Za měsíc už musíte dávat na pumpách pozor! Evropské směrnice mění označení paliv. Projde v EU i automatické omezení rychlosti?

Evropská unie si pro nás chystá jednu lahůdku za druhou. Od 12. října začnou platit plošně na celém území EU jednotné symboly motorových paliv. Týká se to i ČR. Na co se máme připravit?

Evropská unie mění označení motorových paliv

Toto nové značení má usnadnit orientaci řidičům po celé EU. Všechny členské země budou mít na čerpacích stanicích stejné symboly. Paliva budou rozdělena do tří skupin: benzinová, naftová a plynná. Benzín bude mít označení v kruhu, nafta ve čtverci a plynová paliva v kosočtverci.

Benzinová paliva nově ponesou označení E, které znamená ethanol. Číslo v kruhu potom označuje podíl bioložky v palivu. Současný Natural 95 bude tedy pod symbolem E5. Klasickou naftu bude značit písmeno B, jako biodiesel. Specialita EU se tady ukazuje naplno, protože všechno musí být zkrátka „bio“. Kdo má tedy dieselový motor, bude hledat označení B7. Vyšší číselná označení, jako E10, B10, B30 a další, znamenají vyšší podíl bioložky, a běžného motoristy se většinou netýkají.

Označení plynných paliv v kosočtverci nikoho nezmate. H2 je vodík, CNG stlačený zemní plyn, LPG zkapalněný ropný plyn a LNG zkapalněný zemní plyn.

Marketingové názvy mohou zůstat

Paliva budou takto označena na stojanech na čerpacích stanicích, a také přímo na tankovací pistoli. Nově musí být symbol také zevnitř na víčku nádrže všech nových automobilů, registrovaných po 12. září 2018.

Norma ale nezakazuje ponechat prodejcům pohonných hmot názvy, na které jsou řidiči zvyklí. Uvidíme, jak to bude vypadat v praxi. Pistole na naftu se do auta na benzin nevejde, takže jediný, kdo může udělat chybu, je majitel dieselového vozu, který by omylem sáhl po benzinu.

Co dalšího se na nás chystá?

Evropská unie má na stole v jednání ale i mnohem neradostnější nápady. Jedním z nich je například návrh na povinnou instalaci inteligentního asistenta rychlosti, který by vždy omezil rychlost vozidla v daném úseku na patřičnou povolenou rychlost. Prostě jako váš tempomat, auto by na padesátce nejelo víc, než padesát. Naštěstí leží ale v cestě takovému rozhodnutí fakt, že by se takové zařízení nesmělo dát vypnout, což by bylo v rozporu s vaším právem jakožto soukromého uživatele vozu.

Pravidla, směrnice, nařízení a další dodatky k nim. Velký bratr v Bruselu se o vás zkrátka snaží pečovat, jak to jen jde, a to po malých krůčkách, čím dál tím víc.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

A dost! Pohonné hmoty zdražily? D1 je zase rozkopaná? České dráhy neumí hospodařit? Které další věci nás už vážně nebaví?

Zlobí chladič? Přehřívá se motor? Nejčastější noční můry řidičů a co dělat, když se vám to stane?