Recenze: Zakladatel – Umně zpracované biografické drama ležící v pozadí největšího amerického konzumu všech dob

Biografie nemusí být nudné, a nemusí jít ani o válečný film, abyste byli v kinech napjatí. Do McDonald’s zamířil už alespoň jednou snad každý, málokdo však zná příběh ležící za jeho vznikem. Ten nám ze všech stran barvitě v obrazu i emocích představuje skvělý Zakladatel a otázkou zůstává, zdali i po jeho zhlédnutí budete stále kdy chtít zajít na ten delikatesní hamburger s hranolky a kolou. Risknete to?

Ray Kroc (Michael Keaton) má jako prodejce na cestách zálibu v riskantních podnicích, ve kterých se mu však příliš nedaří. Zlom nastává ve chvíli, kdy se v jednom ze svých problémových projektů setkává s bratry McDonaldovými. Ray je překvapený, Dick (Nick Offerman) a Mac (John Carroll Lynch) si pro své rychlé občerstvení v San Bernardinu objednávají hned šest milkshakeových mixérů, když on má problém prodat byť jediný. Nepravděpodobná objednávka mu nedá spát, a tak se vydává za bratry přímo do jejich malé restaurace s hamburgery a hranolky pojmenovanou vkusně McDonald’s. Již při první návštěvě vidí vysoký potenciál jejich úprav v systému přípravy a v rámci splnění vlastního amerického snu chce z rychlého občerstvení udělat celonárodní franšízu. Brzy ale zjišťuje, že s bratry to nebude tak lehké.

Od filmaře, který v biografiích nemá ve zvyku zklamat

Režisér John Lee Hancock není na poli životopisných filmů a dramat rozhodně žádným nováčkem. Před čtyřmi lety zpracoval poměrně dobře také jeden kousek z kinematografického průmyslu. V jeho filmu Zachraňte pane Bankse jsme mohli vidět Toma Hankse po boku Emmy Thompson. Oscara pak díky němu před devíti lety sklidila herečka Sandra Bullock, když zazářila jako adoptivní matka hvězdy amerického fotbalu Michaela Ohera ve filmu Zrození šampiona. Tolik tedy k Johnu Lee Hancockovi a jeho zkušenostem s biografiemi. Tentokrát si pro nás připravil dramatický a šokující příběh ležící za nejznámější americkou značkou vůbec. Do role Ray Kroca obsadil Michaela Keatona z oscarového Birdmana, a spolu s ním nám představuje historii nejpopulárnější občerstvovací franšízy… McDonald’s.

Nepatrné narážky na jiné filmy?

Co do obsazení tak můžeme rovnou říct, že není co vytknout. Herci Michael Keaton, Nick Offerman a John Carroll sehráli své role perfektně, a nebylo by ani divu, kdyby Keaton zase vyfásl nějakou tu nominaci. Ve vedlejších rolích si možná všimnete i povědomé tváře Laury Dern z Jurského parku nebo Patrika Wilsona ze Strážců. Právě v případě Wilsona by některým fanouškům mohla naskočit vráska mezi očima. Wilson si zahrál ve Strážcích Nite Owla, kdežto Keaton hrál zase Batmana, Birdmana a zahraje si také Vulturea ve Spider-Manovi. Že by nějaká narážka? Jisté náznaky souboje dvou načepýřených pávů by se skutečně našly.

Barvitost ve všech ohledech a recese na každém kroku

Proč o tom vůbec píšeme? Celý Zakladatel je totiž neuvěřitelně komplexní, přesto ale stále ne složitý. Hancock jakoby v náznacích předkládá jeden příklad typizovaných reklam na McDonald’s za druhým. Veselá a spokojená rodinka tam, zářící žluté neonové oblouky sem. Nechybí děti mlsně se zakusující do bulek s grilovanými mletými řízky a usrkávající přitom z obrovských, lákavě vypadajících kelímků. To vše předkládá v rozumné míře, a nedělá tak žádnou reklamu. Ba právě naopak. Pakliže nejste konzumenty, ale diváky, je to pro vás recese, která dělá skvostný dozvuk k příběhu o původu tohoto amerického snu, a za tím nestojí nic méně nechutného… kruté ambice překopávající od základu láskyplnou péči o vlastníma rukama vybudovaný podnik, podraz, ale přitom… genialitu.

Komplexní podívaná, u které se nudit nebudete

Zrovna tak je výprava a scéna tak dobrá, že i největší odpůrce McDonald’s musí ocenit barvitý pohled na první z podniků, které Ray Kroc vytvořil. Ty zlaté oblouky, komparz v dobových kostýmech, historické vozy. Zrovna tak se můžou někteří diváci postavit na Krocovu stranu a ocenit jeho vynalézavost a přesvědčení. Přesto ale v určitých momentech i oni budou kolísat. Hancock do scénáře zapracoval i zvraty, které by možná ani pamětníci ve filmu nečekali.

Zakladatel zkrátka nabízí komplexní podívanou, která vás za žádných okolností nebude nudit, ať už jste pro anebo proti tomu, co se vůbec stalo při založení a rozšíření jednoho z nejpopulárnějších fastfoodů vůbec. A pokud nevíte, jedině dobře. Tenhle film vás totiž jenom tak nezklame a rozhodně budete mít pár dní o čem mluvit a dlouhou dobu na co vzpomínat.

Už jste film viděli? Jaký na něj máte názor vy?

Za spolupráci děkujeme kinu Premiercinemas. Na takový skvělý výběr jen tak někde nenarazíte.