Auto po zimě. Co se v zimě opotřebuje nejvíce? Kdy vyměnit pneumatiky a proč se neřídit pouze termínem v kalendáři!

Přípravy automobilů na jarní sezonu jsou v plném proudu. Mezi základní činnosti patří přezutí pneumatik, kontrola gumiček stěračů, podvozku nebo brzdového systému. Co zvládnete sami? Proč se nevyplatí nepřezouvat na letní pneumatiky?

jarni servis auta

Co se opotřebuje v zimě nejvíce

Jednou z nejvíce opotřebovávaných a extrémně namáhaných součástí v zimních měsících jsou stírací lišty stěrače, které doporučuji měnit, jakmile zanechávají na skle pruhy při stírání,” říká technický poradce ProfiAuto Lubomír Kroužílek a dodává: „Stav každého vozidla po zimní sezoně významně ovlivňuje už samotná příprava na zimu.”

Velmi namáhané jsou rovněž karoserie a podvozek, které mohou být napadeny korozí od posypové soli. Dále byste neměli zapomenout na kontrolu brzdového systému a následnou kontrolu tlumičů a pérování vozidla. Velmi důležité je i osvětlení a seřízení předních světel.

Co zvládnete sami

Některé ze zmíněných částí si může majitel automobilu bez problémů vyměnit doma, jako například výměnu stírací lišty stěračů. Speciální opravy či kontroly je však lepší ponechat odborníkům v profesionálním autoservisu.

Pneumatiky. Kdy je pravý čas na výměnu?

Kontrola po zimě by měla být hlavně spojená s přezutím pneumatik. Při výměně pneumatik nebo v termínu okolo výměny pneumatik na přelomu března a dubna. Záleží na počasí i na tom, jak často řidič jezdí. Řada motoristů však pneumatiky nepřezouvá, a to z několika důvodů.

  1. Chtějí dojet zimní pneumatiky se vzorkem nižším než 4 mm, které se již nedají na další zimu použít, ale je jim líto je vyhodit.
  2. Druhým důvodem je, že najezdí tak málo kilometrů, že se jim podle jejich názoru nevyplatí kupovat letní sadu pneumatik. Třeba v horském prostředí, kde je letní sezóna kratší než v nížině.

Co nám nařizuje zákon

Co říká zákon

Pokud bychom se měli řídit zákonem, pak zimní pneumatiky nemusíme používat až po 31. březnu. O přechodu na letní pneumatiky by tak měli řidiči uvažovat právě v tento čas. V servisu ovšem nemusí mít na vás v danou chvíli čas a prostor, neboť tím se řídí většina řidičů a servisy bývají přeplněné zákazníky. Pokud si budete pneumatiky přezouvat sami, neměli byste zapomínat na vyvážení kol.

Co vám řekne počasí

Řídit byste se měli také podle počasí. Pro správnou dobu přezutí je teplota 7 °C. Proč? Má to logický (technický) důvod. Když je venku méně stupňů, tak letní gumy tuhnou, tvrdnou, mají horší přilnavost, auto má delší brzdnou dráhu, a tak bude déle brzdit a hůř zatáčet.

Když necháte zimní pneu na autě i přes léto

Mnoho z nás nechává na autě zimní pneumatiky i přes letní sezonu. Nevyplatí se to z žádného důvodu. Zimní pneumatiky jsou speciálně navržené pro zimní období. S rostoucí teplotou ztrácí svoje pozitivní vlastnosti. To má za následek nižší bezpečnost, vyšší spotřebu i zhoršený komfort jízdy. Budou také mnohem dříve ojeté. Vaše auto bude mít navíc delší brzdnou dráhu (až o  20 %) a bude mnohem hůře zatáčet.Pokud myslíte právě na úsporu financí v návaznosti na koupi nových letních pneumatik, měli byste si uvědomit, že zimní pneumatiky mají měkčí směs a vyšší valivý odpor. Při jízdě na těchto pneumatikách se tak zvyšuje spotřeba paliva až o 10 % oproti jízdě na letních. Úspora tedy v konečném důsledku nebude žádná.

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Motoristický průvodce městy. Jak projet bez stresu i bezva tip, jak zaparkovat i na modré zóně a být v klidu!

Jezdit za 4 litry benzínu? Dá se to! Která auta tohle zvládnou a jak je to možné? Vyzkoušeli jsme v terénu





Send this to a friend