Jezdit za 4 litry benzínu? Dá se to! Která auta tohle zvládnou a jak je to možné? Vyzkoušeli jsme v terénu

Jezdit úsporně s benzínovým motorem není tak jednoduché. Ale pokud máte dobrou techniku, jízdy i pod kapotou, tak to lze. Ukážeme vám, jak na to.

jak jezdit za 4 litry benzinu

Jistě namítnete, že kdo chce jezdit úsporně, volí obvykle naftový motor. Jezdit s ním za 4 litry na 100 není takový problém. Jenže nad naftovými motory se stahují mračna. Na konci února Spolkový správní soud v německém Lipsku schválil městům možnost zakazovat vjezd naftovým autům. A tím nemyslíme starým vykopávkám, ze kterých se táhne modrý kouř. Týká se to motorů Euro 5 a starších. Tzn. aut vyrobených před rokem 2014. A je docela pravděpodobné, že do budoucna se šrouby ještě více přitáhnou. S moderním benzínovým motorem vám nic takového nehrozí. Jak ale udržet spotřebu na uzdě?

Nové technologie spalování

Předně jsou k tomu potřeba nové technologie. Nemyslete si, že s vaší starou oktávkou s dvoulitrovým benzínem budete moci jezdit za 4 litry.

Technologickým pomocníkem je Atkinsonův cyklus spalování. Ze školy si možná ještě pamatujete popis 4taktního motoru – sání, stlačení, výbuch a výfuk. Jenže těch postupů, jak to provést je opravdu hodně. V posledních letech se dostává do módy tzv. Atkinsonův cyklus. Co si pod tím představit? Při sání se nic zásadního neděje. Ovšem když se píst dostane dolů a začne se zvedat, sací ventil (tím, kterým se vzduch a benzín dostal do válce) zůstává ještě chvíli otevřený. Proč? Protože píst se vrací snáze nahoru. Nemusí směs stlačovat, ta se vrací do sacího potrubí a využije se později při dalším cyklu. Jak to funguje, to ukazuje tato animace.

V praxi tak máte u motoru většího objemu spotřebu, jako u motoru s menším objemem. Jak ale asi tušíte, motoru tak trochu chybí výkon – když se část směsi vrací do sacího potrubí. Máte pravdu. Proto si motory s touto technologií často vypomáhají další berličkou.

Hybridní pohon

Tou berličkou je elektromotor, který pomáhá spalovacímu motoru. Zatímco před pár lety byly hybridní vozy vnímané jako něco hi-tech nebo futuristického, dnes nejsou hybridní vozy ničím výjimečným. Jen za leden a únor se jich v České republice prodalo 556. Nebudeme tedy přehánět když řekneme, že denně přibude na silnici desítka hybridů.

Úsporná jízda s benzínem? Bez elektřiny to nepůjde.

A čím vůbec elektrický motor pomáhá šetřit spotřebu? Předně tím, že při běžné jízdě nemusíte naplno využívat výkon spalovacího motoru. Elektromotor mu dokáže výrazně pomoci. Spalovací motor pak může fungovat v takovém režimu, kdy má přijatelnou spotřebu a řidič je spokojený.

Hybridní systém také efektivně využívá kinetickou energii. Když s hybridním vozem brzdíte přiměřeně, brzdy se ve skutečnosti vůbec neaktivují. Brzdí se elektromotorem, který funguje jako generátor. Vyrábí elektřinu a ta se ukládá zpět do baterií, aby byla později využita.

Třetím pilířem, jak hybridní pohon pomáhá šetřit, je to, že spalovací motor běží jen v případech, kdy je potřeba. Popojíždíte v koloně? Jedete z mírného kopečka? Spalovací motor je vypnutý – není potřeba.

Jak je to v praxi?

To říká teorie. Ale funguje to v praxi? To jsme si zkoušeli s malých hatchbackem – Lexusem CT. Šlo právě o kombinaci vozu se spalovacím motorem, který využívá Atkinsonův cyklus a zároveň je to hybrid. Který dodává vozu část výkonu a šetří palivo. Tedy ideální vůz pro úspornou jízdu. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 3,6 litru benzínu na 100 km. Ale jaká je realita?

Lexus CT je malý hatchback, který umí jezdit opravdu úsporně, pokud to s ním umíte.

Nejprve jsem s CT záměrně jezdil dost neefektivně. Nesnažil se předvídat, nevyužívat potenciál elektromotoru, tam kde je jeho největší síla. Rekuperaci jsem moc šancí nedával, protože jsem brzdil krátce a intenzivně. Po cca 200 ujetých kilometrech se spotřeba ustálila na 6,3 litrů benzínu na 100 km. Tedy nic moc.

Dalších 200 km jsem už více přemýšlel o tom, jak využít jak spalovacího motoru, tak elektromotoru. Plný plyn se stal tabu. Pokud to nebylo nutné, tlačil jsem plynový pedál jen tak na polovinu. Jestli zrychlíte ve městě na 50 km/h za 4 sekundy nebo za 7 sekund nemá v praxi na dojezdový čas vliv, na spotřebě se to projeví výrazně. Motor se tolik nevytáčí a spotřeba klesá. V maximální možné míře, tedy i ve městě na kratší vzdálenosti, jsem se snažil využívat tempomat, který drží nastavenou rychlost. Tím odpadlo kolísání rychlostí a zbytečné ztráty.

Chcete jezdit úsporně? Musíte u toho přemýšlet, sledovat toky energií a optimalizovat jízdu.

Až na naprosté výjimky byla pro mě brzda tabu. Volič automatické převodovky jsem měl přepnutý do režimu „B“. Tento režim nabízí všechny hybridy a znamená to, že jakmile sundáte nohu z plynu, auto začne rekuperovat a významně zpomaluje. Chvíli to trvá, ale jakmile se naučíte rekuperovat, brzdu opravdu potřebovat nebudete.

Režim B maximalizuje rekuperaci.

Důležité pro mě bylo, aby se mi významně neprodloužila cesta do práce. Rozhodně jsem tak nebyl žádný louda, jen jsem zkrátka při řízení více přemýšlel, předvídal, používal technologie, které byly k dispozici. Výsledek? Na 3,6 litru jsem se nedostal, to by byl po Praze hodně dobrý výsledek, ale jezdil jsem za 4 litry benzínu, a to je dost slušné.

Jak to máte vy?

S jakou spotřebou benzínu jezdíte vy? Jaké máte vychytávky a co vám nejvíce spoří palivo? Napište nám do diskuze!

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Poničila vám automyčka vůz? Které myčky používat a kterým se vyhnout? Jak postupovat, když se vám to stane?

Vybitá baterie v autě: jak nastartovat, když se vám to stane? Hlavně auto neroztahujte!





Send this to a friend

...