
Plýtvání jídlem škodí nejen našim peněženkám. Objevte praktické způsoby, jak mu...
Reklamace je běžnou součástí obchodního vztahu mezi prodejcem a zákazníkem. I když je toto právní jednání často rozhodnuto ve prospěch spotřebitele, někdy obchod reklamaci neoprávněně neuzná. Přinášíme kompletní návod, jak v takovém případě postupovat.

Pokud už jste někdy něco reklamovali, což je pravděpodobné, dobře víte, že se nemusí vždy jednat o snadný proces. Reklamace nemusí vždy proběhnout hladce a podle vašich představ. S neuznanou reklamací se už ostatně setkala více než polovina Čechů. Přestože je mnohdy pravda na straně prodejce, některé obchody se snaží zákazníka „odrbat“. Jenže i v takovém případě máte mnoho možností, jak se bránit.
I když se někteří zákazníci domnívají, že mají nárok prakticky na všechno, co si zamanou, zákon samozřejmě chrání i prodejce. Poškodíte-li např. zboží neopatrnou manipulací nebo nedodržením pokynů v návodu, reklamce uznána být nemusí. Obnošené tričko, které už rok a půl nosíte, zkrátka úspěšně reklamovat nepůjde.
Podle § 2165 občanského zákoníku se na spotřební zboží vztahuje záruční doba 24 měsíců. Nebude-li koupená věc v tomto období fungovat tak, jak má, máte právo ji reklamovat. Prodejce přitom musí reklamaci vyřídit do 30 dnů, a to ode dne následujícím po dni, kdy byla uplatněna. Pokud bude celý proces trvat déle, máte automaticky nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz.
Záruka 24 měsíců se ovšem nevztahuje na veškeré zboží. Tak například u použitých věcí ji lze zkrátit na 12 měsíců, u produktů vyrobených na zakázku činí 6 měsíců a můžete rovnou zapomenout na to, že budete reklamovat sýr, protože po 20 měsících v lednici změnil barvu. U potravin totiž určuje délku záruky vyznačená doba použitelnosti.
U reklamací hraje důležitou roli tzv. důkazní břemeno, které je důležité v tom, na čí straně se nachází výhoda. Podstatný je čas. Vyskytne-li se totiž vada do 6 měsíců, důkazní břemeno je na prodejci. Co to znamená? Při reklamaci do půl roku od koupi výrobků musí obchod dokázat, že vadu způsobil zákazník a nejedná se o vadný kus.
Pokud vám obchod, ať už internetový nebo kamenný, reklamaci neuzná, může to být k vzteku, nicméně se nejprve zamyslete nad tím, zda se nejedná o správné rozhodnutí. Jestliže jste si ale opravdu jisti, že jste danou závadu na výrobku v žádném případě nezpůsobili, určitě se braňte. Zvláště, když nemáte pouze jednu možnost obrany, ale můžete využít hned několik institucí.
Chrastit hned od počátku zbraněmi není tou nejlepší taktikou. Proto se nejprve zkuste s prodejcem slušně dohodnout. Pokud ovšem tento postup selže, můžete se např. obrátit na ČOI (Česká obchodní inspekce). Přestože vám tento orgán státní správy zřejmě nepomůže, protože se zabývá mnoha stížnostmi z různých oblastí, zkusit to můžete. Sejde-li se na daný obchod více stížností, existuje šance, že se jím ČOI zabývat bude.
Chcete-li mít v ruce všechny trumfy, dejte si vypracovat znalecký posudek. Tento krok může být poměrně drahý, ale lze požádat o předběžné posouzení, ve kterém vám znalec oznámí, na jakou stranu se s největší pravděpodobností přikloní. Jestliže bude nakonec znalecký posudek na vaší straně, nejenže obvykle prodejce zařadí „zpátečku“, ale dle § 1924 občanského zákoníku si ho lze následně nechat proplatit, protože se bude jednat o účelně vynaložené náklady na uznání reklamace.
Jestliže všechny výše zmíněné kroky selžou a vy stále nebudete chtít složit zbraně, obraťte se na soud. Nejprve je nutné prodejci zaslat předžalobní výzvu, která je poslední možností, jak ještě obchod rozhoupat ke kladnému vyřízení reklamace. Dojde-li na soud, což je samozřejmě časově i finančně náročné, a uspějete, náklady hradí většinou protistrana. Jednou z podmínek na přiznání náhrady nákladů na řízení je ovšem právě předžalobní výzva. Určitě ji tedy pošlete.
Máte sami nějakou zkušenost? Podělte se s ostatními v debatě pod článkem.
Autor: Petr81
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nákup na internetu vám mohou znepříjemnit nekalé praktiky některých e-shopů. Na tohle si dejte pozor
Jak předejít reklamaci při on-line nákupech. Jaké podmínky platí pro nákupy na sociálních sítích?