Jak předejít reklamaci při on-line nákupech. Jaké podmínky platí pro nákupy na sociálních sítích?

Taky jste místo stání ve frontě zvolili raději on-line nákup vánočních dárků přes internet? Na co je potřeba dát si pozor, abyste se vyhnuli případným reklamacím zboží?

jak se vyhnout reklamaci pri nakupu on-line

Zaměřte se na reference e-shopu

Jedním z nejjednodušších způsobů, jak poznat, zda se jedná o seriózní e-shop, je hodnocení ostatních zákazníků. Reference můžete najít třeba v online srovnávačích cen zboží. Skvělým zdrojem jsou také sociální sítě. Dobré je, že třeba na facebooku nemůže majitel stránky hodnocení smazat. Bývají tedy věrohodné.

Než nakoupit, prověřit

Následně si ověřte, zda jsou kontaktní údaje na obchodníka správné a platné. Telefonní číslo si můžete najít prostřednictvím vyledávače na internetu. Opatrnost je na místě, pokud číslo nefunguje, neexistuje nebo vám nebyl doručen e-mail. POkud na stránkách žádné údaje o kontaktech nenajdete, je to minimálně podezřelé. Určitě byste měli nákup v takovém e-shopu zvážit. Poslední prověření můžete udělat prostřednictvím obchodního nebo živnostenského rejstříku. Ty jsou rovněž volně dostupné na internetu.

Bacha na způsob platby

Nedůvěřujte příliš ani obchodům, které nabízí pouze a výhradně platbu přes účet nebo kartou předem. Zboží často zaplatíte a nic nedorazí. Není už žádným překvapením, že se pak do obchodu ani nedovoláte nebo nedomailujete. Ideální je tedy platba při doručení zboží.

Podvodné portály s fiktivním zbožím

Zejména v období, jako jsou Vánoce, kdy se hodně nakupuje, vzniká celá řada podvodných portálů. Nejenže je tu zboží fiktivní, vy jej zaplatíte kartou on-line, ale zároveň může dojít i k situaci, kdy obchodník využije osobní data a data z karty a odčerpá vám z účtu víc, než jste čekali. Takovou škodu můžete požadovat po bance, ale bývá to problematické a je to běh na dlouhou trať. Je určitě lepší se něčemu podobnému vyhnout. Koukněte se tedy pro jistotu i na datum, odkdy stránky fungují.

Když zboží přebíráte

Asi není třeba připomínat, že když je zboží rozbalené, poškozené nebo nějak podezřelé, nebí dobré ho přebírat. Tohle si kontrolujte, i když si jdete pro balík na poštu. Po podpisu už lze těžko dokázat cizí zavinění nebo fakt, že jste skutečně převzali to, co jste si objednali, natož že jste zboží sami nepoškodili.

Jak je to s vrácením zboží

Na vrácení máte 14 dní. A to i při nákupu přes internet. Důvody udávat nemusíte. Delší lhůta platí v případě, že jste jako zákazník nebyli o svém právu na odstoupení od smlouvy poučeni. Nastane-li tahle situace, lhůta se prodlužuje na jeden rok a 14 dnů. Pokud vás e-shop o odstoupení poučí až dodatečně, běží 14-ti denní lhůta pro odstoupení ode dne, kdy k poučení došlo.

Občanský zákoník praví: Kupující musí ve lhůtě 14 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit e-shopu zboží, které od něj obdržel. Zboží navíc musí být nepoškozeno. Současně má i e-shop povinnost ve stejné lhůtě vrátit spotřebiteli peníze. Nicméně e-shop není povinen zaplatit peníze dříve, než je vráceno zboží nebo spotřebitel prokáže, že jej odeslal. Odstoupení je lepší napsat písemně. Zkontrolujte si také, zda jste dostali zpětnou vazbu od obchodníka. Minimálně e-mail, že vaši žádost převzali.

Jak je to na sociálních sítích

Pravidla, která platí pro e-shopy, se týkají i ostatních online prodejů. Pravidla, která platí pro online obchody, se tedy vztahují i na prodejce na facebooku a ostatních sociálních sítích.

Výjimky, kdy nemůžete zboží vrátit

V některých případech přesto odstoupit od smlouvy nejde. Jde o zboží jako jsou hudební nahrávky nebo časopisy. Dále také zboží, u kterého byl poškozen původní obal nebo také spodní prádlo. Zboží nemáte právo vrátit ani v případě, že jste si koupili třeba oblečení od někoho z druhé ruky.

Když je nutné zboží reklamovat

V praxi to funguje tak, že pokud chcete zboží přeci jen reklamovat, musíte ho poslat na adresu e-shopu. Je třeba přitom vyplnit a přiložit reklamační formulář. Prodejce má potom na vyřízení vaší reklamace 30 dní. Když se to nestane, vznikne vám nárok od kupní smlouvy odstoupit. V případě, že stejnou vadu reklamujete 3 x po sobě nebo 4 x jinou u totožného žboží, máte nárok na vrácení peněz. Obchodník vám buď vyjde vstříc nebo ne. Pokud ne, určitě se obraťte na specialistu a řešte to s ním. Oslovit můžete soudního znalce, ČOI nebo právníka a situaci s ním řešit.

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Vánoční nákupy, shon a hlavně stres. Zažíváte tohle? Nejste sami! Dá se stresu o Vánocích vyhnout?

Nakupujte v zimě s velkou slevou! Ušetříme vám tisíce