Home office není pro každého. Práce z domova má mnoho nevýhod. Jak poznáte, jestli je to pro vás to pravé

Home office se stává takovým fenoménem, který nabízejí zaměstnavatelé čím dál častěji. Jenže tato nesporná výhoda nemusí být vždy zrovna výhra. Práce z domova je velmi lákavá, ale hrozí vám prokrastinace, tedy odkládání na potom a nedostatečné soustředění. Překonat to není tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Home office není pro každého a skrývá nebezpečné nástrahy

Home office je v poslední době stále častěji nabízeným benefitem, v některých odvětvích se dokonce stává očekávaným standardem. Jedná se o možnost odpracovat si menší či větší část pracovní doby z pohodlí domova nebo odkudkoliv jinde. Ve velkém tuto možnost využívají IT specialisté, hodně pomoci může také maminkám na mateřské dovolené. Určitě ale není pro každého. Kromě nesporných výhod má totiž i slabé stránky, které mohou zkomplikovat pracovní proces. V čem může být problém?

Rozlišujeme dva druhy

Rozlišovat můžeme dva druhy práce z domova, a to home office a homeworking. Zatímco home office je pouze částečná práce z domova, kterou využívá zaměstnanec jako benefit například několik dní v měsíci, homeworking je model, kdy zaměstnanec pracuje pouze z domu a do práce nedochází.

Home office: ušetří vám čas?

Na první pohled je home office skvělá věc. Sama se nabízí myšlenka, kolik času ušetříte tím, že nebudete muset ráno absolvovat klasický kolotoč přípravy k odchodu do zaměstnání a následné cestování. Ranní rituály, cesta do práce, komplikace s dopravou – jsou žrouty času, který utrácíte navíc v klasickém zaměstnání. Když pracujete z domova, stačí jen zapnout počítač a můžete začít pracovat. Úsporu času můžete věnovat ve prospěch toho, že si třeba přispíte.

Klíčem k úspěchu je správná komunikace

Pro práci z domova je opravdu důležité vytvořit si se zaměstnavatelem správný systém komunikace, aby byly správně a včas předávány důležité informace a srozumitelně zadávány úkoly. Každému vyhovuje něco jiného, ale email je vhodný pro ty, kteří mají rádi vše jasně černé na bílém, telefon zas nabízí rychlá řešení. V každém případě je potřeba si komunikační proces ujasnit, ideálně se jednou za čas sejít osobně, a hlavně počítat s tím, že při komunikaci na dálku mohou vznikat šumy a nedorozumění.

Chce to vůli a disciplínu

Jedna z hlavních podmínek pro home office je mít nastavený režim. A ten se každý musí zejména na začátku učit. A právě výše zmíněné je prvním krokem do pasti, která se skrývá za prací z domova. Ne každý je schopen mít potřebnou disciplínu, která je nutná pro efektivní výkon. Pokud sedíte v kanceláří mezi kolegy, jednoduše víte, že máte dělat a není moc dalších příležitostí a možností, jak si ulevit nebo jak se rozptylovat. (I když se také něco najde.) Doma si ale tenhle fakt uvědomujeme trochu méně a někteří dokonce prokrastinují způsobem, který home office znemožňuje. Jste doma, ve svém, nikdo vám nekouká na záda ani jinam. Nechodí kolem lidé, kteří pracují, tak jako vy. I obyčejné vstávání se tak může stát překážkou. Pro některé z nás.

Musíte vědět, kdy skončit

Zprvu můžete mít tedy vážný problém s naučením se režimu. Lidé pracující z domova uvádí zhruba půl roku, než si na to opravdu zvyknete. Samozřejmě je to individuální záležitost každého z nás. Další problém může nastat posléze, a to s tím, že nebudete vědět, kdy přestat. Tenhle problém se zdá nakonec mnohem zásadnější. Oddělit práci od soukromí, umět si říct, kdy už je konec a kdy máte hotovo. V případě administrativní činnosti, která je nejčastější prací z domova, nemusíte mít teoreticky hotovo nikdy. Maily chodí pořád, stále jsou tu nějaké nové úkoly a termíny. Je tedy třeba stanovit si buď přesně úkoly, které jsou nutné uzavřít, a poté skončit, nebo si stanovit pravidelný čas, kdy počítač vypnete.

