Vybitá autobaterie. Co když ráno nenastartujete? Jak se o ni postarat, když přijdou mrazy?

Každému se to možná někdy stalo, zvlášť pokud nemáte zrovna zánovní vůz. Ráno ometete auto od sněhu, seškrábete led ze skla a chcete vyrazit – jenže auto nestartuje. Mrazy autobaterii nesvědčí a klidně vám připraví nepříjemné překvapení v tu nejnevhodnější chvíli. Jak na vybitý akumulátor?

Vybitá autobaterie. Jak použít startovací kabely?

Mrzne, až praští!

Pokud je autobaterie nabitá, zima jí v podstatě nevadí. V případě, že ale využíváte auto pouze na krátké trasy, snadno vás může tahle nepříjemnost potkat. Akumulátor se nestačí plně dobít, a v tom případě je na teploty pod nulou náchylný. V takovém případě baterie rychle ztrácí svoji kapacitu, takže po pár dnech nízkých teplot nemusíte nastartovat. Proto byste ji měli dobíjet – ne až se to stane, ale průběžně. Tak bude akumulátor maximálně mrazuvzdorný. V případě, že máte auto stát venku, a víte, že třeba týden nepojedete, vyplatí se autobaterii úplně vyndat. Nevybije se a bude připravena k použití.

Horko je také špatně

Zajímavostí je i málo uváděný fakt, že autobaterii škodí i vysoké teploty. Horko a vedra totiž způsobují samovybíjení a sulfaci desek v akumulátoru, který pak ztrácí svoji kapacitu. Tomu se snaží zabránit například BMW tím, že baterie není umístěna v motorovém prostoru, kde jsou teploty už tak vysoké, ale pod zadní sedačkou nebo v kufru.

Nabíječka do každé domácnosti

Pokud budete nabíječku dobíjet doma, stačí si opatřit klasickou nabíječku, která je k sehnání opravdu všude. Ty nejlevnější jsou za pár stovek. Prostě si baterii nechte doma v teple a přes noc nabíjejte. Povolte na baterii šrouby nahoře, aby mohla zlehka plynovat, a nechte ji někde v předsíni nebo ve sklepě. Nabíjecí doba by potom měla být ideálně jedna desetina její celkové kapacity. Na to musíte mít ovšem nabíječku, která má ampérmetr, a to ty levné nemají. Mělo by to být ale vždy minimálně deset hodin. Tak jako tak, autobaterie je plně nabita, pokud je její napětí 12, 5 V. Moderní nabíječky po nezbytném nabití samy nabíjení ukončí. Berte také v potaz fakt, že pokud už vám nezbývá, než baterii z auta vyjmout, resetujete všechna nastavení ve voze, jako hodiny, datum nebo nastavení radia.

Kabely jsou vaše spása na cestách

Pokud potřebujete nastartovat někde mimo domov, vyplatí se mít s sebou startovací kabely. Pak už stačí jen někdo ochotný, kdo s vámi celou proceduru provede a nakopne váš vůz. Celé je to záležitost chvilky. Ano, nepochybujeme, že to všechno znáte, ale i tak. Pokud je autobaterie vybitá úplně, kabely většinou nepomohou. Přesto to ale můžete zkusit.

Jak na to krok za krokem?

Najet auty čelně k sobě je první krok. Nebudeme se rozepisovat o tom, že by se mělo jednat o podobnou motorizaci. Pokud váš třílitrový diesel chcípl, nastartujete ho s benzínem 1,2, protože jiné auto poblíž prostě zrovna nebude. I když se to nedoporučuje, vaší Audinu klidně vysvobodí i Felicia, přestože je kapacita jejich baterií hodně rozdílná.

Přesný postup spojení startovacích kabelů je následující: červený kabel připojíte na plusový pól na nabitý akumulátor, a poté na plusový pól na tom vybitém. Černý kabel připojíte na záporný pól u nabitého akumulátoru, a druhý konec na nějaké dobře ukostřené místo, třeba blok motoru u vašeho auta, tedy toho s vybitou baterií. Vyplatí se, aby to bylo co možná nejdál od místa upevnění červeného kabelu, ale vše podle možností nebo délky kabelu. Dát oba konce černého kabelu na oba záporné body by mohlo skončit zkratem.

Pak stačí nastartovat motor auta s nabitou baterií a chvíli počkat. Pak zkuste nastartovat auto s vybitým akumulátorem. Pokud nechytí hned, zkoušejte to s přestávkami znovu, ale netrapte startér déle než několik sekund, protože kabely i svorky se pěkně přehřívají a mohou se i spálit.

Dodržte postup při sundavání kabelů

Po úspěšném nastartování kabely postupně odpojte v opačném pořadí pěkně odzadu. Nejdřív sejměte černý kabel z ukostření v motorovém prostoru, pak jeho druhý konec na nabité autobaterii. Poté odpojte červený kabel z nabitého, a jeho druhý konec z vozu, který jste startovali. A je to! Teď hlavně dojet, kam potřebujete, a mezitím nechcípat motor.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Škoda Fabia prošla modernizací a našla si správné zákazníky. Má nějaké slabiny?

Řidiči pozor! Povinné ručení bude v roce 2019 opět zdražovat, někdy o celé desítky procent! Koho se dotkne a co za růstem cen stojí?

Loading...




Send this to a friend