Umíte říkat NE? Asertivita vás to naučí. Osvojte si její techniky, které vám mohou zjednodušit život

Asertivita je pro mnohé známá jako schopnost říkat „NE“, ale tak jednoduché to s asertivitou není.

asertivita

Asertivita je komunikační styl, díky kterému lze mít život podstatně jednodušší. Schopnost asertivní komunikace oceníte jak v zaměstnání, na úřadě, tak doma.

Asertivita není agresivita

Asertivita znamená schopnost umět jasně prosadit svá stanoviska, názory a zájmy, ale bez toho, aniž bychom byli agresivní či porušovali práva ostatních. Tato schopnost je základním předpokladem efektivní komunikace. Asertivní lidé umí naslouchat a dohodnout se na kompromisu.

I když před mnoha lety byla asertivita považována spíše za okrajovou schopnost, většina zaměstnavatelů při hledání vhodného zaměstnance klade důraz právě na asertivitu. Proč? Protože s takovým člověkem je radost pracovat. Asertivní člověk bude jasně komunikovat, bude se schopný dohodnout, nenechá si nic líbit, ale ne na úkor ostatních.

Znáte vaše asertivní práva?

Každý z nás má práva, která jsou označována jako asertivní. Jde o deset práv, která se vyplatí znát, protože díky budete schopni prosazovat svá práva, aniž byste měli výčitky svědomí.

  • Máme právo sami posuzovat své vlastní chování a city a být za ně zodpovědní.
  • Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující naše chování.
  • Máme právo posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých lidí.
  • Máme právo změnit svůj názor.
  • Máme právo říct „Já nevím.“
  • Máme právo být nezávislí na dobré vůli ostatních.
  • Máme právo dělat chyby a být za ně zodpovědní.
  • Máme právo dělat nelogická rozhodnutí.
  • Máme právo říct „Nerozumím.“
  • Máme právo říct „Je mi to jedno.“

Komunikujete asertivně?

Jste schopni asertivní komunikace? Pokud ano, měli byste umět požádat o laskavost, uplatnit své právo, umět říct „NE“, začít, udržet a ukončit rozhovor, vypořádat se s kritikou, přijmout kompliment, chválu, vyjádřit uznání, vlastní názor a myšlenku.

Asertivní techniky

Komunikaci usnadňuje celá řada asertivních technik, z nichž některé vám představíme.

  • Poškrábaná gramodeska

Technika poškrábané gramofonové desky patří mezi nejznámější a také nejoblíbenější asertivní techniku. Zároveň je velmi snadná, protože jejím principem je neustálé opakování (stejně jako když se na gramofonové desce zasekne jehla) svého požadavku bez toho, aniž by se člověk obhajoval. Tato technika spočívá v klidném a dokola omílaném požadavku do doby, než dosáhnete svého. Ideální způsob například při reklamaci zboží: „Chci vrátit zboží a chci zpět své peníze.“

  • Umění říct „NE“

Pokud patříte mezi ty, kteří říkají „ANO“, i když vlastně chtějí říct „NE“, tak tohle je ideální technika pro vás. Říct „NE“ je vaše asertivní lidské právo a víc vás opravdu nemusí zajímat. „Půjčíš mi peníze?“ „NE“.

  • Přijatelný kompromis

Přijatelný kompromis představuje oboustrannou spokojenost přijetím kompromisu.  Jde vlastně o dohodu, která oběma stranám vyhovuje, i když někdy musí jeden nebo oba účastníci slevit ze svých požadavků.

  • Otevřené dveře

Tato technika vychází z toho, že dokážeme svému protivníkovi dát za pravdu. Šéf nám vytýká špatně odvedenou práci a my s ním v některé výtce souhlasíme, ale zároveň vyzdvihneme své klady a druhý člověk ztratí energii pro kladení dalších argumentů. Zkrátka jeho výtkám „otevřeme dveře“ a ony jimi jen tak projdou.

  • Negativní dotazování

Najde se ve vašem okolí někdo, kdo vám neustále něco vytýká? Zkuste se ho zeptat, jak by to vyřešil, udělal on. Není-li schopen vám odpovědět, pusťte jeho výtky z hlavy.

  • Požádání o laskavost

Pokud něco chcete, není nic jednoduššího než si o to říct. Budete-li čekat, že to někomu dojde, nemuseli byste se dočkat.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Manipulace. Naučte se ji ve svém okolí detekovat a úspěšně se manipulátorovi bránit

Psychologické triky, které se hodí mít v rukávu. Tahle pravidla komunikace vám usnadní život