Drby ze světa her! Které počítačové hry předpověděly budoucnost? Co musí pařit vězni v Číně a jaká hra nemá žádný konec?

Jasně, počítačové hry jsou prostě žrouti času. Extrémní. Například všichni hráči dohromady, pařící historizující akční sérii Call of Duty, strávili před monitorem dohromady 25 miliard hodin. Když to sečteme, je to 2,85 milionů let. Tedy zatraceně výrazně delší dobu, než po jakou existuje lidská civilizace na Zemi. Co dalšího ze zákulisí videoher a počítačových legend nevíte?

Které počítačové hry předpověděly budoucnost? Co musí pařit vězni v Číně a jaká hra nemá žádný konec?

Pac-man je těžká retro-klasika, která příští rok oslaví čtyřicítku. Její japonští tvůrci ji vytvořili jako protiklad „agresivních a násilných her“ s důrazem na tak nenáročným provedením, aby ji mohli hrát i ženy. A víte co? Tahle hra nemá konec! Po 256 odehraných levelech se prostě sesype, protože nikdo nepočítal s tím, že by se dala hrát tak dlouho.

Hloupá plošinovka Super Mario Bros. z roku 1985 popisuje „hrdinskou cestu“ italských instalatérů Maria a Luigiho mystickou Houbičkovou zemí, aby zachránili žabí princeznu. To samo o sobě zní už dost psychedelicky, ne? Navíc pokud bychom vzali v potaz měřítko, tedy výšku Luigiho a obraz děje, měla by tahle jeho dobrodružná pouť délku necelých 5,4 kilometrů.

Japonci mají problém s angličtinou

Možná ale znáte spíš Super-Mario jako závody autíček. Napadlo vás někdy, proč tu nemůžete jezdit s jedním z hlavních záporáků, kterým je opičák Donkey Kong? Protože opice přeci auta neřídí, a společnosti Nintendo šlo v první řadě o bezpečnost. Mimochodem, šéf-programátor Miyamoto si myslel, že Donkey, tedy Osel, znamená v angličtině to samé, co hlupák. Kuriózní jméno tak bylo na světě.

Závody aut? Honičky jsou zajímavější

GTA, tedy Grand Theft Auto, už je taky kultovní záležitost. Její počátky byly ale o poznání skromnější. Původně to měl být klasický závodní simulátor, při kterém se auta ve stylu Race’n’Chase proháněla městem. A hráči si přitom museli dávat bacha, aby je přitom nenachytaly policejní vozy. Honičky s policajty se nakonec ukázaly být mnohem zábavnější. A tak se zrodila legenda.

Příliš ostrý obraz

Survival-hororová střílečka Dead Space z roku 2008 má něco do sebe. Mrtvoly, které tu nacházíte a vyrábíte, vypadají „dokonale“. Aby ne, pro jejich naskriptování byly použity skutečné záběry z policejních kartoték. Když se na to přišlo, měli programátoři pěkný průšvih. Nikdo nechce pařit hru, a přitom najít tělo svého oblíbeného dealera.

Podobně laděná hororovka Silent Hill získala pozornost hráčů hlavně díky hmatatelné atmosféře strachu a všudypřítomné mlze, ve které mohlo číhat cokoliv. Nebyl to původní plán. Mlha totiž zakrývá okolní prostředí, a tak se vždy renderuje obraz jen těsně kolem hráče. V původní, nemlžné verzi, se hra neskutečně sekala.

Hra, co předpověděla budoucnost

Kyberpunkové RPG Deus-ex, které vyšlo v roce 2000, nepatřilo k nejhorším. Je fakt, že na grafice se tu šetřilo, a tak zdejší panorama nočního New Yorku budoucnosti neobsahuje ikonická Dvojčata. Když na to pozorní hráči upozornili, odvětilo tiskové oddělení Ion Storm, že se hra odehrává v budoucnosti, a ty dva věžáky zničili teroristé. Jasný.  Do jedenáctého září tehdy ještě pár měsíců zbývalo.

Kostičky, kam se podíváš

Na to, aby vám Minecraft dával smysl, musíte mít nějaký speciální kanálek v mozku. Nebo o hezkou řádku kanálku méně, těžko říct. Jen čistě z logiky věci: napadlo vás někdy, že plocha zdejších prostor pod herním povrchem je zhruba 9,5 milionkrát větší, než na povrchu? Je to prostě obří kostičkový ementál.

O radioaktivitě v Tokiu nemluví

Famózní post-apo série Fallout je už legendou. Původně s rozpaky přijímaná trojka se nakonec ukázal být naprostým trhákem. Jen tu a tam musely její místní verze prodělat nějaké úpravy. Například v Japonsku, kde pořád dost špatně berou jaderné exploze, nemáte možnost v téhle hře odpálit nukleární raketu v Megatuně. Protože Hirošima…

Rubejte zlato a sbírejte bylinky

Když v Číně skončíte pro své politické názory v kriminále, může vás čekat regulérní peklo. Anebo taky dvanáctihodinové šichty u World of Warcraft.  V rozmezí let 2004-2008 tu stovky vězňů musely expit virtuální levely, shánět vzácné artefakty a rubat herní zlato, které mohl zdejší režim on-line prodat za hotové.

Nevěříte? Ve WOWku nemusíte ani vylézt ze startovní zóny, a klidně můžete nechat řešení hrdinských questů na ostatních. Stačí, když jen budete sbírat bylinky a těžit rudu. I tak se dostanete na 90 level. Jen vám to bude trvat 173,5 dne herního času.

Bisexuál? To je chyba v programu

Hvězdný mariňák Axton ve hře Borderlands 2 občas zahlásí něco sexy. Díky původní chybě v programu ale flirtovací komentáře háže na postavy mužského i ženského pohlaví bez rozdílu. Programátorům se už nechtělo do úspěšně prodávané hry znovu vrtat, a tak z něj oficiálně udělali bisexuála. Jdou prostě s dobou. Ostatně, sexuálně diverzifikovaných badass figur je tahle hra plná. Víme o tobě, Sire Hammerlocku. A je nám to jedno.

Váleční veteráni se aktivně podílí na vývoji?

Vývojáři Call of Duty patří mezi největší zaměstnavatele vojenských veteránů na světě. Jen v roce 2009 měli na výplatní listině 25 000 bývalých vojáků, se kterými konzultovali jednotlivé detaily konkrétních lokací a bojových scén.

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nová generace herních konzolí se blíží. Kdy se objeví na pultech obchodů? Budou nové platformy posledními svého druhu?

Nejbrutálnější videohry všech dob. Jaké herní počiny byly zakázány kvůli násilí, oplzlostem a vulgaritě?