Recenze: Žlutý autobot Bumblebee dorazil do kin! Je to skutečně nejlepší díl Transformers?

Transformers nemusíme nikomu představovat. Celkem jsme dostali pět filmů. Nejnovější přírůstek Bumblebee se vrací zpátky na začátek, vlastně ještě dál, a inspiruje se prvním snímkem z roku 2007.

Na planetě Cybertron probíhá válka. Deceptikoni likvidují zbytky Autobotů, kteří se snaží svůj rodný svět zachránit. Poslední vlnu odporu vede Optimus Prime, který zavelí k nutnému ústupu. Jednotliví Autoboti se v modulech rozletí pryč, a jeden z nich, žlutý B-127, je svým vůdcem vyslán na planetu Zemi, kde má připravit útočiště pro později příchozí Autoboty. Jsme tedy svědkem toho, na co v předchozích snímcích Optimus vzpomínal. Žlutý Autobot na naší planetu skutečně dorazí. V roce 1987.

Všechno úplně od začátku

Návštěvník z vesmíru ale nepřistane bez úhony, a tak se musí nejprve ukrýt. Objeví ho Charlie Watsonová (Hailee Steinfield), která slaví čerstvé osmnáctiny, ale řeší klasické problémy teenagera. Vysněné auto k narozeninám nedostane, zato jedno objeví na vrakovišti. Žlutý Volkswagen Beetle si odveze do garáže, a tam zjišťuje, že to není jen obyčejné staré auto. Mimozemšťan přišel o schopnost mluvit, a vyslouží si jméno Bumblebee. Z obou se brzy stávají opravdoví přátelé. Přítomnost Autobota ale neunikla pozornosti Deceptikonů, kteří po uprchlých rebelech pátrají. Nepřipomíná vám to něco?

Hlavní série Transformers je vyčerpaná

Když se v roce 2007 objevil v kinech film Transformers, byla to bomba. Přerod hraček a kreslených seriálů na velké plátno se povedl – animace přeskupování z dvounohých monster v dopravní prostředky jsou dokonalé, a film fungoval jako celek i po stránce příběhu. S pokračováním to bylo horší. Druhý díl měl hluchá místa a sázel na trapný humor. Třetí díl úroveň zase lehce zvedl. Čtvrté i páté pokračování pak bylo vyloženě zbytečné. Transformers dostali nový „japonský“ design, lidští hrdinové se kompletně vyměnili a nebyl důvod jim jakkoli držet palce nebo k nim mít nějaký vztah. Filmy navíc ztrácely vypravěčskou nit, a  změnily se v nepřehlednou změť destrukce a opakování toho samého dokola. Obzvlášť snímek Poslední rytíř z roku 2017 je pak absolutní debakl.

Použijeme to, co už jednou fungovalo!

Poučili se z toho i tvůrci, a museli přijít s něčím novým. I když, novým se říct nedá, protože Bumblebee prostě zopakoval všechny elementy, které přinesl první díl. Poprvé nerežíroval Michael Bay, ale Travis Knight. Opět tu máme hlavního hrdinu puberťáka, který řeší beďara na čele a trápí se nepochopením ze strany rodičů. Jen je to tentokrát dívka. Setkává se s mimozemským návštěvníkem, který je sám v nepřátelském světě, a vzrůstá mezi nimi přátelský vztah. Nosná konstrukce snímku je tak jako přes kopírák z prvních Transformers. Charlie si přeje auto, zrovna má narozeniny, najde jedno staré a na první pohled dlouho nejeté. Vyklube se z něho robot, a z obou se stanou parťáci. K tomu klasická klišé, jako posměch ze strany „oblíbenějších“ spolužáků, trapné dárky od rodiny a průšvihy typu „máma mě zabije“.

Vývoj postav je důležitější než akce

Film ale šlape dobře, a okleštění od zbytečných postav nebo dalších robotů tomu hodně prospívá. Žádné megalomanské destrukce mrakodrapů a souboje Dinobotů. Stejně tak ubylo dětinského humoru. To určitě není na škodu, protože afektovaný Sam Witwicky byl občas zralý na zalepení úst a vypadal, že to hodně přehání s kokainem. Hailee Steinfield takhle bizarně nepřehrává. Snímek je mnohem komornější, přestože o akci není nouze, ale rozhodně nečekejte nějaké nekonečné souboje. Bumblebee pobaví, ale i dojme, a film jako celek prostě funguje. Radost udělá i hudba, a ve snímku zahrají oblíbené fláky z tehdejších let. Retro styl Tranformers také sluší. Oprávněně jsou tak první reakce na film veskrze pozitivní. První díl už prostě žádný další spin-off ani pokračování nepřekoná, ale s trochou odvahy by se dal Bumblebee zařadit hned za něj. Navíc je to ideální rodinný film, koncept seznámení s mimozemšťanem přinesl už E.T., a není asi nikdo, koho by měl žlutý Autobot urazit. Bumblebee není bezchybný, ale i tak se povedl.