Le Mans ’66: Matt Damon a Christian Bale staví Ford GT40, který má porazit Ferrari. Tenhle film tlačí pedál k podlaze

Do našich kin míří film Le Mans ’66. Matt Damon jako Caroll Shelby a Christian Bale jako Ken Miles staví pro Ford auto, které má ukončit nadvládu Ferrari ve slavném závodě. Tohle drama slibovalo vynikající zážitek, ale film ještě předčil očekávání. Proč je to přímo pekelně dobré?

Le Mans '66: Matt Damon a Christian Bale staví Ford GT40 proti Ferrari

Bez nadsázky se dá prohlásit, že tohle je jedna z největších filmových událostí roku. Le Mans ’66 režíroval James Mangold, který se také podílel na scénáři. Za sebou má vynikajícího Logana (2017) a teď svoje jméno potvrdil dalším skvostem. Životopisné drama kolem slavného čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans táhnou nahoru dvě věci. Oba hlavní protagonisté, Matt Damon a Christian Bale, kteří odvádějí skvělou hereckou práci, a výborně natočené scény na okruhu i atmosféra závodění, které tehdy znamenalo opravdu ryzí motorsport.

Tenkrát na okruhu

Jméno Caroll Shelby zná každý, kdo se někdy zajímal o auta. AC Cobra a Shelby GT500 jsou nezaměnitelné ikony automobilového nebe, ale Shelby se na úpravách (nejen) sportovních vozů podílel celý život. Auto, na kterém stojí jméno slavného konstruktéra, získává až mýtickou auru a je zárukou, že jeho cena jen poroste. Snímek Le Mans ’66 přibližuje události z poloviny šedesátých let, kdy se do slavného závodu rozhodl vstoupit americký výrobce vozů Ford Motor Company. Cílem bylo porazit kralující Ferrari, ale aby se to povedlo, musel Ford nejdříve vyrobit závodní auto, které to dokáže.

Vůně benzínu a motorového oleje

Bývaly to zlaté časy, kdy se dalo závodní auto postavit a upravovat v jediné garáži. V těchto letech se zrodila legenda Caroll Shelby (Matt Damon). Snímek ho zastihne v roce 1959, kdy vyhrál čtyřiadvacetihodinový okruh Le Mans za stáj Aston Martin. Ke slovu se ale přihlásil problém se srdeční chlopní, který měl od sedmi let. Úspěšná, ale krátká kariéra v závodním autě byla u konce, ale Shelby začne prodávat své vlastní sporťáky. O pár let později ho osloví s nabídkou partnerský Ford, který mu dodává osmiválcové motory do vozů Cobra. Požadavek se zdá být nemožný: postavit závodní auto a porazit stáj Ferrari, několik let po sobě dominující na slavném okruhu.

Caroll Shelby souhlasí, ale chce toho nejlepšího jezdce, jak na testování, tak na samotný okruh. Tím je jeho starý dobrý kamarád Ken Miles (Christian Bale), britský závodník, se kterým už léta spolupracuje. Miles je ale perfekcionista, se kterým není snadné vyjít, a vedení Fordu s ním má problém. Když dá Henry Ford II. projektu zelenou, tým mechaniků pod vedením Carolla Shelbyho postaví legendární auto, které se zapíše do historie. Ford GT40 už je sice tou dobou na světě, ale není zdaleka dokonalý a má velké nedostatky. O jeho vzestup do automobilové síně slávy se postarají právě Shelby a Miles, ale klacky pod nohy dostávají oba.

Rivalové dostali rovnocenného soupeře

Tradiční pochvalu zaslouží Christian Bale, který po roli Dicka Cheneyho ve snímku Vice shodil 30 kilo. Vlastními slovy tak, že nic nejedl. Jeho herectví se nedá nic vytknout, ale tentokrát ho dorovnal i výtečný Matt Damon. Oba dva se ukázali jako skvělá volba. Mangoldovo Le Mans ’66 připomene dva snímky. Filmoví veteráni vzpomenou na takřka dokumentární Le Mans (1971), o který se zasloužil slavný Steve McQueen. Tím druhým jsou Rivalové (2013), kteří se budou k porovnávání nabízet nejvíc. Le Mans ’66 však neřeší charakterovou hloubku jako Hunt vs. Lauda a spíše se zaměřuje na Shelbyho nesnadný  souboj s byrokracií ve vedení Fordu. Automobilka chce hlavně prestiž, zatímco Shelby mít nejlepší auto a jezdce.

Le Mans '66: Matt Damon a Christian Bale staví Ford GT40 proti Ferrari

Ford GT40 je překrásný stroj. Vyráběl se jen 6 let a osmiválec narostl z objemu 4.2 na 7.0 litru, aby se později zmenšil na 4.9. Díky váze 1207 kg (Mk.II) letěl rychlostí až 350 km/h.

Tohle se povedlo, děkujeme

Historie už děj snímku tak trochu prozradila, ale to na zážitku z něj nic nemění. Závodní scény jsou natočené precizně a pro to pravé shlédnutí filmu je návštěva kina nutností. Velké plátno a hlasitý zvuk V8 z Fordu GT40 je potěchou pro každého, komu zábava vonící benzínem zvedá adrenalin. Pro fanoušky motorsportu je film povinný, ale Le Mans ’66 není zdaleka jen pro ně. Pokud by se dalo snímku něco vytknout, pak to jsou některé dějové zkratky, díky kterým se události poněkud zjednodušují. Le Mans ’66 na to má ale plné právo, protože není možné dostat do filmu všechny aspekty, které se na jednotlivých momentech podílely. Jinak je děj na plátně autentickým pohledem na tehdejší přístup k závodění a stavbě speciálů pro tratě.

Burácí V8 i emoce

Le Mans ’66 je o přátelství, lásce k závodění a rivalitě, ale i nespravedlnosti a zklamání, bez kterého se život neobejde a je realitou i v zákulisí konstrukčního týmu. Řemeslné zpracování je výborné, vizuálně i hudebně funguje všechno na jedničku a poměrně dlouhý film nemá jediné hluché místo. Celých 152 minut uteče dřív, než byste řekli Go Like Hell!

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Batman slaví 80 let od svého vzniku. Co stálo za zrodem Temného rytíře a proč je nejlepší postavou DC Comics

Terminátor: Temný osud je jako další díl seriálu. Filmaři nás ale tentokrát připravují na skutečně temnou budoucnost