Recenze GangsteKa – známý podnikatel na plátnech kin

Jak dopadla ambiciózní česká novinka z mafiánského prostředí? A co chudák Radovan, jak ten z toho vyšel? To se hned dočtete.

Gangster Ka

Jak vůbec tenhle film vznikl? Investigativní novinář Jaroslav Kmenta již minulý rok vydal knihu Padrino Krejčíř – Afričan, kde popisovat Krejčířův život a zločiny během posledních deseti let, tedy v čase jeho pobytu v Jihoafrické republice. A že jich bylo! Nu a jelikož stojí za připomenutí i Krejčířova minulost, čili jak se vlastně do jižního cípu černého kontinentu dostal, vyšlo před pár týdny i pokračování, které se vrací k českým začátkům tohoto podnikavého vejlupka. Společně s knihou byl psán i scénář k celovečernímu filmu pod režijní taktovkou Jana Pachla. Ten má za sebou úspěšný seriál Cirkus Bukowski, takže jsme byli zvědaví, jak jeho spolupráce s Kmentou na celuloidovém vyobrazení Krejčířových zločinů dopadla. Co myslíte?

Krejčíř jako akční hrdina

Hlavní představitel Hynek Čermák nedávno označil Krejčíře za nudného patrona. Vycházel sice ze spisů a výpovědí, ale i tak to pro slovutného podnikatele není úplně dobrá vizitka. Z důvodu, aby byl snímek šmrncovní, pak Čermák dodal své roli takový švih, až to místy působí rušivě. Krejčíř je tu prezentován jako bodrý Ostravák, který si z ničeho nedělá hlavu a svojí extravagancí nezapadá mezi tradiční mafiánskou smetánku. Nám tohle pojetí úplně nesedlo, poněvadž zbytečně odlehčovalo jinak poměrně hutnou atmosféru, ale třeba se vám do vkusu trefí.

Komplexní obraz českého podsvětí

Samotný příběh je docela komplikovaný, přece jen zorientovat se ve spletitém světě mafiánských a politických vztahů není nic jednoduchého ani v realitě, natož pak na stominutovém prostoru filmu. Na něm je patrná snaha o vměstnání co nejvíce z této komplexity, výsledný obrázek je tak možná až zbytečně vyčerpávající. Pokud se nebudete vyloženě soustředit, kdo je kdo, lehce se ztratíte. A střídající se vypravěči různých pasáží Krejčířova příběhu vám to ulehčovat taky nebudou. Ale o to větší radost udělá zjištění, že film není hloupý a podané situace docela dávají smysl. Na tuzemskou krimi to rozhodně není standard.

Takže jak nakonec Gangstera Ka zhodnotit? Produkčně i marketingově můžeme vidět jen z největších českých filmů roku a i obsahem se jedná v rámci žánru o nadprůměr. Moc takových tuzemských snímků během roku nevidíme, takže můžete v klidu vyrazit do kina!

Už jste tohle dílo viděli? Nebo máte v oblibě jinou kriminálku z našich temných ulic a věznic? Dejte nám tipy do komentářů!

Autor: Rimsy