Chcete zhubnout? V minulosti radši inspiraci nehledejte, i když klystýry nebo tasemnice fungují

Pozvat do střev parazita, přiotrávit se až k deliriu, sníst kus mýdla. Recepty na hubnutí se v průběhu let zase tolik nezměnily. Stejně jako marnivost lidí, toužících po štíhlé figuře.

zhubnout

Ten nápad zhubnout na jaře pár kilo se s lidstvem táhne už hezkých pár staletí, byť v 18. století, datujícím prvopočátek zkrášlovacích diet v Evropě, to většinou nebylo kvůli hezké figuře v plavkách. Jen takový praktický vtípek: tahle doba je charakteristická odklonem od předchozí barokní religiozity, tedy od církevního šílenství a věčného pámbíčkaření. Lidé tehdy začínají myslet vlastní hlavou a sami za sebe, je to čas osvícenctví, rozumu. Údajně.

Takže když ze sebe všichni houfně setřásli otěže povinných půstů a náboženskou tradicí nucených hladovek? Rozjeli sami nemlich to samé, s dietami a programy jarní očisty těla. Je to podobné, jako byste zrušili otroctví, ale znovu zavedli dvacetihodinovou pracovní dobu. Dobrovolně.

Získat útlý pas, štíhlý jako vosa?

Jasně, dámičky z lepší společnosti mohly sáhnout po stahovacím korzetu, který jim vyčaroval obvod ideálních 40 centimetrů (a taky nejspíš trvalé poškození vnitřních orgánů). Jenže špěkatějším paničkám nepomohlo ani to. Takže se rozjela vlna super-účinných diet, které je mohly dovést k dokonalosti snadno a rychle.

Populárním receptem se staly tasemnice. Přesně tak: stačí sníst pár vajíček tohohle ploštěnce, a už vám neviditelný podnájemník uvnitř ubírá kalorie. Ani se nemusíte příliš omezovat s jídlem. Mazlíček, co postupně ve střevech doroste délky deseti metrů, vás sice mohl i zabít… ale pro krásu se musí trpět, ne?

Dokonale Mrtvá nevěsta

Diktát viktoriánské módy se neomezoval čistě jen na štíhlost. Poptávka byla i po mrtvolně bledé, papírově světlé kůži. Snížit tonáž a získat tu správnou barvu vám pomohl arzén. Jo, přesně ten toxický prvek. Kromě toho, že už byl součástí pudru, kterým se aristokraté pucovali, jej tehdy začali i jíst. Jen po špetičkách, samozřejmě.

Což sice na faktu postupné chronické otravy s následkem smrti nic nezměnilo, ale váha šla rychle dolů. Ano, Tim Burton to v animáku trefil tenhle standard módy dokonale. Stejně jako to, že překrásných Mrtvých nevěst tehdy dost přibylo. Arzenové pilulky, které měly zázračně nastartovat metabolismus, fungovaly až moc dobře.

Průkopník zdravého životního stylu

Kukuřičné lupínky, cornflakes, tu s námi byly hezky dlouho. I tak s nimi John Harvey Kellogg udělal díru do světa. Jeho největším přínosem lidstvu přitom bylo, že je začal balit v sáčcích do krabic, prodávat po dvou dolarech a drze tomu říkat zdravá snídaně. To se psal konec 19. století, a lidi mu na nějaké zdravé snídaně kašlali.

Protože den začínal upraženou kávou, míchanými vajíčky, opečenou slaninkou. Krásný časy… Kellogg proto vymyslel na svou dobu hodně propracovanou marketingovou kampaň, která z onoho zdravého životního stylu udělala celospolečenský módní trend.

Cvičení a diety se staly módní záležitostí, a kukuřičně lupínky křoupali všichni. Kellogg byl sice chytrý podnikatel, ale jinak byl rozumný asi jako každý vegan na Karlíně. Tedy, Kellog byl vegetarián a vegan. Taky náboženský kazatel Adventistů. Propagoval dechová cvičení (ne, jógu tehdy ještě východ pro západ neobjevil).

Vystupoval proti alkoholu a kouření. A za největší zlo světa, větší než války a mor, považoval masturbaci. No, od tohohle průkopníka diet a zdravé výživy se nic jiného asi čekat nedalo. Lázeňská dieta, dieta mrkvovou šťávou, bodová dieta? Pod tím vším je podepsán tenhle pionýr.

Nadechni se, budeme experimentovat

Představa, že když ze sebe včas vypudíte pozřenou potravu, zůstane vám energie z jídla ale ne nadváha, také není nejmladší. V 18. století se ještě modelky necpaly vatou a buničinou, a anorektičky byly spíš přirozeným vedlejším důsledkem hladu a bídy. Kdo chtěl razantně hubnout, respektive nepřibírat na váze, proto sáhl po klystýru.

Hořký čajový, kávový, jogurtový? Ne, to není nabídka kavárny, ale klystýrového sanatoria, kam se lidé jezdili čistit. Třeba každý víkend. Klystýrové kroužky byly frekventovanější, než ty pletařské a čtenářské. Co jde dovnitř, musí jít i ven. Zhluboka se nadechněte, bude to trochu studit.

V čem byl zlomový rok 1920?

Je to prosté, v roce 1920 zahájí reklamní kampaň dva průmysloví giganti. Kosmetická La-Mar a druhá, Lucky Strike, kterou asi představovat nemusíme. Jejich reklamní kampaně jsou jako přes kopírák. Obě nabízí svůj produkt, respektive kapesní mýdlo a cigára, jako zdravý prospěšný prostředek k hubnutí. Stačí sníst dvě mejdlíčka za den, nebo vykouřit půl krabičky.

To k dokonalé figuře stačí. Pointa? Čistě technicky, oba dva přístupy mají pro hubnutí srovnatelný efekt. Takže v roce 1920 vlastně chybělo mnoho, a v trafice bychom dnes taky mohli nakupovat kartóny mýdla.

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Hubneme s technikou – které aplikace potřebujete pro pořádný sixpack?

Jak začít s posilováním? Pár dobrých rad pro všechny, kteří to myslí vážně