Hashtagy – kde se tenhle #fenomén vzal a jak přesně funguje?

Heštegy vládnou sociálním sítím. Ale víte, jak je správně používat? Mřížka před slovem z vás frajera jen tak neudělá…

Pohled do historie

Slovo „hashtag“ vlastně zas tak zapeklité není. Hash je označení pro symbol mřížky (#) a tag znamená štítek nebo cedulka. Dohromady se tento termín začal používat už ve starých programovacích jazycích a mezi veřejnost se dostal s nástupem IRC sítí. Pokud si je pamatujete, tak máte na internetu už něco odkrouceno, protože tyhle sítě sloužily k hromadné komunikaci uživatelů dávno před moderními sociálními sítěmi. Hashtagy v nich označovaly témata či skupiny s určitým zaměřením. Stále se ovšem jednalo o specifickou záležitost, která byla rozšířená hlavně mezi zdatnějšími uživateli počítačů a internetu.

Mřížky lapeny v sítích

Rozmach hashtagů přišel až se sociálními sítěmi. První, kdo tento starý prostředek představil v novém hávu, byl Twitter. Konkrétně vývojář Chris Messina, který je momentálně jednou z hlavních postav služby Uber. V srpnu 2007 navrhl, aby se právě tímto způsobem na Twitteru kategorizovaly jednotlivé tweety, mezi nimiž by následně bylo možno filtrovat to, co člověk potřebuje. Lidem se tento jednoduchý, leč geniální nápad zalíbil a organicky se začal šířit.

Trvalo pak ještě dva roky než Twitter zakomponoval hashtag jako funkcionalitu a od roku 2009 jsou tedy hashtagy proklikávací. Později představil i tzv. Trending Topics, tedy aktuálně nejpoužívanější hashtagy mezi uživateli. Tahle mikroblogovací síť s modrým ptáčkem ve znaku se tak stala vlajkovou lodí hashtagů a průkopníkem této funkce. Loňské průzkumy pak ukázaly, že tweety s jedním až dvěma hashtagy mají až dvakrát vyšší dosah mezi uživateli. Čili pokud něco napíšete a dokážete zařadit do příslušné „kategorie“, váš výplod si své publikum najde mnohem snáze.

A co ostatní sociální sítě? Na téměř všech oblíbených platformách si hashtagy našly své místo. Facebook, Instagram, Google +, YouTube, Pinterest… Pouze pracovní síť LinkedIn hashtagy zavedla jen na krátkou dobu, poslední tři roky už je jejich používání zhola zbytečné. Jinak se ovšem jedná o elegantní způsob třídění informací, přestože především na Facebooku se nikdy nedočkaly takové obliby jako na Twitteru či Instagramu. A, přiznejme si to, velká část facebookových uživatelů, která jinak není v prostředí internetu tak zběhlá, je pořádně neumí používat.

Jak na ně

Takže jak hashtagy používat? Základní pravidla jsou jasná – je třeba použít mřížku, ihned následovanou klíčovým slovem. Pokud chcete použít celé slovní spojení, obvykle se slova neoddělují žádným symbolem (pomlčkou, podtržítkem), ale píší bez mezer hned za sebou. Pro lepší čitelnost je pak dobré napsat první písmeno každého slova kapitálkou. Na samotnou funkčnost termínu nemají malá či velká písmena vliv. U každého příspěvku je dobré použít maximálně tři hashtagy, vyšší počet už bývá nadbytečný.

Ale hlavně, uvědomte si, k čemu hashtagy primárně vznikly, a zkuste se vyvarovat rádoby vtipných hashtagů obsahujících třeba celou větu! Jednak se to nedá číst, jednak takový hashtag nefunguje, jelikož pod ním nejsou žádné další příspěvky, a v neposlední řadě tím i dokážete svou informační neznalost. Takže pozor na to!

Popularita termínu vedla i k jeho předloňskému zařazení do oxfordského slovníku angličtiny. A i v populární kultuře si hashtag našel příznivce – pravidelně ho zmiňuje třeba americký moderátor Jimmy Fallon, který o něm už v roce 2013 natočil s Justinem Timberlakem parodické video:

Používáte hashtagy často? A správně, nebo jak se vám zlíbí? Napište nám pod #článek do #diskuze!

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Instagramy slavných – u koho se nejvíc pobavíte

Svoboda slova? Pro sociální sítě to neplatí! Proč na svém profilu musíte mlčet?