Warcraft – Obstál ráj pro hráče také u běžných fantasy fandů?

Bitva mezi Azerothem a Draenorem, lidmi a Orky, po více jak dvaceti letech od vzniku herní série dorazila do kin. Zástupy věrných hráčů samozřejmě rozšířily i hojné počty fanoušků fantasy žánru a společně se tak hrnuly před plátna kin na jimi netrpělivě očekávanou akční podívanou. Vyvedl se ale Warcraft v očích každého z nich?

Romance jde stranou (ne tak úplně). Jak už to ve fantasy bývá, i ve Warcraftu jde především o souboj dvou význačných ras. Ať už jsou motivovaní ze své odvěké nátury toužící po válce nebo je žene kupředu démonický Gul´dan (Daniel Wu), Orkové ze své zničené domoviny světa Draenoru vtrhli skrz bránu démonů do království lidí Azerothu s jediným úmyslem… dobývat. K tomu ale potřebují zajatce, jejichž životy budou pohánět Gul´danovu démonickou magii felu, která pak otevře bránu ještě jedinkrát a Orkové budou moci do království vtrhnout s celou svojí Hordou. Král Llane (Dominic Cooper) ale na své straně zkušeného rytíře a velitele svého vojska Lothara (Travis Fimmel), mága a Strážce Azerothu Medivha (Ben Foster) a mnohé další bojovníky na straně dobra, kteří Azeroth nevydají jen tak snadno. Dokonce i Durotan (Toby Kebbell) z klanu Orků Frostwolf zjišťuje, že vůdce Gul´dan odsuzuje jejich rasu k zatracení.

maxresdefault

Durotan z klanu Frostwolf

Strach z efektů mít nemusíte

Obavy z digitálního guláše přešly jak bouřkové mraky po několika prvních záběrových sekvencích, a že by to mohli trochu víc doladit s trpaslíky, to si může láteřit, kdo chce, ovšem na jiném hrobě. Předloha Warcraftu se přeci jenom liší od Pána prstenů, a zde jsou jak Orkové, tak trpaslíci oproti svým rivalům ze Středozemě v podobě skřetů a jejich trpaslíků, skutečnými obry. Za toto rychlé vyvedení tak tvůrcům digitálních efektů klobouk dolů, a tímto lichotivým gestem můžeme provázet snad i celý průběh filmu.

590278-warcraft-movie-653x367

Lehce se mohli v digitálních efektech nelíbit akorát snad trpaslíci

Hráč byl u Warcraft jako v nebi

Za bránou démonů se vyrojil konflikt, který přesáhl svůj vlastní svět až do jiného, a Orkové a lidi se co nevidět řežou hlava nehlava. Nechybí vše prostupující magie, skvělé vyobrazení nostalgických herních destinací, korumpující zlo, láska oddělená mezirasovou nenávistí a epické finále, ke kterému jsme stoupali po jednotlivých úctyhodných demonstracích nadlidské síly Orků a menších i větších bitvách a potyčkách jako po stupíncích schodů do nebeského ráje. Takový ovšem také mohl být pohled jenom ze strany většiny nadšených hráčů.

warcraftnewheader

Gul´dan před bránou démonů

Běžní diváci ale nemuseli držet krok

Při důkladnějším ohledu zpět, a to hlavně z perspektivy běžného diváka, který k tématu Warcraftu přičichl v kině poprvé, může film totiž vypadat trochu jinak. Do táboráku fantasy žánru přiložil sice úplně nové polínko a několika žhavými jiskrami dal rovněž zadat překvapivě živě plápolajícímu ohni. Dvě zápolící frakce se boří z vnitřku vlastních stran a spojenectví, dokonce i přátelství a láska se rodí tam, kde by ji byl za normálních okolností nikdo nečekal. Na druhé straně však pasáže se svěřováním a vůbec důvěrou hlavních i vedlejších postav občas neodpovídají rychlému tempu gradace děje, ze které mohl být v její střelhbité ukázce „letem světem Azerothem“ na začátku leckdo lehce zmatený.

Screen-Shot-2016-03-30-at-1.13.46-pm-672x353

Síla kouzel brala dech

Magické vazby trochu skřípaly

Herecké výkony nebyly na nepříliš hvězdně vypadající obsazení vůbec špatné. Fimmelovi se mohl každý smát a hned na to s ním soucítit, a Gamora působila zrovna tak na hraně mezi hranicemi dvou ras, jak působit měla. Jinak pokulhával Dominic Cooper v roli krále, který působil spíše jako loutka ostatních a svých vlastních mile nezainteresovaných emocí. V případě Bena Fostera je to potom na vážkách, zdali tak rušivě vyhlížel jeho herecký výkon nebo celá jeho postava. Právě v úseku magie snad zaostával celý snímek pro běžné fantasy diváky nejvíc – a to není řeč o efektech. Ať už se jedná o kouzla, legendy magického světa Azerothu a jejich vysvětlení, nebo případ Medivha a jeho novice, kdy rovina neprůhledných záhad střídala rovinu hned z prvního momentu očividných zvratů a bizarností. Bonusový bod za „polymorph“ pak pochopí už jedině hráči.

KingLaneWarcraft1-672x372

Některé herecké výkony ale byly těžko uvěřitelné

I tak dobré fantasy a zatím nejpovedenější film podle herní předlohy

Na konec snad už můžeme vytknout jedině konec, ale i tu pochvalu. Konec filmu byl totiž snad tou nejrozsekanější částí snímku, a mohl se tak zdát i poněkud odbytý. Vůbec až tam si hráči i běžní diváci uvědomí, že První střet třemi velkými tahy (ano, je v tom to dítě) upozorňuje na to, že bude mít pokračování, a sám se tak trochu prohlašuje za pouhého předskokana, a ne první epický celovečerní film, kterým měl v první řadě být.

I tak ale Warcraft předvedl akční, poutavou a napínavou podívanou, která bude leckterému divákovi dlouho ležet v hlavě, a hráči počítačových her jí dost možná prohlásí za svoji modlu a ráj. Jelikož Warcraft pro ně může být v historii prvním filmem podle herní předlohy, který se skutečně skvěle vyvedl.

Za spolupráci děkujeme kinu Premiercinemas. Na takový skvělý výběr jen tak někde nenarazíte.