Recenze: Ad Astra vás vystřelí až k Neptunu a ukáže realistické cestování vesmírem. Brad Pitt i nekonečný vesmír diváka pohltí

Brad Pitt dorazí v mysteriózním sci-fi Ad Astra. Režisér James Gray v něm diváka vezme spolu s hlavním hrdinou až na okraj sluneční soustavy. Herec se zároveň nechal slyšet, že šlo o nejobtížnější film jeho kariéry. Splnil snímek všechna očekávání?

Brad Pitt hraje v Ad Astra kosmonauta, který se vydá až na samotnou hranici vesmíru, kam se kdy člověk dostal. Tím je okraj naší sluneční soustavy, planeta Neptun. Slavný herec na premiéře v Benátkách uvedl, že Ad Astra je tím nejobtížnějším filmem, na kterém kdy pracoval, a ke hraní musel přistupovat velice křehce. Za snímkem stojí režisér James Gray, který spolu s Ethanem Grossem připravil scénář. Jejich podání nekonečného prostoru stojí za shlédnutí.

Přes překážky ke hvězdám

Dvouhodinový snímek na nic nečeká. Hned v úvodu jsme svědky nehody na orbitě Země, kterou přežije Roy McBride (Brad Pitt), zkušený astronaut. Po zotavení je okamžitě předvolán k vysvětlení, které se ukáže jako briefing k misi, která má za cíl záchranu planety. Katastrofa se podle všeho může opakovat, a za jejím původem zřejmě stojí projekt Lima, který se před šestnácti lety ocitl mimo dosah komunikace až u daleké planety Neptun. Tento projekt měl za cíl pátrat po mimozemském životě, ale nikdo neví, jak výprava skončila.

Temná minulost se probouzí

Expedici vedl Clifford McBride, otec Roye, a také důvod, proč se dal jeho syn k vesmírným silám. Tento astronaut byl živoucí legendou a jeho jméno je dodnes vzorem pro všechny, kteří se zajímají o cestování vesmírem. Roy je tak vyslán před utajenou misi, která má prošetřit, co se stalo a případně zamezit dalším problémům. Nic dalšího se už napsat nedá, protože by se jednalo o vyzrazení děje. Ten je plný zvratů, a přestože se dá závěrečná část odhadnout, napětí by se dalo krájet.

Jednou dospělý na měsíc, děkuji

Dle slov režiséra Graye chtěli filmaři divákům předvést „tu nejrealističtější verzi vesmírného cestování, jakou kdy bylo možné díky filmu prožít“. Tahle věta přímo vystihuje dojem, který film zanechává. Odehrává se v „blízké budoucnosti“, a cestování na Měsíc je tu běžnou normou, jako letecká doprava. Tedy běžnou… samozřejmě pokud máte dost peněz. Zdaleka každý se tak na měsíc rozhodně nepodívá. To, jakým způsobem filmaři ztvárnili cestování na vzdálené planety, se povedlo přesně podle jejich slov, a během sledování Ad Astra vás ani jednou nenapadne, že by to takhle nebylo možné nebo že se díváte na výmysly.

Recenze: Ad Astra vás vystřelí k Neptunu. Brad Pitt i vesmír diváka pohltí

zdroj: cinemart

Brad Pitt to neměl lehké

Brad Pitt potom vzal na svoje bedra těžký úkol nejen na plátně, ale i během natáčení. Celý snímek se většinou díváme přímo na něho, a Roy McBride film táhne v podstatě sám. Jeho mise se po čase změní z jasně vytyčené role na improvizaci, během které je náš hrdina vystaven pochybnostem o svém počínání i vlastní minulosti. Roy se s námi podělí o své myšlenky a přiblíží tak pocity člověka kosmické raketě. I tyto myšlenky jsou faktorem, který nutí diváka k zamyšlení.

Film měl rozpočet „jen“ 90 milionů dolarů a za ty peníze ze sebe evidentně mačká maximum. Zvučným jménem na palubě snímku je i Hoyte van Hoytema. Tento kameraman pracoval na snímcích Interstellar, Specte a Dunkerk a platí za špičku ve svém oboru. Hudební podkres měli na starosti oceňovaný Max Richter a Lorne Balfe, který mimo jiné komponoval doprovod například k hrám Assassin’s Creed.

Cestování člověka i duše

Hluboký, nekonečný vesmír, ve kterém není široko daleko žádná inteligentní životní forma. Přesně takový pocit navodí Ad Astra, která vás nechá pocítit nevlídnost prostoru, ve kterém není pro výskyt života žádné místo. Pouze tichý a chladný prostor, ozářený vzdálenými hvězdami, planetami a útvary. Snímek je jednoznačně pro náročnějšího diváka, a pokud milujete vesmírné sci-fi, budete přímo nadšení. Jestli někdy opravdu člověk kolonizuje planety jako Mars, nepochybně to bude vypadat právě takhle. Rozhodně doporučujeme film vidět ve velkém sále, a pokud chcete to největší plátno, zamiřte rovnou do IMAXu. Ad Astra si to zaslouží.