Naučte se říkat ne!

A možná i telefon. Lidé si totiž automaticky a velmi rychle zvyknou vás s prací „obtěžovat“ ve večerních hodinách nebo o víkendu. I tady bude vhodné naučit se říkat ne nebo všechny dopředu upozornit, že v určité hodiny máte prostor pro svůj volný čas. Vždyť oni ho mají také, že?

Odpoutávání pozornosti na začátku

Stereotyp, ranní rituál i cestování vás podvědomě nutí pracovat. Doma ale nic takového není. S tímhle bývá problém také zejména prvních pár měsíců. Pokud chuť pracovat nevychází čistě z vás, připravte se na to, že si snadno najdete jakoukoli maličkost, která vás rozptýlí. Sebemenší příležitost k tomu dělat něco jiného využijete. Jen trochu poklidit doma. Jen se dokoukat na konec filmu, který jste včera v noci nestihli. Výsledek? Čas běží, den se krátí a vaše práce stojí. Tohle asi zaměstnavatel neuvidí rád. Budete se snažit zamaskovat fakt, že jste toho dneska moc neudělali, a když na to dojde řeč, vymlouvat se na kdeco.

Za počítačem se práce ztrácí

Některé průzkumy odhalují, že lidé v kancelářích z osmihodinové směny opravdu pracují třeba čtyři hodiny. Sáhněte si do svědomí, kolikrát zapnete facebook, vybíráte dovolenou nebo sjíždíte vouchery na slevomatu? Nás neoblafnete, protože máme k dispozici data, která ukazují, že 80 % lidí nakupuje vánoční dárky v e-shopech dopoledne, z pracovního počítače. Logicky, přece si ho pak mohou cestou někde vyzvednout.

Čím se při práci doma řídit, abyste to zvládli

  • Vytvořte si pracovní místo – práci z domova je potřeba vykonávat v místě, které je k tomu určené. Nejlepší je přímo pracovna, ale takový prostor samozřejmě nemá každý. Stačí stůl postavit někam, kde vás nic nebude rušit. Pokud máte byt jen pro sebe, pak je to jedno, ale určitě nepracujte z postele nebo vleže na sedačce v obývacím pokoji. S výjimkou, že jste nachlazení. (Tohle může být také nevýhoda pro vás. Pokud vás schvátí nemoc, neschopenku si člověk pracující z kanceláře snadno a rád zajistí a opravdu dodržuje čas, kdy si tělo právem odpočine. Při práci doma prostě neexistuje nemoc – pokud vás neschvátí horečka. Člověk jednoduše dělá dál.)
  • Na práci si vymezte čas – vědět, kdy začínáte pracovat a kdy máte čas na všechno ostatní, to je klíč k úspěchu. V tuhle chvíli se nenechte rozptylovat někým z rodiny nebo čímkoli na internetu.
  • Naplánujte si, co potřebujete dělat – úspěšně využít home office znamená mí předem připravený plán, jak budete postupovat, co upřednostníte a co počká na později.
  • Rozdělte si práci na bloky – výhodou home office je, že můžete pracovat například večer. Pokud víte, že jste efektivnější odpoledne, než ráno, a můžete si to dovolit, zaměřte se na to nejpodstatnější nebo hlavní třeba až po obědě. Samozřejmě, jen pokud si to můžete dovolit.

Hrozí pocit samoty!

Když se na problematiku podíváme z jiného úhlu, může se stát, že vám bude komunikace s vašimi kolegy nebo i jejich pouhá přítomnost chybět. Člověk je bytost společenská a práce z domova může způsobit, že vám zkrátka začne být smutno. S tím je potřeba počítat a najít si způsob, jak se pocitu osamocení vyhnout. Pokud nemáte možnost využít kancelář ve firmě, pro kterou pracujete, řešením bývají různá coworkingová centra nebo kavárny.

Tak co, zvládnete to? Jen vy musíte vědět, jestli je to pro vás nebo ne.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Praktický marketing a finty, na které se vyplatí dát při nakupování pozor. Klamavá reklama na nás útočí ze všech stran

Řešení, která problém zhoršují. Proč nedoporučujeme utírání potu, dezinfekční gel na ruce nebo opakované použití PET lahve