Náš autotest: Citroën Berlingo stojí jen pár korun. Na čem se šetří a v čem spočívá jeho vysoká oblíbenost u nás?

Vozy Citroën Berlingo patří na českém trhu mezi velmi úspěšné modely. Vždyť v loňském roce se jich prodalo 2487. Co stojí za tímhle úspěchem?

Citroën Berlingo

A dva a půl tisíce prodaných vozů opravdu není málo. To je více, než kolik vozů u nás prodá celé Volvo, Mitsubishi nebo Honda. V těchto týdnech přichází na trh úplně nový model Berlingo. Už prodejní čísla jasně ukazují, že pro Citroën jde o naprosto klíčový model, takže nebylo nic ponecháno náhodně.

Berlingo má původ v dodávce. Díky tomu má i posuvné dveře, které šetří místo na parkovišti.

Nová generace

Nové Berlingo vypadá opravdu hezky. V porovnání s předchozí nevzhlednou plechovkou jsou to nebe a dudy. Přední část vozu se světlomety se nyní prakticky shoduje s osobními vozy Citroën. Proč osobními? Protože Berlingo je stálo považován za užitkový vůz.

Denní svícení používá LED, běžné světlomety pak sází na tradiční halogeny.

Naše verze ale užitkový vůz příliš nepřipomíná. Citroën mluví o kategorii ludospace. Nevíte, co toto slovo znamená? Když si jej dáte do Googlu, francouzská mutace Wikipedia vám prozradí, že jde o rodinné MPV. A místa je v autě opravdu hodně. Berlingo se prodává ve dvou délkách – 440 cm a 475 cm. Na náš test jsme měli kratší verzi, i tak jde o velmi prostorné auto. To, že má řidič a spolujezdec dostatek místa, to je dnes už standard. Ale ani 3 dospělí cestující na zadních sedadlech se nebudou muset mačkat. Všechna sedadla jsou stejně široká, díky vyšší stavbě vozu mají dost místa jak pro hlavu, tak pro kolena.

Ani vzadu místo nechybí. Děti milují stolečky.

Myslí na rodinu

Berlingo je ale spíše oblíbené u rodin s dětmi, ty ocení stoleček, rodiče zase to, že bez potíží umístí i tři dětské sedačky vedle sebe. A při kontrole ratolestí nemusí řidič otáčet hlavu, stačí mrknout do přídavného zpětného zrcátka, které je namířeno právě na cestující ve druhé řadě.

Nejsilnější stránkou Berlinga vždy byla příznivá cena. Na tom se nic nemění, základní verze vyjde na rozumných 359 900 Kč. Pokud jste ochotni sáhnout hlouběji do kapsy, umí Berlingo potěšit i náročnější řidiče, a nabízí i hi-tech prvky výbavy, jako je třeba head-up displej, parkovací kameru i automatické parkování, adaptivní tempomat, spoustu jízdních asistentů a mnoho dalšího. Je ale třeba počítat s tím, že nejlépe vybavená verze se přehoupne přes půl milionu. Na poměry rodinných MPV je to ale pořád dost slušná nabídka.

Jízda na pohodu

Jízdní vlastnosti nás příjemně překvapily. Především odhlučnění vozu je lepší, než byste od „užitkáče“ čekali. Berlingo je jednoznačně naladěno na komfortní jízdu. Od podvozku nic netluče, překvapivě i retardéry zvládá velmi dobře. Elektronická stabilizace nedovolí autu vůbec žádné výstřelky, takže i když přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky, neznamená to, že skončíte na střeše. Tak či tak, Berlingo si nekupujete proto, jak jezdí.

Co si ale určitě zaslouží velkou pochvalu, to je nový motor 1.5 BlueHDi. Jistě, bude vzbuzovat obavy, zda objem 1,5 litru bude na auto stačit. Jenže motor je zcela nový, moderní, nabízí výkon 96 kW a Berlingo s ním umí být opravdu rychlé. Kromě toho je neuvěřitelně úsporný, s lehkou nohou se dá v pohodě jezdit pod 6 litrů, tohle bylo velmi příjemné překvapení.

Překvapením nebyl velmi moderní infotainment, který Citroën zkrátka umí. Centrem je 8“ displej, který integruje navigaci, rádio, přehrávač médií a dokonce i připojení k internetu. Nový systém dokonce nabízí možnost instalovat aplikace, pro české prostředí ale nejsou zatím žádné k dispozici. Mnohem důležitější je, že systém umí MirrorLink, Apple CarPlay i Android Auto, takže oblíbené aplikace, jako je třeba Waze, si můžete promítnout přímo na displej infotainmentu.

Úspěch zaručen

Nepochybujeme o tom, že Berlingo se bude dále skvěle prodávat. Jeho nová generace se výrazně zlepšila, pořád ji pořídíte za skvělé peníze. Tu a tam je třeba se smířit s nějakým kompromisem, ale nejde o nic vážného. Nám nejvíce vadila manuální převodovka – řazení nejde úplně hladce. Investice 50 000 Kč do skvělé, moderní, osmistupňové automatické převodovky se určitě vyplatí. Malou kaňkou pak byla funkce vyhřívání sedadel, které trvá dlouho, než sedadla vytopí.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
Maximální rychlost 186 km/h
Pohotovostní hmotnost 1505 kg
Průměrná spotřeba 4,4 l/100 km
Rozměry 4 403 x 1 1844 x 1553 mm
Cena od / testovaného vozu 359 900 Kč / 534 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: BMW 220d Gran Tourer je pro puritány infarktové auto. Co na něj říkáme my?

Evropská unie se snaží zavést do aut povinné černé skříňky, jako jsou v letadle. Bude na vás “bonzovat” vaše auto? A co ještě?