Recenze: Rambo: Poslední krev přináší brutalitu a rozdělí fanoušky na dva tábory. Co očekávat před návštěvou kina

Sylvester Stallone se ještě jednou vrací jako veterán z Vietnamu, který v životě nemůže najít klid. Rambo: Poslední krev přináší slibovanou surovost a rozloučení s hrdinou. Jak závěr akční klasiky dopadl?

John Rambo se nemusí nikomu představovat. Vietnamský veterán, který odešel jako mladý do války, byl po návratu do Spojených států terčem nespravedlivého hněvu místního šerifa, a zbytek už každý zná. Rambo: Poslední krev navazuje na závěr čtvrtého pokračování. Hrdina žije po návratu do Arizony na ranči, kde se stará o koně, a jeho rodinou jsou mexická hospodyně a dospívající dívka, kterou má na starost. Ta se vydává přes hranici dolů do Mexika, aby tam našla svého otce. Všechno se zvrtne a mladá Gabrielle je unesena gangem, který vydělává na prostituci. Rambo tak bude znovu rozsévat smrt.

Návrat akční ikony

Sylvester Stallone se stal populární díky dvěma postavám. První byl Rocky, a hned poté přišel Rambo. Legendární snímky dostaly pomyslné zakončení, Rocky šestým dílem v roce 2006, kde se s námi nejslavnější boxer rozloučil ve velkém. O rok později přišlo do kin pokračování Ramba s názvem Do pekla a zpět. Snímek získal nepřístupný rating a dostali jsme pěkné krveprolití, které hrdina rozpoutal v Barmě. Film je občas kritizován za svoji kostru, kterou je úvodní seznámení s postavami, jejich odchod, následné uvěznění a finální masakr. Kdo s tím měl problém, u nového Ramba ho bude mít jednou takový.

Snadný terč pro kritiky

Rambo: Poslední krev je takovou Slyovou variací na 96 hodin. Snímek se nejprve snaží vykreslit poklidný život veterána na ranči a jeho vztah s Gabrielle, kterou posledních deset let pomáhá vychovávat. Události se dají do běhu, když dojde k jejímu odjezdu do Mexika. Než dojde na moment, kdy Rambo poprvé jedná za hranicemi, uběhne více než třetina filmu. Závěrečná vyvražďovačka se potom odehraje v posledních dvaceti minutách, takže po konci filmu zůstane ve vzduchu viset takový pocit, že mělo všechno proběhnout trochu jinak. Tohle bude největší rudý prapor pro každého, kdo bude chtít nového Ramba kritizovat.

Tohle bude opravdu bolet

Hlavní hrdina se před námi objevuje poprvé bez delších vlasů a čelenky na hlavě. I vietnamský veterán má právo se ostříhat, a občas budete mít pocit, že se na plátně pohybuje prostě jen Stallone. Na druhou stranu, na herce se pořád dobře dívá, jeho hlas zní v originále výborně a potěšením jsou i drsné hlášky o smrti a pomstě, kterou hodlá rozpoutat. Rambo se v novém filmu naštve tak, jak jste to ještě neviděli. Likvidace z jeho rukou je nelítostná a každý, kdo dostane kulku nebo čepel do hlavy, schytá ještě dalších pár ran na tělo. Tentokrát je to osobní.

Násilí jako živé

Tady je třeba pochválit efekty, s jakými sledujeme násilné scény. Digitální krev ve stylu Do pekla a zpět nebo Expendables je pryč a všechno vypadá surově a jako živé. Stallone před premiérou sliboval brutalitu, a dá se říci, že to splnil. Přesto se nejde ubránit pocitu, že snímek proběhne a něco tam chybí. Hledání vyššího principu, nedostatečného vykreslení hlavní postavy nebo jednoduše vystavěného děje tady však není na místě. Je to Rambo, a po usilovném přemýšlení by vás prostě nenapadlo, jak natočit pátý film o něm jinak.

Rambo zůstane Rambem

Když vezmete v potaz poněkud „legrační“ třetí pokračování, nedá se novému filmu moc vytknout. Podobně by na tom byla z dnešního pohledu i dvojka. Rozdíl je v tom, že dnes nejsou osmdesátá léta a nikdo si z těchto snímků nesedne na zadek. Doba Seagala nebo Van Damma už je pryč, a diváci jsou trochu náročnější. Rambo: Poslední krev tak kultovní status nejspíš nezíská, ale hrdinovi ostudu neudělá. Pokud víte, na co jdete do kina, neměli byste být zklamaní.

Závěrečná scéna pak působí trochu jako klišé, ale hudební podkres s Rambo melodií a následující závěreční titulky s retrospektivním pohledem na všechny filmy vyvolá nostalgickou náladu. Jsme rádi, že se Rambo ještě jednou vrátil. Bude to naposledy? Poslední krev je epilogem, ale znáte to. Stallone nikdy neřekne definitivně tečka. Nebo se objeví jako Cobretti v důchodu? I o tom se spekuluje.