Tyhle auta si v bazaru nekupujte!

Když kupujete nové auto, je to všechno jiné. Od výrobce máte záruku a navíc jen málokdy předem víte, jak je na tom motor s životností. U výběru ojetiny jde ale o klíčový parametr.

Když kupujete ojeté auto, můžete si spoustu částí zkontrolovat sami. V jakém stavu je lak, v jakém sedačky, volant, jak jsou ojeté pneumatiky, zda podvozek neloudí podivuhodné zvuky. Když s sebou vezmete kamaráda klempíře, odhalí to, zda auto nebylo bourané, kde bylo opravované a jak kvalitně. Ale s motorem je vše úplně jinak. Může šlapat jako hodinky, ale to neznamená, že jej za 5000 km nečeká totální smrt. A to bývá drahé.

BMW

Bavorská značka bývá obvykle považována za výborného motoráře, ale ani jí se vyhynou větší problémy. Často za to můžou řidiči těchto vozů, kteří se k nim nechovají příliš šetrně, ale u motorů s označením N47 je chyba na straně vývoje. Na vině je rozvodový řetěz, který se snadno vytahá, zarachotí a někdy také praskne. Prasknutí pak posílá celý motor do věčných lovišť a to je nemilé.

BMW tyto motory montovalo od roku 2007 a zásadní konstrukční změny proběhly až v roce 2011. Jde přitom o celou plejádu aut.  BMW 118d, 120d a 123d, BMW 318d a 320d, BMW 520d, BMW X1 18d, 20d a 23d a nakonec BMW X3 18d a 20d. Těmto autům z těchto let se tak raději vyhněte, nebo sáhněte po jiném motoru. Ostatně u BMW neuděláte chybu s benzínovým šestiválcem, to bude nákup na jistotu.

BMW320d - půjdete do rizika?

BMW320d – půjdete do rizika?

Opel Vectra / Signum 3.0 DTI

Na první pohled to vypadá jako dobrý nápad. Velký Opel s velkým motorem. Šestiválcovým dieselem o objemu 3 litry. Říkáte si, že takový motor musí přežít i armagedon. Jenže opak je pravdou. Tento motor ve skutečnosti nepatří Opelu, ale vyvinul ho Isuzu. Takže jej najdete třeba i ve vozech Saab 9-5 3.0 TiD, Renault Vel Satis 3.0 dCi nebo Renault Espace 3.0 dCi. Těch ale tolik na českém trhu zase nejezdí.

Motor je taková jezdící katastrofa. Jednak přichází z doby, kdy technologie vstřikování nafty Common Rail byla na svém začátku a mikroskopické kapičky nafty bylo možné dělat jen s dokonalou naftou. Ne tím, co nám prodávají na čerpacích stanicích s příměsí řepky (neplést s Řepkou!). Taková repase vstřikovačů u šestiválce udělá vír v peněžence. To by ještě nebyla taková katastrofa, jako výrobní chyby tohoto motoru. Nebudeme tu z vás dělat automechaniky, ale motor trpěl tzv. uvolňováním mokrých vložek válců. To opět znamená pro motor fakticky konečnou. Nehledě na velmi drahou údržbu tohoto motoru. Jen běžné „rozvody“ tu vyjdou na více než 20 000 Kč. Tohle je černá díra na peníze!

Velká luxusní kára s velkými problémy.

Velká luxusní kára s velkými problémy.

Škoda 1.2 HTP

Je nám vlastně líto, že sem musíme tento motor zařadit. Byl vyvinutý právě v Čechách s velmi dobrými úmysly. A pokud fungoval, byl to náramně dobrý motor, který měl ale často smůlu na své uživatele. Jde o slabší motor, který byl určený pro jízdu do města a tu a tam nějaké to popojetí mezi obcemi. Jenže Češi jej kupovali jako dálniční speciály a pak se divili. Katalyzátor se u vozu pod delší vysokou zátěží přehříval. Teplo se přenášelo do oleje, ten se přehříval a způsoboval karbonizaci – ukládání karbonu tam, kde by rozhodně mít neměl. Tím vznikaly snad desítky různých problémů. Do toho přidejte problémy s rozvody, problémové EGR ventily a máte tu motor, kterému je třeba se na hony vyhnout. Koupit jej jako nový a chovat se k němu rozumně, vše by bylo v pořádku. Ale v bazaru to bude vražda. Motory najdete od roku 2001 do roku 2009 v modelech Fabia a Roomster.

Fabia HTP má smysl něco dodávat?

Fabia HTP má smysl něco dodávat?

Subaru boxer diesel

Subaru = motory boxer. Evropa = dieslová manie. Pokud tedy Subaru chtělo mít v Evropě větší prodeje, muselo přijít s naftovým motorem. Čekalo se na něj opravdu dlouho. Odkládal se roky a roky, až nakonec přišel. A byla to pecka, boxer diesel, tyjo hustá kára co jezdí za 6 a je to Subaru. Jenže učení dělá mistra a ruku na srdce, Subaru se s naftovým motorem opravdu teprve učilo. Takže do roku 2010 je nákup takového vozu spíše loterie. Zlobí u nich kde co. Vstřikovače, motory trpěly na karbonizaci, nefungovala moc regenerace filtru pevných částic, zkrátka to skřípalo. Navíc servisovat tento motor nebude chtít každý. Je hodně specifický, náhradní díly se těžko shání, zkrátka vrchol sebemrskačství. Nebuďte škrti a když Subaru, tak s benzínem!

Subaru boxer diesel je světový unikát.

Subaru boxer diesel je světový unikát.

Toyota 2.2

Ani dalšímu Japonci to s nafťáky moc nejde. No, není divu. Všude ve světě frčí hlavně benzín, jen ta Evropa si našla zalíbení v chrochtání. Takže i první kroky Toyoty byly krokem vedle. Když budete kupovat Toyotu a uvidíte tam nápisy 2.2 D-4D nebo D-CAT, raději dejte ruce pryč. Problémů je celá řada. Přecitlivělé vstřikovače nafty, špatná těsnění pod hlavou válců, nefunkční EGR ventil, předčasné opotřebení turbodmychadel, zkrátka opět ruská ruleta. Vždyť Toyota dělá super benzínové motory, tak nebuďte blázni.

Benzínový Avensis vás možná přežije, naftový už bude těsně před smrtí.

Benzínový Avensis vás možná přežije, naftový už bude těsně před smrtí.

Máte také nějaký tip?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Slovník z bazáče. Co říkají bazaristi a co to vlastně znamená?

Jánošík naruby: Ekologická daň. Už od roku 2018!