Letecké společnosti na létání prodělávají. V plusu je drží „letecké míle“ věrnostních programů

Provozovat leteckou společnost je krajně nevděčná práce. Už proto, že dostat nejprve do vzduchu a pak o tisíce kilometrů dál na zem bezpečně hrstku pasažérů je nesmyslně prodělečný byznys. Naštěstí tu máme americké aerolinky, které jako první objevily výnosnost věrnostních programů pro zákazníky.

letecké míle

Nejprve pár fádních čísel. Když započítáte opravdu všechny náklady – od paliva v nádrži vašeho Boeingu, nejrůznější zdanění a emisní poplatky, přes pronájem letištního slotu, svačinku ohřátou v mikrovlnce a výplaty pro letušku a pilota, zjistíte, že vás dostat jednoho pasažéra do vzduchu stojí v průměru 14,85 centů na jednu míli letu (ano, budeme to počítat všechno v mílích).

Pak jsou tu samozřejmě příjmy – proměnlivě nevýhodné ceny vašich letenek, dodatkové služby a příplatky za nadrozměrnou bagáž, za jedničkový komfort business class, za užití prioritního nástupu do letadla a provoz letištních salonků, za šáňo během letu, státní dotace na podporu dopravy. Těmi umenšíte náklady o 14,42 centů na každou jednu míli letu. Co to ale znamená?

Létání je prodělečný byznys

Že i kdybyste se rozkrájeli, tak na každém pasažérovi, který s vámi letí, proděláte 0,43 centu na každou míli letu. Čím víc pasažérů s vámi letí – a čím dál s vámi letí – tím víc na nich tratíte. Ano, aerolinky skutečně prodělávají na tom, že s nimi někdo vůbec létá. Proto taky, z úsporných důvodů, už dávno rozjely věrnostní programy, odměnu pro loajální pasažéry a pravidelné cestující. Letecké míle.

Teorie je jasná a stejná, jako když vám na benzínce nebo v Albertu nutí za nákup nějaké nálepky. Až jich budete mít tucet, dostanete zdarma plyšáka nebo croissant politý naftou. Pointa je v tom, že si vás příslibem odměny připoutávají k sobě. Zadarmo to pochopitelně nedělají, v tom krámu i na benzínce to stojí o pár kaček víc, aby pak jednou bylo na ty ceny za odměnu. A jak to pojaly letecké společnosti?

Řekněme, že vás sice natáhnou o 5 % vyšší cenou na každé letence, ale z každého výletu se vám budou na vaši věrnostní kartičku započítávat letecké míle. To, co jste reálně proletěli. A když proletíte řekněme 10 000 mil (což je třeba 10 letenek, za které jste platili celou dobu o 5 % víc), dostanete za odměnu celý jeden let zadarmo. Krása, že jo? Ne úplně.

letadlo
Létání aerolinky neuživí. (foto: depositphotos)

Není to cena pro vítěze

Je to stejné jako s lepítky, žetonky a kartičkami sesbíraných bodů z benzinek. Půlku jich poztrácíte. Až 80 % všech pasažérů aerolinek, členů věrnostního programu, na cenu nakonec buď nedosáhne, anebo si ji nevybere včas. Těch 5 % navíc tak platili zbytečně. Pojí se s tím i finty, že jako letecké míle můžete sbírat na každém letu, ale ten let zdarma za odměnu nemůže být mezinárodní. Anebo že si svou odměnu musíte vybrat do nějakého termínu.

Z leteckých mílí, jednotky měřící vaši věrnost nějaké aerolinky, se tím ale stala meta a vytoužený cíl, v podstatě alternativní měna. Letecké míle jste totiž v rozšířeném schématu mohli sbírat i za ne úplně létající činnosti: za pobyt v letištním masážním salonku, za aktivní využívání doplňkových služeb, za použití bankovního terminálu na palubě letadla. Normálně jste za ně platili, ale počítaly se vám z toho další letecké míle navíc.

Jak sbírat míle na zemi?

Nu, a tehdy pár manažerů s podnikáním úplně mimo aerolinky napadlo, že by se v tomhle populárním schématu chtěli svést též. Typicky třeba společnosti, které půjčují auta, zařizují letištní taxi a transport lidí do hotelů, provozovatelé vyhlídkových jízd, železnice. Domluva je taková, že i za to, že pojedete s nimi, vám ve věrnostním programu budou počítány letecké míle. Byť by to bylo po kolejích anebo v autě.

Tyhle společnosti pak vyplácí aerolinkám kompenzaci, podíl z každé jimi vydané a započítané letecké míle. Nebojte, už končíme. Vtip je v tom, že tyhle vyplácené „kompenzace“ za letecké míle vyjdou aerolinky úplně suprově. Nemusí kvůli nim platit pilota, tankovat nádrže ani leštit kufry. Naskakují jim s čistě vydělanými penězi na účtu, aniž by se museli obtěžovat rolovat na ranvej.

Takže třeba takové Delta Airlines dnes vydělávají „létáním“ okolo 20 miliard dolarů ročně, ale dalších 26 miliard jim vynáší zisky z věrnostního programu. American Airlines už na létání skoro rezignovaly – létáním si vydělají ročně jen 6 miliard, ale 25 miliard dolarů jim vynáší byznys s leteckými mílemi. Žádné riziko, žádné havárie. Ten opravdu velký byznys leteckých společností se odehrává pokojně na pevné zemi.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Létání včera a dnes: dobře už bylo, milánkové!

Že potřebujeme spánek k životu? Paul Kern nespal 40 let!