Recenze X-Men: Apokalypsa – Srazila mutanty k zemi

Oblíbená série o mutantech v posledních letech znatelně přidává na obrátkách. S partou mutantů jsme několikrát překročili hranice času, abychom se zastavili právě v minulém století, kdy bude čelit zatím své největší výzvě. Vůbec první, velice mocný mutant Apocalypse se po tisících let probral do velice odlišného světa, který podle něj potřebuje očistu. Jak se s tak velkým soustem film popasoval?

V dějové linii pokračuje X-Men: Apokalypsa tam, kde Budoucí minulost skončila. Mystique (Jennifer Lawrence) zachránila prezidenta Spojených států amerických před jinak jistou popravou, kterou si pro něj chystal Magneto (Michael Fassbender). Wolverine (Hugh Jackman) skončil osudově u majora Strykera (Josh Helman). Profesor Charles Xavier (James McAvoy) se bohužel bez své modré kamarádky vrací ke škole pro nadané studenty, kde rozšiřuje řady o známé tváře, jakými jsou například Jean Greyová (Sophie Turner) nebo Cyclopse (Tye Sheridan). Jejich třetí kolo u vozu Storm (Alexandra Shipp) na druhou stranu v plném proudu provozuje svoji kariéru zlodějky v Egyptě, když agentka CIA Moira MacTaggertová (Rose Byrne) nešťastnou náhodou probudí nejmocnějšího a nejhrozivějšího mutanta všech dob. Apocalypse (Oscar Isaac) nemá jiný plán než ten, který vyzrazuje jeho jméno.

X-Men-Apocalypse-Oscar-Isaac

Půjde se i přes mrtvoly?

Do třetice a dost

Jediná možnost, která se při popisu Singerovi novinky nabízí, je začít od konce. Apokalypsa je totiž koncem všeho, a podle toho, jak film po vyplivnutí z postprodukce vypadá, bude dost možná také zakončením režisérovi rekordmanské kariéry u pokračování X-Menů. Letošní výkvět ságy o mutantech od Marvelu, jak si to alespoň všichni mysleli, je už čtvrtým Singerovým filmem u této komiksové společnosti, čímž předčil i kolegu z DC, Christopher Nolana, nebo vrstevníka z domácí stáje, Sama Raimiho. Bohužel už teď můžeme říct, že do třetice všeho dobrého i zlého se neříká jen tak pro nic za nic.

Záporák mělký jako louže na chodníku

Apocalypse je jedním z mála mutantů a padouchů obecně, který kdy dokázal mutantům na straně Charlese Xaviera pořádně zatopit pod kotlem. Disponuje celou řadou mocných schopností včetně zrychlené regenerace, zkušenostmi s vedením a svrháváním celé řady mocných impérií, a skutečně tak bude zapotřebí spojené síly všech, aby nedošlo k jeho konečné vizi o zničení a očistě celého světa. Koneckonců, to je taky to jediné, co dokáže padouch takového formátu a skrytého potenciálu jako on v Singerově veledíle stále dokolečka opakovat. Kromě toho se občas párkrát někam přenese se svými jezdci v purpurové kopuli, odkryje jim skutečný rozsah jejich schopností, šestinu děje stráví v Káhiře na kameni a poslouchá prohlášení celému světu, které vlastně ani nemůže slyšet.

xmen0001

Ohrané motivační proslovy už nikoho nebaví

Už stokrát vyšlapaná cestička

Na občasné chyby v nedomyšlenosti některých zápletek se obvykle ohled nebere, pokud ovšem na opačné straně nečekají naprostá klišé, co se týče zápletek, zvratů a motivačních proslovů. Vedle povrchního a nezáživného pobudy ze starověku bohužel nikde jinde v ději nic méně předvídatelného nenajdete. Rutinou prorostlé dialogy naneštěstí nedokážou spasit ani jinak vynikající herecké výkony Fassbendera, Lawrence nebo McAvoye. Jak by taky mohly, když jejich postavy strádají jakékoliv širší spektrum emocí než pláč, nenávist anebo nebojácnou laxnost.

hqyqxvfnbce8jfpwptqn

Novinky v repertoáru mladých mutantů jdou do boje

O kom to vlastně bylo

Vedle toho se navíc Singer patrně snažil vyzdvihnout laťku X-Menů někam do úrovně Občanské války nebo i výš, k čemuž do party přibral pár nových kousků. Nic proti gustu, během začátku filmu však jejich až nadmíru subjektivní dějové linky působí jako kůl v plotě celkového děje, scénář tak vypadá jako násilně do sebe napasovaná slátanina, a na konci se zase zdá, že celý film byl vlastně originem jedné jediné postavy. Které? Na to si asi musí každý zajít do kina sám. Bohužel se musíte připravit na to, že kromě malicherného dobrého dojmu z efektů schopností mutantů, které zazářily v několika málo krátkých bitvách, budete odcházet spíše zklamaní. To už nezachrání ani Quicksilver.

xmen-apocalypse-gallery-02

Ani bavič nezachrání tragédii

Jaké máte z filmu dojmy vy?