Skončí Twitter? Co se stalo s kdysi tak populární sítí

Léta byl Twitter u nás známý jako „ta druhá síť po Facebooku“. Teď ho ovšem dohání konkurence a modrému ptáčkovi jako by někdo přistřihl křídla. Co se děje?

Prvotní úspěchy…

Twitter vznikl v roce 2006 a rychle získával na popularitě. Prvních 100 milionů uživatelů na sebe nenechalo dlouho čekat a zakladatelé v čele s Jackem Dorseym si mohli mnout ruce. Úderný formát se 140 znaky na jeden tweet se uživatelům líbil a pro leckoho začala tahle sociální síť nahrazovat běžné zpravodajství z politiky i života celebrit. Dlouhodobý růst Twitteru ale nebyl tak závratný jako jeho start. Kupříkladu od roku 2012 se počet uživatelů téměř nezvedl a stále se drží kolem současných 313 milionů. To není špatné číslo, řeknete si, jenže ostatní jsou mnohem dál.

…a tvrdé srovnání

Facebook měl v roce 2010 něco přes 400 milionů uživatelů, stále kontinuálně roste a dnes se pyšní suverénním prvenstvím díky více než jedné a půl miliardě účtů. Instagram a WhatsApp, kteří nastoupili v roce 2013, mají za pouhé tři roky existence zhruba 500 milionů, respektive jednu miliardu uživatelů. A právě v těchto srovnání se ukazuje, jak výrazně Twitter nové uživatele neláká. Údajně potenciální zájemce odrazuje právě proslavený limit 140 znaků, který z Twitteru udělal, čím je, ovšem dnes už tahle strohost očividně neláká.

Prostě out?

Průzkumy také ukázaly, že lidé na Twitteru tráví čím dál méně času. Například Američané v mobilní aplikaci stráví pouhé 2,8 minuty denně, což se s konkurenčním Facebookem či Snapchatem ani nedá srovnávat. A ani příjmy Twitteru na tom nejsou zrovna růžově, zřejmě i kvůli dlouhodobé neschopnosti v nabídnutí kvalitních možností reklamy inzerentům. To se pak těžko vydělává, když nejste schopni přesvědčit klienty, aby si u vás koupili reklamu.

Ale hlavní obavy vzbuzuje neschopnost Twitteru reagovat na aktuální trendy. Tím myslíme hlavně nástup videa – Twitter sice už v roce 2012 koupil platformu Vine a loni i Periscope, určený k živému streamování, ovšem nedokázal z těchto akvizic nic užitečného vytřískat. Snapchat je pro video mnohem lépe uzpůsoben a tímto směrem, především v podobě živého vysílání, se vydal i Facebook. A všichni tihle konkurenti to zřejmě dělají lépe než Twitter, který prostě zaspal. Má ještě vůbec nějakou naději?

Chcete mě?

Tyhle problémy Twitteru jsou dlouhodobě známé a firma zrovna neprosperuje. Nedávno prosákly informace, které se na trzích projevily růstem akcií Twitteru – firmu chtějí údajně koupit Google a Salesforce. První z nich není třeba představovat a Salesforce je jedním z největších světových výrobců systémů pro komunikaci se zákazníky, jedná se tedy též o přední technologickou společnost. Zatím se samozřejmě jedná jen o spekulace, více by mělo být známo do konce roku.

Je otázkou, co by nastalo, pokud by tenhle obchod opravdu dopadl. Nejspíš víte, že snahy Googlu na poli sociálních sítí zatím příliš dobře nedopadly, jelikož jejich vlajková loď Google+ pomalu umírá, a to bez většího zájmu veřejnosti. Pro tohoto technologického giganta by tak akvizice Twitteru mohla znamenat vyrovnání dlouhodobého boje s Facebookem. Prozatím však z těchto spekulací těží jen samotný Twitter, tak uvidíme, co se bude dít dál.

Hlavní hvězda pohasla

Zmatky nastaly také kolem ústřední postavy celého projektu, vývojáře Jacka Dorseyho. Po několika letech v čele firmy se stáhl do pozadí a ponechal si pouze místo ve správní radě. A spíše než Twitteru se věnoval své druhé platformě s názvem Square, což samozřejmě akcionáře ani uživatele Twitteru příliš nepotěšilo. Loni v létě se opět ujal vedení firmy a od tohoto návratu si mnoho lidí slibovalo výrazné změny. Dorsey ovšem toho za poslední rok moc neudělal a vrcholnou novinkou bylo, že do limitu 140 znaků se od letošního jara nepočítají odkazy, čímž se uvolní trochu místa pro text. Pěkné, ale trochu málo, ne?

Jaký vztah k Twitteru máte vy? Používáte tuto síť? Nebo jste raději přešli ke konkurenci? Napište nám pod článek.

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Používáte WhatsApp? Dejte sbohem svému soukromí!

Hashtagy – kde se tenhle #fenomén vzal a jak přesně funguje?