Jak snížit výdaje na cvičení? Postavte si doma vlastní posilovnu nebo se dejte na kalisteniku

Zdravý životní styl dnes frčí. Často se ale nejedná o nejlevnější záležitost, což vědí i návštěvníci fitness center. Jak můžete výdaje na cvičení výrazně snížit? Možností je víc!

Cvičení ve fitku není nutnost

Nedávno jsme psali o tom, že fitness centra vydělávají víc než kasina. Jejich provozovatelé prostě přesvědčili ty, kteří dbají o vlastní tělo, že bez volné zátěže a moderního nářadí z posiloven to prostě nejde. Taková tvrzení podporují i různé časopisy o cvičení, které jsou mnohdy vlastněny nebo sponzorovány firmami, které takové nářadí vyrábějí. To samé by šlo ostatně napsat i o doplňcích stravy, které jsou součástí mnoha reklam. Výdaje na cvičení přitom mnohdy vynaložíme zbytečně.

Fitness centra a posilovny obvykle nejsou nejlevnější záležitostí, zvlášť pokud budete chtít osobního trenéra. Jistě, cvičení bude levnější, pokud si zaplatíte permanentku, ale spoustu lidí chození do fitka nebo posilky dříve či později přestane bavit a nakonec takový levnější vstup ani nevyužijí. Jenže existují i další způsoby, jak snížit výdaje na cvičení, které vám notabene ušetří i čas. Záleží samozřejmě na tom, o co vám jde a jaký máte cíl.

Svojí posilovnu si můžete zařídit doma

Cvičení v posilovně má určitě své výhody. Předně tu můžete pracovat na své postavě a fyzické kondici na rozmanitém vybavení, od různých druhů strojů až po činky. Cvičení mezi dalšími lidmi navíc může být perfektní motivací, kterou zkrátka a dobře doma většina lidí nemá. Na druhou stranu, dostávat se přes půl města během sychravých a studených podzimních měsíců není žádný med, zvlášť, když za sebou máte náročný den v práci.

Vybavení domácí posilovny přitom nemusí stát horentní sumy peněz, stačí vám v podstatě hlavně prostor. Do něj si můžete pořídit činky, ideálně v nějakém setu, takže budete moci zvedat přesně takovou hmotnost, jakou chcete. Dalším vybavením je kettlebell, tedy činka, která tvarem připomíná dělovou kouli s madlem. Chybět by vám neměla minimálně také jedna podložka a cvičící lavice. Nebudete-li chtít doma pouze posilovat, ale zaměřujete se také na kardiovaskulární cvičení, můžete si pořídit i běžecký pás. To už je ale poněkud větší investice a pokud vás běh na čerstvém vzduchu nenahradí, tak ho nepotřebujete.

Řešením může být posilovací věž

V současné době si lze bez problémů do domácí posilky pořídit posilovací věž, která dává možnost procvičit většinu svalových skupin. Podobné profi nářadí může stát hodně přes 100 000 Kč, aktuálně si je možné pořídit domácí posilovací věže od 5 000 Kč. Samozřejmě nemůžete počítat s takovou kvalitou, jakou mají stroje v fitness centru. Budete také potřebovat větší prostor, na druhou stranu tak společně s činkami a posilovací lavicí získáte prakticky veškeré nejnutnější vybavení, které budete na domácí cvičení potřebovat.

Cvičte s váhou vlastního těla

Můžete se ale také obejít bez nářadí. V posledních letech je totiž i u nás stále populárnější kalistenika, tedy cvičení s váhou vlastního těla, kdy posilujete pouze s pomocí gravitace. Základem kalisteniky jsou klasické cviky jako kliky, dřepy nebo shyby. Budete tedy potřebovat pouze hrazdu do dveří, přičemž seženete i varianty bez nutnosti vrtání, které stojí pár set korun. Nemáte-li peněz ani času nazbyt, tohle představuje optimální řešení, jak snížit výdaje na cvičení a být efektivní.

cvičení s vlastní vahou

zdroj: 123RF.com

Možná se může zdát, že jsou takové cviky neefektivní, ale není to tak. Pokud budete neustále zvyšovat jejich obtížnost, změny na svojí síle i kondici pocítíte. Tyto cviky také procvičují více svalových skupin najednou, takže je tělo posilováno přirozeně. V posilovně jsou naopak jednotlivé svaly často posilovány odděleně. Jde jednoduše o úplně jiný druh cvičení. Kalistenika má další výhodu, že můžete cvičit kdekoli. Vydáte-li se tedy na týden do přírody, nemusíte si dávat žádnou pauzu.

Jen o cvičení to není

Pokud nejste na cvičení tak úplně zvyklí, neměli byste to zpočátku přehánět. Posilujte třikrát týdně a volné dny věnujte kardiovaskulárnímu cvičení, jako je běh, jízda na kole nebo plavání. Stejně podstatné jako cvičení je totiž kvalitní regenerace, která závisí i na zdravé stravě, co nejnižší možné míře stresu apod. Někteří lidé se doposud nesprávně domnívají, že svaly rostou při samotném cvičení, ale to je pouze poškozujeme. K růstu dochází právě během fáze odpočinku, kdy je tělo regeneruje.

Autor: Petr81

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Výcvik, po kterém vám bude válka připadat jako vysvobození! Jak vypadají přijímačky, když nikoho přijmout nechcete?

Cvičení v posilovně pro začátečníky i ostřílené páky. Vyvarujte se klasických chyb. Jen tak se můžete pořád posouvat kupředu