Náš autotest: Škoda Fabia prošla modernizací a našla si správné zákazníky. Má nějaké slabiny?

Škoda Fabia je pro domácí automobilku velmi důležitý model. Jen za prvních 11 měsíců tohoto roku si v České republice odvezlo domů tento model přes 20 000 zákazníků. To jsou 2,5 prodaná auta každou hodinu. Čím zaujme a kde jsou její slabiny?

Škoda Fabia 2018

Ještě před několika lety byla Škoda Fabia na českém trhu ve složité pozici. Lidé si ji kupovali jako rodinné auto. Auto, se kterým jezdili na chaty, se kterým den co den trávili čas na dálnicích. Auto tak jezdilo často přetížené, pod velkou zátěží, a vznikaly tak různé vtipy na její výkony a na její motory. Jenže auto samotné za to nemohlo. Spíše zákazníci, kteří neměli peníze na to, koupit si třeba větší Octavii.

Fabia je po Octavii druhé nejprodávanější auto v Česku. Právem?

Ta doba je naštěstí pryč. Díky širokým možnostem financování a opravdu dostupných operativních leasingů si Fabii kupují ti správní zákazníci, kteří chtějí malé hbité auto do města, se kterým se tu a tam o víkendu vydají na delší cestu. Tomu se přizpůsobila i automobilka.

Oficiálně jde o facelift, novinek je u Fabie ale opravdu hodně.

Sbohem nafto, chybět nám nebudeš

Při výběru motorizace už nebudete moci sáhnout po naftové verzi. Je to logické, vždyť jde o městské auto, určené pro krátké přejezdy. Na výběr máte pouze litrové benzínové motory. Ten základní je bez turba a nabízí 55 kW, vrcholem je pak 1.0 TSI s výkonem 81 kW. My jsme měli na testování střední cestu – 1.0 TSI, tedy litrový tříválec, s výkonem 70 kW. A proč nám nafta chybět nebude? Do malého auta je zbytečná. Papírová spotřeba udává 4,6 litru benzínu na 100 km, v praxi budete jezdit tak za 5 litrů.

Omezovač od 6000 otáček – jiný, než benzínový motor už do Fabie nekoupíte.

Motor je přitom ukázkově kultivovaný. O jeho běhu ani nevíte. Vlastně by šlo o téměř perfektní motorizaci, kdyby k tomuto motoru byl dostupný automat nebo aspoň šestistupňová převodovka. Automatickou dvouspojkovou převodovku DSG si můžete pořídit jen k nejvýkonnějšímu motoru. Naše verze má dostupnou jedinou převodovku – pětistupňový manuál.

K Monte Carlo výbavě jsou 16″ kola bez příplatku. Jsou nejlepším kompromisem mezi pohodlím, vzhledem a jízdními vlastnostmi.

Monte Carlo se líbí

Naše provedení bylo ve výbavě Monte Carlo. Tato verze nenabízí jen černé externí doplňky, spojler, zadní difuzor a černá 16″ kola ITALIA, ale také úpravy v interiéru, včetně parádních sedadel. Kdekoliv jsem s Fabií zaparkoval, budila pozornost a všichni o ní prohlašovali, že je vážně hezká. Nenašel se nikdo, komu by se nelíbila. Kombinace červené, černé a decentních doplňků zkrátka funguje.

Zadní křídlo je velmi decentní.

Také interiér boduje, červená barva se propisuje i sem, a za volantem si připadáte jako v o třídu lepším autě. Tady není co vytýkat.

Interiér ladí s exteriérem.

Stačí litr?

Litrový turbomotor s výkonem 70 kW? To nevypadá na trhače asfaltu. Jenže zdání klame. A fakticky jde o jednu z nejrychlejších Fabií, které ve Škodovce vyrobili. Vždyť na stovce je za 10,8 sekundy. Ani Fabia 1.4 MPI s výkonem 74 kW neměla takové parametry. Nehledě na spotřebu. Turbo navíc přidává motoru sílu i v nízkých otáčkách, takže stačí stlačit plynový pedál a Fabia ochotně zrychluje vpřed. Co kazí dynamiku, to jsou hodně dlouhé převody. Pochopil bych to u nejdelší čtyřky nebo pětky, ale dokonce i dvojka je tak dlouhá, že s ní můžete jet téměř 100 km/h. Dvojka a trojka jsou tak jediné rychlosti, na které se dá bezpečně předjíždět. Čtyřka a pětka jsou skutečně určené pro dálnice.

Kufr nabízí objem 330 litrů a nespočet různých vychytávek a řešení.

Dost chytrá výbava

To co bylo dříve dostupné jen pro luxusní limuzíny, to si dnes můžete dopřát třeba i ve Fabii. Jakou technologii nabízí? Začneme tím nejviditelnějším. Osvětlení nové Fabie sází kompletně na LED. Potkávací i dálková světla používají právě LEDky a svítí naprosto dokonale. Světlomety vytváří krásné modrobílé světlo a nádherně osvětlí i mokrou silnici. Přepínání na dálková světla funguje automaticky, víceméně bez potíží. Tu a tam někoho osvětlí, ale ne tak, že by to bylo nebezpečné.

Dále je možné pořídit adaptivní tempomat, který automaticky umí držet od auta před vámi, Fabia umí hlídat mrtvé úhly, zkrátka jde o bezpečné auto.

Sedadla jsou super!

Velkou pochvalu si zaslouží infotainment. Naše Fabia byla vybavena verzí Amundsen s displejem o úhlopříčce 6,5″. Nabízí veškerou výbavu, Bluetooth připojení pro telefon, rádio, navigaci, zkrátka to nejlepší, co je k dispozici. Škodovka za ni přitom žádá velmi rozumných 15 000 Kč. Za 3500 Kč si můžete dokoupit technologii SmartLink+, která umí zrcadlit obsah smartphonu. Takže si na obrazovce pustíte třeba Waze. Zkrátka paráda!

Celkové dojmy

Během velmi krátké doby jsme s novou Fabií najeli přes 1200 kilometrů. A velmi jsme si na ni zvykli, nechala na nás dobrý dojem. Interiér si nic nezadá s Golfem, sedadla jsou pohodlná dokonce i na delší cesty. Podvozek je rozumným kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem. Motor, i přes nízký objem a papírově „jen“ 70 kW, dělá z Fabie velmi živé auto. Stěžovat si tak můžeme jen na zbytečně dlouhou jedničku a dvojku, a také bychom přivítali šestistupňovou převodovku. Obě tyto nevýhody řeší verze s výkonem 81 kW. Takže vlastně rozumíme tomu, že než jsme stihli napsat tento článek, tak se v Česku prodalo pět Fabií.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
Maximální rychlost 185 km/h
Pohotovostní hmotnost 1121 kg
Průměrná spotřeba 4,6 l/100 km
Rozměry 3 997 × 1 732 × 1 467 mm
Cena od / testovaného vozu 264 900 Kč / 381 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Volkswagen Tiguan Allspace nabízí techniku Kodiaqu RS a neztratí se ani v terénu!

Řidiči pozor! Povinné ručení bude v roce 2019 opět zdražovat, někdy o celé desítky procent! Koho se dotkne a co za růstem cen stojí?