česku, Autonapůl, nabízí vše od menších vozů Škoda Citigo nebo Kia Ceed po Ford Transit. AJO nabízí bílé vozy Škoda Fabia Combi, které jezdí na LPG, a nově jsou k dispozici Škoda Karoq nebo Kia Sportage. Car4way se specializuje na koncern Volkswagen, takže můžete využít vozy Škoda Fabia, Rapid, Citigo, Octavia a Karoq nebo VW Caddy, e-UP! nebo e-Golf. Anytime pak přichází na trh s hybridy Toyota Yaris.

Trochu stranou pak stojí služna HoppiGo, která umožňuje nabídnout a sdílet vlastní automobil.

Sazby a ceníky se liší

Všechny carsharingové firmy přistupují k cenové politice trošku jinak, ale sumu za službu ovlivňují dva faktory, celkový čas výpůjčky a počet ujetých kilometrů. Za palivo se neplatí. Tříhodinová/50ti kilometrová zápůjčka vyjde u Car4way na 392 Kč, u Autonapůl je to 333 Kč. U Anytime například platíte 4,99 Kč za minutu jízdy a 1,5 Kč za minutu stání, takže se při podobném cestování dostaneme na podobná čísla. Auta lze také zapůjčit na celý den, kdy se opět stává jeden nebo druhý poskytovatel výhodnější. Půjčit si vůz v minutové/kilometrové sazbě například na 5 hodin za 565 Kč je nesmysl, když je tu osmihodinový balíček za 499.

Carsharing není náhrada za uber

Otázkou zůstává, pro koho je služba sdílení aut určená. Prvním úskalím může být předem daný čas odjezdu. Pokud se nechcete vázat termínem, nemůžete uvažovat o carsharingu. Stejně tak ten, kdo potřebuje auto denně, a to i když bude jezdit krátkou vzdálenost, nepatří do cílové skupiny, protože by uplatněním služby nezískal žádnou úsporu. Sdílení aut není dokonce ani náhrada za taxi nebo uber.

Carsharing ve městech. Pro koho je sdílení aut a kdy se služba vyplatí

zdroj: 123RF.com

Pro koho to je?

Sdílení aut tak potenciálně využijí ti, kteří osobní automobil nevlastní. Problém je, že takoví lidé většinou nemají řidičské oprávnění, protože vůz prostě nepotřebují. Tento fakt tak poněkud ztenčuje skupinu uživatelů sdílených vozů. Lidé, kteří mají řidičské oprávnění, ale automobil nevlastní, si často na řízení netroufají a pokud ano, nemají důvod utrácet několik stovek za zápůjčku auta, když jsou zvyklí denně využívat na cesty do práce spoje veřejné dopravy.

Všechno chceme přes mobil

Pokud skutečně potřebujete automobil jen krátkodobě, pak se zápůjčka vyplatí. Dodávka na stěhování nebo malý elektromobil na cestu do centra přijde vhod. Za stávajících podmínek jsme ale nenašli žádnou větší výhodu oproti běžně dostupným službám. Dodávku na odvoz koberce vám zapůjčí i obchod, kde jste ho koupili, a žádná vzdálenost v centru není taková, abyste se tam nedostali rychleji metrem, pokud už nevlastníte automobil. Zakoupení skříně v Ikea je možná ten správný příklad. Carsharing se tak opírá o trend současného smýšlení, kdy je snahou přizpůsobit všechno (platby, rezervace, registrace) mobilním aplikacím.

Tady to můžete nechat zadarmo

Kapitolou sama pro sebe je pak parkování v modrých zónách, kterými se snaží radnice měst dát přednost vozům, které střídají řidiče a jsou tak “šetrnější” k planetě. Rezidenti, kteří zde platí za parkování svých vozů před domem a často stěží hledají volné místo, na to budou mít určitě jiný názor. Města tímto krokem zvýhodňují provozovatele nad běžné občany, stejně jako když platí minimální náklady provozovatelé výletních lodí na Vltavě v centru.

Zkuste se s námi podělit o vaše zkušenosti s carsharingem. Vyplatí se vám nebo ne?

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nákup vozu Tesla je ve Spojených státech unikátní zážitek. Probíhá jako přijímací rituál do univerzitního spolku

Řidiči ve Velké Británii na sebe navzájem bonzují. Udávání na silnici je tam stále populárnější