Nákup vozu Tesla je ve Spojených státech unikátní zážitek. Probíhá jako přijímací rituál do univerzitního spolku

Zatímco průměrní prodejci hybridů jiných značek během nákupu aktivně masírují vaše environmentální cítění, lezou vám do pozadí a chválí vás za váš zájem o čisté planetární ovzduší (aby už za hodinu někomu jinému se stejným zápalem prodali obrněného Hummera), prožitek z nákupu moderního elektromobilu od Elona Muska je naprosto odlišný. Je to proces, který připomíná výběr členů prestižního společenského klubu.

Nákup vozu Tesla ve Spojených státech probíhá jako přijímací rituál

Společenského klubu? Ano, i tady totiž platíte za členství, přispíváte dopředu jistinou, podstupujete rozsáhlou osobní registraci a do poslední chvíle vlastně nevíte, zda to nakonec vyjde. Nějaká hlubší vstřícnost směrem k zákazníkovi tu chybí. Tesla si prodejní marketing v USA vystavěla na svém jménu a futuristických vizích svého zakladatele, a součástí jejich reputace je i to, že vás do ničeho netlačí. Chcete Teslu? Tak se snažte, ať si ji zasloužíte! S autorstvím věty „Každou minutu se narodí jeden cucák“ je to prý nejisté, a tak si klidně můžeme dovolit říct, že každou minutu se nejspíš narodí jeden ze zájemců o Teslu. Kteří trochu nečekaně musí lézt do pozadí samotnému výrobci, aby vozítko dostali.

Prodáváme sny na čtyřech kolech

A teď vážně: většina amerických států zakazuje nebo do extrému legislativně komplikuje automobilkám přímý prodej. Musí se to táhnout přes prostředníky, autorizované prodejce, dealery. Elon Musk šetří, kde se dá, a tak tuto formu prodeje prakticky odepsal. Po posledních škrtech a propadech si ze čtyřiceti firemních autosalónů ponechal jen pět, a ty mají podobu klimatizovaných kanceláří. Žádná auta k prohlídce uvnitř vystavená nejsou. Zavítat sem je podobné, jako navštívit armádní náborovou kancelář, pobočku politické strany nebo modlitebnu nějaké lokální církve. Protože se tu prodávají myšlenky a hluboké ideály, ne fyzično. A proto se nákup vede v dost metafyzickém a virtuálním duchu.

Nepotřebujete vidět, ale věřit

Rádi byste si sáhli na auto, které hodláte koupit? To máte smůlu, Tesla je fenomén a není na osahávání stavěná. Chtěli byste se v ní projet, aspoň kolem bloku, předtím, než za ni zaplatíte? Nic takového! Teslu si přece kupujete proto, že je fantastická, a tak se nepotřebujete přesvědčovat o tom, jak fantastická je, ne? A pokud nemáte dostatek víry v to, jak úžasná je, tak asi nejste ten správný klient pro Teslu. Neptejte se, co Tesla může udělat pro vás, ale co vy můžete udělat pro Teslu!  Nejprve nám povězte něco o sobě. O tom, kolik vyděláváte, kde pracujete, jaká je vaše platební morálka a schopnost solit peníze. A my vám pak na oplátku řekneme, kolik za ni budete platit. Protože za hotové to nebude, i kdybyste je přinesli v kufříku plném neoznačených bankovek.

Ano, finální cena je jednotná, ale splátkový kalendář je velmi individuální. Takže pokud jste slavná celebrita, můžete příslib svého elektromobilu získat klidně za dolar. Protože Elon Musk potřebuje, aby jeho vozy jezdili slavní a vlivní lidé. Je to pro něj reklama zdarma. Pokud jste třetiřadý manažer no-name společnosti, zaplatíte desítky tisíc. A pak? Maximálně můžete na přepážce naklepat do firemního tabletu „objednávku„, osobní preference barev a nadstandardního vybavení. Pak složíte jistinu, která má různou výši, a můžete jen čekat. Na zázrak. Který také nemusí přijít. Váš vůz se pro vás teprve tvoří.

Trpělivost růže přináší

Chápete, je to jako přijít do sámošky, vyplnit formuláře pro nákup rohlíků, zaplatit je a odejít domů s prázdnou peněženkou i taškou, protože rohlíky se pro vás teprve pečou. Jen jsou ty rohlíky dost předražené. Je to k dokonalosti rozvinutý marketing. Podobně, jako když lidé začali věřit, že šusťákovka s třemi pruhy na rameni si zaslouží stát o litr navíc. Tesla může stát násobně víc, než jiný hybrid i konvenční vůz, už proto, že je to Tesla. Podstatou je, že z pozice běžného klienta máte jen velmi malé možnosti, jak to celé urychlit. Musíte počkat, až pro vás trh a výrobce vytvoří místo ve svém vlastním programu.

Vítejte v klubu!

Můžete čekat tři týdny, měsíce, dva roky. Už jste zaplatili jistinu a splácíte vůz, ale ještě v něm nesedíte. Na srdci vás může hřát jen certifikát o zakoupení elektromobilu. Výrobce vám může vyjít vstříc jen tím, že vám může rychleji dodat zboží mimo rámec vašeho výběru, které mu leží na skladě. Takže ne, na červenou kapotáž si musíte počkat, ale v tovární bílé ji můžete mít už za týden, co vy na to?  Vaše rohlíky se stále pečou, nedáte si místo nich radši krájenou veku? A když ten klenot na čtyřech kolech konečně dorazí, ale není úplně v pořádku?

Máte sedm dní na to, abyste ho bez udání důvodů vrátili, ale jinak na klasickou reklamaci zapomeňte. Z té jste se už smluvně vyvázali. Člověk by musel být blázen, aby se chtěl zbavit Tesly, ne? Elon Musk prostě nabízí zákazníkům pohlazení environmentálního svědomí, a to za trochu šikany stojí. Nákup Tesly je prostě zážitek, který opravdu není podobný pořizování klasického vozu. Nekupujete si přece auto, ale lepší budoucnost.

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Sex na autopilota. Tesla ukázala netradiční model využití

Elektromobilita jen pro bohaté. Vlády zemí v Evropě se vydaly do slepé uličky a na obyčejné lidi kašlou