Chiptuning vozu: Je zvýšení výkonu motoru bezpečné? Jak je to se snížením spotřeby paliva? Více v našem redakčním testu!

Čipnout motor nebo udělat čip. Za tímhle výrokem se skrývá úprava řídící jednotky motoru. Jedná se o vcelku jednoduchou cestu, jak z vašeho auta vytáhnout větší výkon a současně zmenšit jeho spotřebu. Takhle se to alespoň tvrdí. Co je na tom pravdy a je to skutečně bez rizika? Vyzkoušeli jsme to!

Chiptuning

Auto dnes řídí počítač. Kromě mechanických částí je to právě on, kdo má nad chodem motoru hlavní dohled. Řídící jednotka odměřuje přesné množství paliva i vzduchu tak, jak je každý vůz továrně naladěný. Toto nastavení produkuje předepsaný výkon, kroutící moment, ale i spotřebu paliva a životaschopnost jednotlivých součástek motoru. A tady se nabízí prostor pro chiptuning.

Individuální úprava na míru

Úpravou řídící jednotky je možné dostat z motoru větší výkon, než ten nastavený výrobcem. Tento zásah samozřejmě změní i další parametry, a je proto třeba zajít za profesionály, na které se dozvíte dobré reference. Individuální úprava totiž znamená u každého jednotlivého motoru něco jiného, a je třeba ladit software na každé jednotlivé vozidlo na základě Vašich požadavků. Jde vám o snížení spotřeby? Nebo o snížení spotřeby i zvýšení výkonu? Máte vozidlo pro sportovní účely? Chcete legální úpravu sezápisem do velkého technického průkazu? Je mnoho variant chiptuningu. S výběrem vám úpravce rád poradí.

Válcová zkušebna v první řadě!

První důležitou věcí, po které se ptejte hned na začátku, je měření na válcové zkušebně. Hovorově řečeno, jestli úpravce vezme auto na brzdu, což každý nedělá. Profesionální firma, která nabízí chiptuning, musí mít válcovou zkušebnu! Jinak se parametry zvýšení výkonu nedají zjistit, takže rozhodně nenechte žádného “Pepu s notebookem”, ať vám někde v garáži napíchne auto.

Na spotřebu, nebo se projet?

Správně provedená úprava nejen, že zvýší výkon a kroutící moment, ale zároveň umožní ušetřit palivo. S úpravcem dopředu proberete, jaký je váš cíl. Můžete auto “posilnit” jen minimálně, s důrazem na snížení spotřeby. V praxi to skutečně funguje. Ptali jsme se, kolik lidí tohle vyhledává a je to tak, že většina zákazníků chce upravit jednotku proto, aby se zlepšily jízdní vlastnosti, tedy vytáhnout z motoru víc. I tak ale můžete jezdit za míň!

Jak moc zvýšit výkon?

Určitě vás zajímá, o kolik lze zvýšit výkon. Tady je třeba vzít rozum do hrsti: zvýšení o 20% je možné zapsat do technického průkazu, a navíc se drží v rozumných mezích. Samozřejmě se dá výkon zvyšovat úpravou jednotky daleko víc, ale je třeba zvážit:

* Parametry vašeho vozu.

* Jak staré auto je.

* Kolik má najeto.

Při nerozumném “šroubování výkonu” nahoru se může snížit životnost motoru. Vše je třeba probrat s úpravci, kteří vám sami doporučí, co bude nejlepší. Dozvíte se, jaká je „nejvyšší možná“ bezpečná varianta, kterou na daném typu motoru lze provést. Ano, určitě z toho půjde vytáhnou ještě víc, ale pod to už se vám nikdo „oficiálně“ nepodepíše.

Náš testovaný vůz

Upravit jsme nechali BMW e39 z roku 2001 v Profichipu, respektive na pražské pobočce na Kutnohorské. Auto žádný mladík, zato osvědčená klasika. Jedná se o verzi 530d, pohonná jednotka je tedy vznětový třílitrový šestiválec, což je přímo skvělá volba pro úpravu. Přeplňované motory jsou obecně vhodnější pro tento druh úpravy, než atmosférické. Po pečlivém meření ve válcové zkušebně jsme vybrali varintu, která zvýšila výkon i kroutící moment o 20%. Vzhledem ke stáří vozu jsme chtěli zůstat nohama na zemi, i když je auto po technické stránce v pořádku.  Jak se změnily hodnoty z původních na ty nové vidíte na grafu.

Změnu poznáte okamžitě!

Výsledek je skutečně famózní. Auto bylo pohyblivé i před úpravou, BMW 530d nebylo nikdy líné, ale po změně si už ani nepamatujeme, jak jezdilo před tím. Úprava nebyla nijak razantní, i přesto zrychlení dodává pocit, jakoby auto shodilo tak 400 kg. Zrychlení je navíc patrné i při rozjezdu na jedničku, dvojku. Zátah na trojku je potom přímo neuvěřitelný, ale to pravé kouzlo se objevuje od 3000 otáček výš. Auto vystřelí jako z praku, a protože je to hlavně dálniční kočár, na okruhu na pětku nabírá rychlost pořád dál. Zrychlení ani bez náznaku nezpomaluje, a ručička na tachometru běží bez zaškobrtnutí pořád výš, až k maximální rychlosti. Prostě paráda.

A co spotřeba paliva?

Nejlepší na celé posilovací kůře pro auto je fakt, že se spotřeba zůstala stejná, jako před úpravou. Jinými slovy, i pokud budete auto po chiptuningu honit, tak jako my, nesežere vás. Naopak, pokud budete jezdit normálně, tedy i svižně, ale nikoli se plazit, spotřeba skutečně klesá, což zanedlouho poznáte na svém palubním počítači. Zvolená úprava tedy našemu autu sedí víc, než původní nastavení.

Ať se práší za kočárem!

A důležitá věc na závěr: auto nečoudí! Zvýšení výkonu motoru neudělalo z auta kouřící naftový komín, takže pokud máte vznětový motor, zvažujete chiptuning a bojíte se, že za vámi bude při sešlápnutí plynu černý mrak, tady je rada pro vás. Pokud se nebude snažit z motoru při úpravě vymáčknout víc, než je opravdu nutné, není třeba se obávat, že budete na silnici jako parní lokomotiva.

Chiptuning navíc není ani nijak překotně drahý. Pokud rádi jezdíte svým autem, výsledek vám cenu bohatě vynahradí. Hlavně se obraťte se na profíky, ať po třech tisíc kilometrech neměníte všechny vstřiky!

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

V Porsche neodhadli své zákazníky. Automobilka ukončila výrobu dieselů a těžce narazila! Co se stalo? Čeká šok i další automobilky?

Jak vymáčknout maximum z baterie