V Porsche neodhadli své zákazníky. Automobilka ukončila výrobu dieselů a těžce narazila! Co se stalo? Čeká šok i další automobilky?

Tažení proti dieselu. To je nové směřování motorismu v Evropě, a některé automobilky už slíbily konec vznětových motorů. V Porsche chtěli jít příkladem a dieselu se z nabídky zbavili, ale najednou se nestačí divit. Jak je to možné?

Porsche stáhlo z nabídky dieselové motory

Naftové motory zažívají nejtěžší časy, a přestože neprávem, některé automobilky v Evropě se snaží pomalu přesunout zájem zákazníků jinam. Některé značky už ohlásily konec dieselů. U Citroënu nebo Renaultu tenhle fakt asi nic moc nezmění, protože vozy z jejich nabídky prostě vystačí s malými přeplňovanými benzínovými motory. Nečekaně rychle ale zareagovalo i Porsche, které ohlásilo konec vznětových motorů už v září minulého roku. V automobilce nejspíš ale nikdo netušil, že bude tento krok přijat zákazníky negativně.

Do sporťáku patří zážehový motor

Historie značky Porsche je dlouhá, a během celé své existence zahrnovala především malé sportovní vozy. Všechny legendární vozy automobilky přirozeně poháněl zážehový motor a dlouhé roky si nikdo neuměl představit, že by se na tom mělo něco měnit. V roce 2009, tedy přesně před deseti lety, Porsche uvedlo na trh Cayenne Diesel, což mezi fanoušky značky vzbudilo vlnu nevole. Porsche mnozí kritizovali i za fakt, že začalo vyrábět obří SUV, ale tento trend se v podstatě nevyhnul žádné automobilce. Naftový motor se objevil i v pětidvéřovém Porsche Panamera, protože je celkem logické, že tato těžká auta nebudou majitelé prohánět jen s osmiválcovými benzíny, které je “sežerou zaživa”.

Diesel jede a nezruinuje

Koupit nové Porsche si nemůže dovolit každý. Je ovšem mylná představa, že lidé, kteří mají peníze, jsou ochotni jezdit autem doslova od pumpy k pumpě. Mít šestiválcový motor 3,6 ve sporťáku v garáži je jedna věc, ale jezdit po městě dvouapůltunovým Cayennem druhá. Prostě v něm máte vznětový motor, který zajistí dostatečnou hybnou sílu, obrovský kroutící moment a rozumnou spotřebu. Porsche se ale rozhodlo tuto výhodu svým zákazníkům vzít, a tady se dostáváme na kámen úrazu.

Naši zákazníci diesel nepotřebují

Za poslední tři měsíce značce poklesly prodeje o 60%. Jedná se zatím o krátké časové období, ale je celkem jasné, k čemu se tento masivní propad vztahuje. Z nabídky Porsche totiž přesně v tu chvíli zmizel dieselový motor. Tohle se nejvíc dotklo modelů Macan a Cayenne, obou SUV z nabídky Porsche, u kterých šlo o hlavní druh pohonu, který se prodával. Najednou není, čím ho nahradit. Automobilka tvrdí, že podíl prodeje dieselů byl v roce 2017 „pouhých“ 14 %, jenže to je celosvětové měřítko. V samotné Evropě se jedná o 30 % všech nových modelů celkově, a v případě Macanu i Cayennu to bylo přes 40 % a víc. Tohle zkrátka v Porsche nepromysleli dobře.

Nové Porsche Macan se musí obejít bez dieselu

zdroj: porsche.com

Co budeme dělat bez nafty?

Automobilka už kdysi prohlásila, že bude postupně nabízet hybridní pohony, v současné chvíli ale pro mezeru ve své nabídce nemá žádnou záplatu.  Jen skutečně malé procento zákazníků má ale zájem o takové vozy. Tento příklad dobře ukazuje, jak jsou dieselové motory nezbytné. Navíc, u automobilek jako BMW, Audi nebo Mercedes tvoří vznětový motor kolem 70 % všech nových modelů, které zákazníci kupují. Třílitrový dieselový šestiválec je zkrátka nejefektivnější koncept na trhu. Představte si, kdyby z nabídky zmizely modely 530d nebo A6 3.0 TDI. To jsou páteře prodejů těchto značek, a jiná alternativa zatím není.  Budeme s napětím sledovat, jak se celá situace vyvine dál.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Evropská unie se snaží zavést do aut povinné černé skříňky, jako jsou v letadle. Bude na vás “bonzovat” vaše auto? A co ještě?

Nové auto versus rok staré auto. Vyplatí se vybírat loňský model? V čem je výhoda značkové ojetiny?





Send this to a friend