Jánošík naruby: Ekologická daň. Už od roku 2018!

Neválí se vám na účtě stovky tisíc korun? Jste rádi, že jste si naškudlili na to, abyste si mohli koupit 14 let staré auto? Výborně. Stát vám za to napaří extra daň.

Jo, souhlasíme. Bylo by to bezva, kdybychom všichni jezdili novými auty. S nízkou spotřebou a emisemi takovými, že vzduch jdoucí z výfuku je čistší, než ten nasávaný. A teď si tak úplně neděláme legraci. Norma Euro 6 je opravdu hodně drsná. Třeba počet pevných částic (PČ) u dieselových motorů může být jen 0,005 g/km. Ještě u Euro 3 to bylo 0,05 g/km. Přičemž pevná částice není nic jiného, než saze, které létají z každého druhého komína.

Normy pro benzínové motory

Rok Norma COx (g/km) NOx (g/km) HC (g/km) HC + NOx (g/km)
1992 Euro 1 3,16 1,13
1996 Euro 2 2,20 0,05
2000 Euro 3 2,30 0,15 0,20
2005 Euro 4 1,00 0,08 0,10
2009 Euro 5 1,00 0,06 0,10
2014 Euro 6 1,00 0,06 0,10

Normy pro naftové motory

Rok Norma COx (g/km) NOx (g/km) HC + NOx (g/km) PČ (g/km)
1992 Euro 1 3,16 1,13 0,18
1996 Euro 2 1,00 0,70 0,08
2000 Euro 3 0,64 0,50 0,56 0,05
2005 Euro 4 0,50 0,25 0,30 0,025
2009 Euro 5 0,50 0,18 0,23 0,005
2014 Euro 6 0,50 0,08 0,17 0,005

Co se změní?

Až doposud se ekologická daň platila jen za fakt hodně stará auta. Konkrétně za ty, které nesplňovaly ani normu Euro 3. To znamená, že to byla auta vyrobená před rokem 2000 a často je to na silnici vážně humáč, který nikdo dýchat nechce.

Jenže už od 1.1. 2018 se to změní. Po tomto datu bude třeba platit ekologickou daň i za vozy, které plní Euro 3. No dobře, řeknete si, že je to jen 3000 Kč, na druhou stranu to občas může tvořit i 10 % ceny. Šok zažijí všichni, kdo mají auto ještě starší. Novopečení majitelé vozu s Euro 2 zaplatí 5000 Kč místo 3000 Kč a vozy vyrobené před rokem 1992 zaplatí za převod 10 000 Kč. A to si buďte jistí, že je více, než pořizovací cena takového auta.

Nic není tak horké

Na druhou stranu média často zapomínají dodat důležitou informaci. Daň z převodu se platí jen při první registraci. To znamená, že pokud si teď kupujete Euro 2 auto od někoho, kdo ho koupil třeba rok předtím a ekologickou daň už zaplatil, tak vy už ji nyní platit nebudete. Jde tak o jednorázové zdanění. Informace o tom, že je daň zaplacená se napíše do Technického průkazu vozu. Platit daň nemusíte ani v případě, že jste ZTP. No hurá.

Nejekologičtější auto

Víte, jaké je vůbec nejvíce ekologické auto? Je to to, které se vůbec nevyrobí. Auta s motory Euro 3 platí za největší držáky. Norma Euro 3 byla hodně benevolentní. Nepamatuje ještě éru různých „vychytávek“, které zkracují jeho životnost. Diesely neměly filtry pevných částic, benzínové motory nemusely mít choulostivá turba. Jen se mrkněte do Německých bazarů na auta vyráběných v letech 2000 – 2005. Běžně mají najeto 500, 600, 800 tisíc kilometrů. Protože motory to v pohodě dávaly. Od Euro 4 se všechno začalo kazit. Automobilky musely začít dělat psí kusy, aby se do norem vešly. Takže co z toho, že každých 20 000 km bude třeba vyměnit turbo. Hlavně že máme nižší emise oxidu uhličitého, že? (Ne, ten fakt není jedovatý, pijete ho v Coca Cole).

Jinými slovy, stát říká: Karle, super, to tvé Mondeo z roku 2005. Je sice fajn, že by mohlo ujet ještě 400 000 km, ale my chceme, aby sis koupil nové auto, protože je více ekologické. Takže Karel jde a koupí si nové auto. Nové auto, které by ani vůbec nepotřeboval. Nové auto, které se muselo vyrobit kvůli němu. Které by se jinak nevyrobilo. A věřte nebo ne, ale výroba nového auta je z hlediska ekologie mnohem, mnohem, mnohem větší dopad na životní prostředí, než jízda s autem, které má Euro 3. Zdrojovat to tady nebudeme, nejsme vědeckou publikací, ale těch studií existuje hodně.

Tak co vy na to?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Chlapi to mají zase jednou lepší! Slyšeli jste o “růžové dani”?

Na hledání pokladů se dá vydělat dokonce i když žádný poklad neexistuje