Recenze GangsterKa: Afričan – jak nakonec Krejčíř dopadl?

Po dvou měsících čekání jsme se dočkali. Finále Krejčířova případu dorazilo do kin! Je GangsterKa českým filmem podzimu?

V září jsme psali o českém mafiánském eposu GangsterKa, ve kterém jsme sledovali dramatizované osudy Radovana Krejčíře, jednoho z nejslavnějších českých “podnikatelů”, jehož byznys byl bohužel tuzemskými státními orgány tak trochu nepochopen. Radovan si tak musel vytrpět nucenou dovolenou na Seychelách a v Jihoafrické republice. I tam ale vymyslel způsoby, jak se příjemně zabavit a zároveň zúročit nějaké ty zelené papírky. O tomhle všem pojednává jedna ze dvou knih novináře Jaroslava Kmenty, která se jmenuje stejně jako tenhle film. A jak se tedy povedl?

Podruhé totéž?

Při srovnání s prvním dílem mnoho rozdílů nevidíme. Obě poloviny se natáčely zároveň a dohromady tvoří poměrně obsáhlý pohled na aktivity mafiána, který se tu jmenuje Radim Kraviec. Minule jsme Hynkovi Čermákovi, hlavnímu představiteli, trochu vyčítali afektované herectví. Dobrou zprávou je, že ve dvojce trochu polevil, díky čemuž je Kraviec uvěřitelnější. Navíc se přidaly i pěkné lokality (natáčelo se na Seychelách a Kanárech), takže o vizuální stránku je dobře postaráno. Někomu můžou vadit barevné filtry, kdy hlavně oranžová africké části doslova dominuje, ale to zas není takový problém.

Mnohem zajímavější je sledovat, jak se zlaté české ručičky dokážou prosadit i v neznámém prostředí. Holt správný mafián se nenechá odradit neznalostí jazyka a kultury a vymyslí způsob, jak si pořádně nahrabat. Ve dvojce je už naštěstí také méně postav, takže se v příběhu lépe orientuje a všechny podrazy, které na sebe ti plantážníci vymýšlejí, jsou díky tomu přehlednější. My dneska víme, jak to s Krejčířem vypadá, takže konec nemůže moc překvapit. Ale o tom to není. Jako ztvárnění všech neplech, které mu sice nejsou soudně dokázané, ale málokdo o nich pochybuje, fungují oba filmy dobře, a to byl účel.

Takže dobrý?

Oba díly nabízejí sice poměrně nepřekvapivý, ale zábavně natočený pohled na Krejčířovu činnost. Jednička je více politická a temná, dvojka barevnější a více gangsterská, ale dohromady to dává překvapivě dobrý smysl. Letos na podzim se asi ničeho lepšího z našich luhů a filmových ateliérů nedočkáme, takže není důvod váhat. Běžte se na GangsterKu podívat!

Autor: Rimsy