Nové auto versus rok staré auto. Vyplatí se vybírat loňský model? V čem je výhoda značkové ojetiny?

Toužíte po novém voze, ale kvůli ceně zvažujete jít do loňského modelu. Ten je přece také „jako nový“! Vyplatí se pořídit rok starý vůz namísto nového?

Nové auto versus rok staré auto

Krásně voní!

Nové auto je nové auto. Máte ho prostě první. Nikdo jiný v něm ještě neseděl (ne doslova), jste první řidič, který si ho zaparkuje před domem. Krásně voní novotou a ještě dlouho bude. Všechno je čisťoučké a bez poskvrnky, na laku není jediná sebemenší oděrka. Motorově je auto stoprocentně v kondici, žádná skrytá závada vás překvapit nemůže. Tohle všechno jsou důvody, proč spousta lidí touží po novém voze. Zaplatíte za něj ale plnou cenu. Plnou cenu, která ještě trochu naskáče, až vás u dealera přesvědčí o balíčku s lepší výbavou. Jste sice úplně první majitel… ale vyplatí se to? Co třeba rok starý vůz? Jeho cena je podstatně nižší, a také možná ještě voní.

Ojetý vůz od dealera

Rok ojetý vůz nemusíte kupovat jen na internetu od soukromých kupců, ale i ve značkových bazarech. Samotné automobilky nabízí vozy, které mají pouze roční nájezd, a jsou k dispozici u autorizovaných dealerů. Jsou to většinou vozy vykoupené z protiúčtu nebo v komisi. Taková auta se často tváří jako nová, ale mají najeto jen několik tisíc kilometrů. Jejich nižší pořizovací cena tak láká ke koupi.

Záruka stále platí!

Tyto vozy jsou sice ojeté, ale mají velkou výhodu, a tou je záruka. Roční auta jsou pořád v garanci výrobce, a často se na ně vztahují i prohlídky a předplacený servis nebo pojištění. Zcela běžně mají současné vozy záruku 4 nebo 5 let, která je zároveň omezena nájezdem třeba 100 000 kilometrů. Zákonem daná záruka je u nás 2 roky, ale výrobci se dnes předhánějí a nabízejí víc.

A co firemní vozy?

Spousta firem po roce mění celý vozový park. Takové vozy ale často nejsou zárukou, že o ně bylo dobře pečováno. Auto, které lítalo po celé republice, a neprošlo garančními prohlídkami, může být v daleko horším stavu, než po soukromém majiteli, který šel po roce do jiného. Pokud chcete mít roční vůz opravdu jako nový, měl by mít pečlivě zdokumentovanou servisní historii. Běžně mívají roční auta u nás nájezd 10 000 – 20 000 tisíc kilometrů, takže jsou často ještě před jakýmkoliv servisem.

„Jako“ nové

Rok staré auto se tím pádem jeví jako dobrá koupě. Je pravda, že možná bude mít nějaký ten drobný šrám, ale interiér bude naprosto v pohodě, a po technické stránce bude vůz ve výborné kondici. Hlavně ho budete mít ještě v záruce. Prostě „jako“ nový. Ušetříte nemalé peníze, které dáte prostě jen za ten punc, že jste první majitel.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Mrazy našim autům nesvědčí! Jak připravit auto na zimu a jak našim vozům (ne)prospívá start-stop systém?

Náš autotest: Subaru Forester jsme vzali do drsného terénu, kde si sáhl na dno. Jak obstál?