Smartphony a děti – kdy by měli prckové pronikat do techniky?

Teď přeladíme na trochu vážnější notu. Podíváme se na některé výzkumy zaměřené na děti a jejich práci s chytrými zařízeními. Kdy je ideální věk na seznámení s mobilním telefonem? A čemu byste se naopak u svých dětí měli vyhnout?

Věk je klíčový

Podle nedávného výzkumu provedeného v USA je průměrný věk, ve kterém dítě dostane svůj první smartphone, 10 let. To je poměrně překvapivé zjištění, protože podle jiných zjištění se děti k chytrým telefonům dostávají už kolem šesti až sedmi let. V takovém věku by zodpovědný rodič neměl dítě nechávat s telefonem či tabletem samotné. To se doporučuje až od zhruba jedenácti či dvanácti let.

Určitě není vhodné seznamovat děti s touto elektronikou dříve než ve třech letech věku. Do té doby totiž získávají nejvíc informací ze zkoumání reálného světa kolem nich, takže dávat jim před oči displej, není dvakrát rozumné. Od třetího roku života se ale stávají regulérními konzumenty médií, takže toto předškolní období je vhodné i k poznání moderních technologií.

Nevysedávejte před obrazovkou

U malých dětí se nedoporučuje víc než půl hodina s mobilním zařízením v kuse. Postupně tento čas může narůstat, ovšem i pro středoškoláka je zírání do monitoru či displeje více než dvě hodiny naráz škodlivé. Dávejte si na to pozor a mezi používáním technologií pravidelně odpočívejte. Kvůli očím i psychickému vyčerpání. Z toho důvodu je lepší, aby trávení volného času sestávalo z více rozličných aktivit – chvíle u počítače či tabletu nevadí, pokud se vhodně kombinuje s časem venku a s kamarády. Rozmanitější činnosti vytvářejí rozmanitější osobnost!

Obsah až na prvním místě

Ať už dítěti ukážete tablet v jakémkoli věku, je podstatné dodržovat několik zásad. Především byste prcka neměli k mobilům “odkládat”, aby vám dal chvíli pokoj. Při práci s těmito zařízeními byste dítěti měli být partnerem, aby se učilo od vás. Stejně tak je podstatný i obsah – obzvlášť malé děti mohou lehce zabrousit do aplikací, kde nemají co dělat. Je proto lepší být s nimi a dohlédnout na to, že kromě her uvidí i výukové aplikace. A rozhodně ne vaše prasácké konverzace z Tinderu nebo (ještě hůře) historii prohlížeče!

S rozmachem mobilů a tabletů v domácnostech to bohužel přesně takhle je. Většina dětí má dnes přístup k internetu z míst, kde jsou sami – tedy nejčastěji ze svých pokojů. Snadno se pak mohou dostat někam, kde je vidět určitě nechcete. Tohle dříve nešlo, rodina totiž měla obvykle jeden počítač v obývacím pokoji, takže na kdovíjaké soukromí se nehrálo. Pro dospívajícího výrostka pohroma, pro starostlivé rodiče však požehnání. Tahle doba je ovšem minulostí, takže dnes je to, milí fotříci, na vás!

Další vlivy technologií

  • Méně spánku – pokud mají děti chytré zařízení v ložnici, často si s ním hrají i v noci, což vede k menší kvantitě i horší kvalitě spánku.
  • Horší pozornost – barvami a dalšími podněty zahlcené displeje mobilních zařízení mohou vést i k tomu, že dítě bude hůře udržovat pozornost, nemluvě o omezení sociálního vývoje.
  • Kvalitnější učení – na druhou stranu ale může interaktivní prostředí děti více naučit, neboť poznatky prezentované touto formou na ně působí výrazněji než standardní učebnice. Výukové metody jsou stále relativně v plenkách, ale budoucnost mají technologie ve vzdělávání velkou.

Na závěr musíme zmínit, že všechny tyhle výzkumy a poznatky jsou relativně nové a dlouhodobé dopady moderních technologií na vývoj dítěte nejsou zcela prozkoumané. Jak by taky mohly, když boom mobilů a tabletů je záležitostí posledních pár let. Takže všechny informace berte s rezervou a filtrujte skrze svůj selský rozum. A vzpomeňte si na naše dětství, kdy jsme museli jíst špenát, protože údajně obsahoval spoustu železa

Jaký máte názor na používání mobilních technologií dětmi? Bráníte jim v tom, či je to podle vás úžasný výkřik techniky? Pište do komentářů!

Autor: Rimsy