Průměrný muž utratí více než průměrná žena! Zejména v eshopech a na dovolené. Jak to?

Že vás tato informace překvapila? Pokud jste alespoň průměrný muž a máte doma průměrnou ženu, tak jistě ne. Vše je dáno zejména tím, že muži v průměru mají vyšší příjmy než ženy, většinou neodcházejí na mateřskou a rodičovskou dovolenou, takže následně mají i vyšší důchody. Pojďme se však na výdaje průměrného muže, jak o nich informují různé agentury a statistikové, podívat podrobněji.

muzi utraceji

Muži vedou v nakupování v eshopech i v supermarketech

Srovnávací servery a největší české eshopy pravidelně informují o tom, že v nakupování online vedou muži. Více než polovina mužů utratí ročně více než 15 tisíc korun při online nákupech. Ženy také nakupují online, ale útraty na úrovni 15 tisíc dosáhne necelá třetina z nich. Na celkovém objemu tržeb ve výší 115 miliard korun utracených online se z větší části podílejí muži.

Útrata při nakupování v supermarketu

Muži také více utrácejí při návštěvách supermarketů. Nesledují totiž slevové letáky a akce, nevyužívají akční ceny tolik, co ženy. Tedy zejména v oblasti potravin. Slevové letáky pročítá více než 60 procent žen, ale jen cirka 40 procent mužů. Muži za jídlo každý měsíc průměrně vydají víc peněz než ženy. Ale přitom mnohem více žen kupuje zdravé potraviny (91 % žen oproti 77 % mužů). A jak víme, zdravé potraviny patří k těm dražším.

Vyšší výdaje mají muži i na dovolených, při nákupu dárků a také při nákupech pro sebe

Muži jsou těmi, kdo na dovolených utrácejí mnohem více peněz. Jednak chtějí být alespoň jednou do roka gentlemany a jednak mají větší schopnost užít si kouzlo okamžiku a vychutnat si dovolenkový čas naplno. Ročně utratí muži na dovolených vysoké částky. Okolo deseti tisíc platí více než třetina mužů, ale jen necelá čtvrtina žen.

Podobná situace je i s dárky. Češi investují do svých partnerek a manželek více, než Češky do svých partnerů a manželů. V podstatě polovina českých mužů koupí svým ženám dárky za více než 5 tisíc korun. Stejnou částku za své muže utratí ale asi jen třetina žen.

Pro vlastní potřebu

Bezkonkurenčně však muži vedou v nákupech určených pro sebe. Muži jsou všeobecně známí tím, že většina jejich měsíčních výdajů směřuje do nákupů pro jejich potřebu a koníčky, zatímco většina výdajů žen skončí v potřebách pro celou rodinu, domácnost, domácí mazlíčky a hlavně v nákupech pro děti.  

Za co nejčastěji utrácíme?

Jaké výdaje si muži nejčastěji dopřávají? Platí nejvíce za fitko, drahé auto, značkové oblečení a obuv, solária, hodinky a za vlastní koníčky. Nezřídka jsou na pořadu dne i výdaje za cigarety a alkohol.

Pro větší nákupy mají muži lepší výchozí podmínky

Když se poohlédneme po statistikách ohledně výše příjmů, které zpracovává mimo jiné Ministerstvo práce a sociálních věcí, tak zjistíme, že i když mívají ženy vyšší vzdělání než muži, berou v průměru o 24 procent nižší mzdu. A to se často děje i při práci na stejných pracovních pozicích u jednoho zaměstnavatele.

Rozdíl 24 % v příjmech mezi muži a ženami je v soukromém sektoru. Ovšem pozor, i v sektoru veřejném je, kupodivu, rozdíl poměrně velký – celých 17 %. Následně mají muži i mnohem vyšší důchody. Průměrný důchod ženy je okolo 11 tisíc, průměrný důchod muže pak přes 13 tisíc.

Velkou měrou se na rozdílu v příjmech a poté i důchodech podílejí totiž děti. Respektive mateřská a rodičovská dovolená, následná péče o děti v době jejich nemoci. Kvůli několikaleté rodičovské (často ne jedné), a tedy přerušení práce, ženy už nikdy své mužské kolegy v kariéře prostě nedoženou.

V mnoha druzích nákupů však muži zaostávají za ženami

Jde zejména o praktické nákupy a o věci a potraviny denní potřeby. Většinou jsou ženy těmi, kdo kupují jídlo, oblečení dětem, potřeby do domácnosti a školní potřeby. A nejen to. Krmivo pro domácí mazlíčky z 95 % nakupují ženy. Ženy se prostě starají o žaludky všech členů rodiny.

Ve výdajích v lékárnách také vedou ženy. Hlavně ty mladé. Ne že by trpěly hypochondrií, ale samy si musejí platit antikoncepci, jejíž cena je často astronomická. Na recept ji však napsat nelze. Takže zatímco mladý muž si může za své peníze v klidu jít do fitka nebo do kina, mladá žena šetří své poslední peníze právě na pilulky zabraňující početí.

Ženy vedou i v oblasti komunikačních služeb. Utrácejí totiž více za volání nebo SMS zprávy. Muži za den pošlou v průměru o 2 SMS zprávy méně. A také vyřídí větší část hovorů do 2 minut. Do 300 Kč měsíčně udrží své výdaje na mobilní služby jen třetina žen, ale více než 40 % mužů.

Specifická je situace v půjčkách

Půjčka je totiž mnohem bližší mužům než ženám. Přestože mají muži vyšší příjmy, jsou to častěji oni, kdo je ochoten si půjčit. A vyšší částky. A hlavně: spíše na zbytečnosti. Muži si totiž častěji půjčují na elektroniku a nejnovější elektronické hračky. Jsou impulzivnější, proto u nich vede půjčka ihned. Ta je vyřízená během několika minut, bankovní převod trvá maximálně 24 hodin. Rychlý nákup je tedy zajištěn.

Muži milují techniku. Rádi si na ni půjčují

Ženy jsou ve světě půjček rozvážnější a berou si je spíše na vybavení domácnosti typu nábytek, koberec, lednice apod. Ženy častěji navštíví online srovnávače a půjčku déle vybírají. Muži pořizují spíše smartphony, chytré hodinky, tablety, značkové oblečení a obuv nebo televize. Často na splátky, ale také formou půjčky před výplatou. I proto jsou marketingové strategie pro muže zaměřeny na impulzivnost a ego, kdežto pro ženy na rozum a cit.

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak předejít reklamaci při on-line nákupech. Jaké podmínky platí pro nákupy na sociálních sítích?

Co ženy chtějí, aby muži měli na sobě? Investujte do kvalitních džín i boxerek!