Jsou potřeba v zimě řetězy na kola? Koupit drahé nebo levné? Můžete je nahradit i trikem za 50 Kč!

Zima udeřila naplno. Chystáte se na hory? Pak si do auta nezapomeňte přibalit řetězy. Nebo to jde i jinak? Poadíme, které fungují, jak si je vybrat, jak se správně nasadit a co dělat, když je zrovna nemáte po ruce. Existuje několik řešení, jak si v takové situaci havě poradit i bez nich.

retezy na auto

Každý zodpovědný řidič, který se chystá na hory, přemýšlí o tom, zda přibalit také řetězy. A hlodá to v něm. Koupit ty laciné za 500 Kč? Budou fungovat? Dát 5000 Kč za pořádné řetězy, když je třeba ani nepoužiji?

Kam se chystáte?

Předně si odpovězte na otázku, kam se chystáte. Do Špindlu? Pak bude stačit, když budete mít dobré zimní pneumatiky. Výjezd k horským střediskům je upraven, tady řetězy obvykle potřebovat nebudete. Jedete do Itálie nebo Rakouska? Ve vybraných oblastech jsou řetězy povinné. Musíte je mít přichystané v kufru, tady není co řešit.

Kdo uhádne, co znamená tato značka, má bludišťáka.

Jak vybrat správné řetězy

Pokud se rozhodnete pro klasické řetězy, vybírejte je podle rozměru pneumatiky, na které je budete nasazovat. Jiné řetězy koupíte na 16″ pneu a jiné na 18″, to dá rozum. Co se týče ceny, tady doporučujeme určitě nešetřit. Myslete na to, že řetězy budete pravděpodobně vytahovat, až vám bude nejhůř. Nebudete se moci rozjet, začne zapadat sluníčko a do hotelu ještě daleko. Pak budete nadávat nad tím, proč jste chtěli ušetřit 500 Kč. Takové ty použitelné, které využijete dvakrát do roka seženete od tisíce korun výše. Pokud na nich budete jezdit častěji a delší vzdálenosti, připravte si aspoň 5x více.

Kam je umístit?

Pokud máte auto s předním náhonem, řetězy budete dávat právě na přední kola. U zadokolek se pak řetězy dávají na zadní kola. Pokud máte čtyřkolku, je vhodné mít řetězy na všech 4 kolech. Jde-li o jednodušší čtyřkolku, tedy třeba mezinápravovou spojku Haldex, nebude na kratší vzdálenost vadit, pokud necháte řetězy jen vepředu. Elektronika pozná, která kola se protáčí a která mají záběr a bude se snažit zapřáhnout především ta kola, která lépe zabírají. Pro delší jízdu je to však až nebezpečné (elektronika přibržďuje protáčející se kola, takže brzdy dostanou pořádně zabrat), takže nepraktikovat dlouhodobě.

Jak se nasazují?

Řetězy používejte jen tam, kde je souvislá vrstva sněhu nebo ledu, kdy nehrozí, že s řetězem pojedete po asfaltu. Tím se ničí řetěz, silnice i pneumatika. Ale nasaďte řetězy včas. Třeba na parkovišti. Nasazovat je v kopci, kde budete brzdit dopravu, nebo v závěji, když se nebudete moci rozjet není úplně vhodné.

Nasazení řetězu není tak složité, pokud už jste to někdy dělali. Nejprve si řetěz rozložte kolem kola a srovnejte, ať není překřížený. Zasuňte za kolo, protáhněte a spojte spojkou podle typu řetězu. Poté řetěz vytáhněte před kolo a spojte části, které jsou obvykle barevně oddělené. Pak vše pořádně dotáhněte. Levnější typy řetězů je potřeba utahovat vícekrát, nejlépe po ujetí několika desítek metrů. Vlastně to není tak složité, pokud víte, co dělat. Pokud ne, bude to pro vás noční můra. Pak si nezapomeňte spustit YouTube a najít návod, jak řetěz nainstalovat.

Co hadrové návleky?

Před pár lety se objevila novinka – textilní řetězy. Speciální materiál se vyznačuje především tím, že je lehký, dobře skladný a manipulace s takovými „řetězy“ je mnohem jednodušší – návlek se zkrátka jen natáhne. K překvapení všech tyhle návleky opravdu fungují. Výrazně zvyšují tření s podkladem a auto se tak může vyškrábat i k horské chatě. Jejich cena také není nijak přemrštěná, počítejte do 1000 Kč. Uživatelé si tak stěžují jen na krátkou životnost. Pokud budete jezdit po sněhu, bez potíží vydrží i desítky kilometrů. Ale jakmile vjedete na cestu posypanou štěrkem, nebo dokonce na suchý asfalt, hadr se rychle prodře. Životnost také zkracuje jízda po drsném ledu. A zatímco pořádně šlápnout na plyn s řetězem je legrace, v případě návleku znamená prudké protočení jeho roztržení a konec.

Papuče.

Spreje

Tekuté řetězy ty opravdové nikdy nenahradí. Stojí jen pár stokorun, ale účinnost tomu odpovídá. Sprej se nastříká na pneumatiku a ta má o něco lepší záběr. Sprej reaguje s vodou ve sněhu či ledu a výrazně zvýší adhezi pneumatiky. Ale zázraky není možné čekat. Maximálně když vám chybí pár desítek metrů na dojetí do cíle. Navíc tekutým řetězům vadí protáčení pneumatiky – vrstvička se rychle ošoupe.

Automatické řetězy

Automatické řetězy jsou spíše doménou kamionů. Řidiči kamionů to vůbec mají složité, protože neexistuje nic jako zimní pneumatiky pro kamiony. Dělají se jen tzv. záběrové pneumatiky, ale mrkněte se na jejich vzorek – spíše připomíná letní pneumatiku z osobního auta, než klasickou zimní.

Kamiony mají jen takové záběrové pneumatiky.

Proto lze ke kamionům dokoupit tzv. automatické řetězy. Jde o poměrně novou technologii, kterou nejlépe pochopíte na videu níže. Zkrátka řetěz se automaticky dostává pod pneumatiku a ta může zabrat. V našich končinách se toto řešení zase tak často nevidí.

Náš trik: řešení do 50 Kč

Chcete řetězy vyřešit rychle a jednoduše? Máme pro vás trik. Není to na dlouhé ježdění, ale pár kilometrů nebo vyproštění ze závěje zvládnete. Běžte do hobbymarketu a kupte si plastové stahovací pásky. Ty pak připevněte na pneumatiku. Čím širší, tím samozřejmě lepší. My doporučujeme rozměr 300×7,5. Tedy 30 cm dlouhé a 7,5 mm široké. Balení 50 kusů vyjde na cca 50 Kč a 50 kusů vám bude bohatě stačit pro opáskování dvou kol. Základem je mít pásky umístěné kolmo, aby za, aby neklouzaly. Jen jejich sundání je trochu složitější. Budete potřebovat nůž nebo nůžky.

Vaše problémy vyřeší, pásky stahovací.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 aut, která do zimního období nedoporučujeme! Budete překvapeni!

Zamrzlé okno auta nebo zámek. Vychytávky, které vám pomůžou, i když nemáte po ruce škrabku!