Recenze – Predátor: Evoluce. Větší, silnější, ale moc mu to nepomohlo. Proč to znovu nevyšlo?

Po osmi letech se na plátna kin vrací nejlepší lovec ve vesmíru. Predátor: Evoluce sliboval mládeži nepřístupný rating, hláškování a skvělou akci. Všechno se ale splnit nepodařilo a film se ztrácí ve vodách podprůměru. V čem je problém?

Predátora není třeba představovat. Akční klasika s prvky hororu je nejkrvavější film, kde se objevil Arnold Schwarzenegger. Během let se z filmu stal kultovní klenot, a proto se na něj pokouší navázat zas a znova. Naposledy to byl snímek Predátoři z roku 2010, který se snažil atmosférou vystihnout, nebo spíš zkopírovat původní film, a docela se mu to i povedlo. Bohužel byl právě srovnáváním s původním počinem z roku 1987 zavrhován. Nový Predátor: Evoluce se pyšnil tím, že film Predátoři hravě překoná, to se ale opravdu nestalo, a paradoxně teď spousta diváků film z roku 2010 s Adrianem Brodym ocení.

Hláškování? A kde?

Trailery tentokrát vyzradily úplně všechno. Po skupině trestaných vojáků jde Predátor, kterého později nahradí po vzoru Jurského světa geneticky upravený megapredátor. Ultimátní monstrum má přes tři metry na výšku a exoskeleton pod kůží, takže ho nějaká pistole nebo samopal jen tak nezraní. Na Zemi přistává, když malý kluk omylem aktivuje naváděcí zařízení na výbavě „klasického“ Predátora, a na naší planetě má svůj vlastní záměr.

Role scénáristy i režiséra se ujal Shane Black, který má na svém kontě oblíbené hity, jako Smrtonosná zbraň nebo Poslední skaut. Nového Predátora točil od začátku s eRkovým ratingem, což si zaslouží jedině palec nahoru. Utržená ruka nebo díra v břiše prostě krvácí, a tvůrci by s mládeži přístupným Predátorem sklidili jen posměch. Stejně tak se dočkáme patřičného fuckování, bohužel se ale film snaží být přespříliš vtipný, a vlastně tam žádná sranda moc nezazní. Čím víc se snaží tvůrci tlačit na pilu, tím je to zoufalejší.

Naprosto postradatelní hrdinové

Největším neduhem filmu jsou hlavní postavy. Parta vojáků-vyvrhelů se pokouší hláškovat, ale neúspěšně, a jejich dialogy pobaví asi dvakrát. Vesměs jsou všichni nesympatičtí a nikdo z nich není vykreslen tak, aby přirostl k srdci a jeho smrt vás zasáhla. Jinými slovy, kdykoli Predátor nějakého z nich zlikviduje, je to vlastně úplně jedno, protože se s postavami nestačíte jakkoli sžít. Někteří jsou dokonce ve snímku od začátku pouze proto, aby je Predátor efektivně vykuchal. Hlavní hrdina Quinn McKenna (Boyd Holbrook) je tak jediný, kdo si alespoň trošičku zajistí divákovu tendenci držet mu palce. Opravdu zásadní nedostatek celé podstaty filmu.

zdroj: cinemart.cz

Lara Croft vs Predátor

Kapitolou sama pro sebe je pak bioložka Casey Bracket (Olivia Munn). Jakmile se s Predátorem setká poprvé, mění se okamžitě na příslušnici britských SAS, aniž bychom dostali jakékoli logické vysvětlení. Doktorka prostě popadne uspávací pušku, rozeběhne se po střeše a okamžitě ví, jak se chovat na lovu vetřelce z vesmíru. Bez jediného zaváhání skočí na jedoucí autobus a s přehledem ovládá jakoukoli zbraň, kterou popadne. To jako vážně? Opravdu chcete tohle ukazovat filmovému divákovi v roce 2018? Prvek jak vyšitý z videokazetového béčka před mnoha a mnoha lety nazpět. Nikoli ale chtěný retroprvek, jenom nesmysl.

Bát se? Čeho?

Co je ale ze všeho nejhorší? Není zde žádné napětí. Vůbec žádné. Původní film představil Predátora postupně až ve druhé polovině snímku, zatímco zde se vesmírný lovec objevuje hned ze začátku. Každý už potvoru samo sebou zná, takže je potřeba napětí stupňovat nějak jinak. Predátor: Evoluce se ale o nic takového ani nepokusí, a to je opravdu škoda. Ve výsledku by se tak film dal klasifikovat jako akční sci-fi. Samozřejmě s přiznanou krví. Nic jiného ale film nenabídne, a tvůrci naslibované hory doly se nekonají. Nehledě na několik logických lapsů, které prostě nedávají smysl. Na ty si ale musíte přijít sami, až (jestli) půjdete na nového Predátora do kina. Pokud s tím budete mít problém, buďte klidní, protože druhý den si ani nevzpomenete, že jste film viděli.