Terminátor: Temný osud je jako další díl seriálu. Filmaři nás ale tentokrát připravují na skutečně temnou budoucnost

Terminátor: Temný osud se ohání jménem James Cameron, který s natáčením neměl fakticky nic společného. Hlavním tématem je pod nánosem digitální akce tentokrát LGBT a mexičtí ilegální imigranti. Hollywood tak připravil smutný konec značky, skrze kterou propaguje levicovou protitrumpovskou agendu. Co všechno je špatně a má film Tima Millera vůbec nějaká pozitiva?

Terminátor: Temný osud nás připravuje na velmi temnou budoucnost

Zcela na úvod je potřeba zdůraznit jednu věc: za snímkem Terminátor: Temný osud nestojí James Cameron. Nepsal scénář, nerežíroval a dokonce ani nebyl přítomen na natáčení. Snímek pouze spolu-produkoval a dal mu jméno, ale fakticky se na něm vůbec nepodílel. To jen na vysvětlenou všem, kteří si díky kampani představují „Cameronova Terminátora“. Nic takového se nekoná a budete zbytečně zklamaní.

Pořád hrozí válka se stroji

Základní děj prozrazují trailery. Máme tu mladé mexické děvče jménem Dani (Natalia Reyes), které přichází z budoucnosti ochránit „vylepšená“ Grace (Mackenzie Davis). K Dani se dostává ve chvíli, kdy ji odhalí nejnovější model Terminátora Rev-9 (Gabriel Luna), který se ji snaží zlikvidovat. Obě dvě prchají a potkávají starou dobrou Sarah Connor (Linda Hamilton), která má s bojem proti zabijáckým strojům vlastní zkušenosti. Čeká je zběsilý útěk, při kterém dostanou ještě jednoho „nečekaného“ spojence, který se představí jako T-101 (Arnold Schwarzenegger).

Filmaři si z nás zase utahují

Ukázky na film byly žalostné a očekávání velice opatrná. Zásadní bylo upozornění, že bude Terminátor: Temný osud navazovat na druhý díl z roku 1991. To možná někteří fanoušci původních Terminátorů přivítali, nicméně to opět ukazuje, že si filmaři vždy upraví látku po svém přesně tak, jak zrovna potřebují a budou ignorovat, co se jim zlíbí. Obzvlášť zajímavé bylo tvrzení Lindy Hamilton (Sarah Connor), že všechny další díly po dvojce nestály za nic. Terminátor 3: Vzpoura strojů je dnes už téměř klasika a ponurý Salvation mají diváci také v oblibě. Možná by si je stárnoucí herečka mohla někdy pustit, aby nebyla jako Scorcese, který tvrdí, že filmy od Marvelu za nic nestojí.

To samé jako vždycky

Temný osud jede podle základní kostry, jako přes kopírák. Na začátku bublina, z ní vypadne nejdříve „hodný“ ochránce, a pak druhá někde opodál, kde se objeví „zlý“ kyborg. Film se rychle rozjíždí hned od titulků a boj „upravené“ Grace proti Rev-9 je jednoduše páteří filmu. Scény jsou lepší průměr, ale od začátku do konce chybí nějaká akce, která by byla jakkoli výrazná a stála vyloženě za zapamatování. Linda Hamilton je fajn, ale žádnou pochvalu si nezaslouží a kladné body sbírá jen z nostalgie. Stejně tak Arnold, který se dostane ke slovu až ve druhé polovině. Je to zkrátka… no prostě model 101 series 800.

Za Mackenzie Davis palce nahoru

Koho je naopak třeba vyzdvihnout je Mackenzie Davis, která je jako supervoják z budoucnosti základním kamenem filmu spolu s Natalií Reyes. Grace budete prostě držet palce – zastává úlohu Arnolda z T-2, ale s tím, že je to “jen“ člověk. Její nasazení při akčních scénách, běh i celkový projev jsou tím nejvíce uvěřitelným, co ve filmu uvidíte. Důležité je si uvědomit, že bez Grace (a Dani) by Terminátor: Temný osud nebyl vůbec zajímavý film, protože ostatní panáčci jsou na šachovnici navíc.

Terminátor se usadil a má psa

Vyloženě špatný není ani Gabriel Luna jako nezastavitelný model Rev-9. Charisma vraždícího stroje jako Robert Patrick v roli T-1000 ale nemá. Kapitolou sama pro sebe je pak návrat Arnolda. Jeho „povinná“ přítomnost ve filmu totálně přiškrtí celkovou atmosféru, kterou se daří držet na hraně temnoty. Jakmile přijde na scénu Terminátor, který zůstal v přítomnosti a třicet let se živí jako natěrač pokojů, většina diváků v sále se začne smát. Je to jako plivanec do obličeje a přestože je vysvětlení filmařů částečně akceptovatelné, zanechává zdvižené obočí. To bylo řečí, že byl Terminátor 3 hodně parodický a nebylo to na místě. A tohle má být co, vy pokrytci?

Protitrumpovská agenda v mainstreemu

Největší otazníky ale vyvolávají podprahové levicové postoje, kterými je film prošpikovaný. Celý se odehrává v Mexiku a částečně v Texasu, a tvůrci si evidentně vybrali tex-mex lokality a téma překročení hranice jako svůj boj proti Trumpovi. Na hranicích se mezi zadržené ilegální imigranty dostane i Sarah Connor. Jakmile Američané zjistí, co je zač, přijde pro ni eskorta a úředník to komentuje slovy, že „ona si zaslouží vlastní klec, ne být s ostatními pohromadě“. Stejně zajímavé je i kompletní dámské obsazení, které se snaží divákovi vecpat myšlenku, že ženy žádné chlapy nepotřebují a právě ony jsou budoucnost. John Connor už teď není důležitý. To ostatně zazní i z úst androgynní Grace, která se coby patronka Dani dostane do křížku s „druhou mámou“ Sarah, která to komentuje slovy „rodiče si spolu občas potřebují promluvit.“ Krásný nový svět.

Povolený rasismus

Takovým vrcholem filmu je scéna na vlakovém nádraží, kde mexičané nalézají na střechu přeplněného vlaku. Sarah se zmíní, že je tam trochu moc lidí. Dani odpovídá: „Já bych zase mohla říct, že jste moc bílí.“ Ano, reakce našich diváků bude spíš úsměv. Tato přímá rasová urážka by se ale nejspíš nesetkala s pochopením, kdyby si Sarah postěžovala, že je to tam samý přičmoudlý mexikánec. Slyšeli jste ve filmu stížnost, že je někde moc černo? Filmařům se tak podařilo protlačit rasismus naruby přímo do blockbusterového filmu a zůstává otázkou, jestli je to opravdu jejich postoj nebo se jenom chtějí pohodlně vézt na vlně aktuálního trendu. Obojí je špatně, ale v zásadě to nevadí, protože v rozkládající se západní civilizaci jsou konzumenti veskrze tolerantní a svůj „temný osud“ s pokorou přijímají.

Tohle se nepovedlo

Pokud bychom měli hodnotit film s přihlédnutím k jeho podprahovému poselství, pomalu se nám zvedá žaludek. Přestože Terminátora milujeme, ani objektivní hodnocení nemůže film uznat jako dobrý. Trochu to připomíná situaci, kdy natočil přesluhující Ridley Scott snímek Prométheus. Sliboval potom návrat ke kořenům, klasického Vetřelce apod. Výsledný Covenant je nejhorším dílem série, a Terminátor: Temný osud zrovna tak jednoduše zapadne do terminátořího seriálu, bez ohledu na to, na co navazuje nebo kdy se odehrává. Kdyby neměl Genisys z roku 2015 tak mizerné obsazení, zaslouží si lepší hodnocení než Temný osud. Má nápaditější děj a dokonce se i lépe popasoval s tématem Arnoldova (T-101) stárnutí ve filmu. Závěr je také okopírovaný z T-3, takže nějak nechápeme, co snímek Tima Millera přinesl nového nebo vlastního, jak se tvůrci dušovali. Terminátor: Temný osud je zbytečný film a malou pochvalu zaslouží jen duo Grace a Dani.