Influenceři a bloggeři nepopisují úplnou pravdu. Tady je výstražná lekce o blogujících cestovatelích

Že mnozí influenceři nenabízí lidem skutečné informace, ale jen dojmy a zprostředkovanou placenou reklamu, se občas hodí připomenout. Zapomínáme na to. Floridská bloggerka Cora Smith by o tom mohla vyprávět. Nyní se omlouvá svým sledujícím, že k nim nebyla úplně upřímná. Ve svých reportech z Dominikánské republiky totiž zatajila, že jí párkrát šlo o takzvaně o krk. A že tenhle tropický ráj má k ideální dovolené dost daleko.

Influenceři chválí i místa, kde to taková idylka není

Influenceři patří tak trochu mezi celebrity. Jasně, Smithová je od pohledu dost nažhavená kočička, podle její kolekce bikin byste mohli určovat odhady z prodeje plážové garderoby na každou sezónu. Co si obleče, to letí. Jenže první modelkovské zdání trochu klame, tahle mladá paní má docela slušně našlapáno a nasportováno. Není to úplně tuctová hvězdička, některé treky a túry, které popisuje na svém instagramovém účtu patří mezi extrémně náročné. Ostatně způsob, jakým se svým manželem obráží exotikou prodchnuté turistické destinace, má něco do sebe.  Třeba Dominikánskou republiku si dali během tří měsíců víceméně na kole. Méně taxíků a hotelových resortů, trochu víc ne-komfortu a adrenalinu, víc přírody a srdíčkových příběhů ze života obyčejných lidí.

Na účet podniku, na vás!

Smithová prostě míchá koktejl z vlastních zážitků v kulise tropů, okořeněný nějakým tím příběhem, s pestrým deštníčkem navrch. Umí to, a protože dělá dobré fotky, na konzumenty virtuální zábavy to zabírá. Je prostě šikovnou bloggerkou, influencerkou. Když před svými čtenáři pochválí nějakou trasu, bar nebo pláž, tržby letí v popisované destinaci vzhůru. Takže nemá úplně problém dostat nějaké to pitíčko nebo ubytování zadarmo. Ale takhle to prostě chodí, což je první lekce ze života dnešních velkých travel-writerů a lovců dobrodružství. Někdy prostě chválí nebo kritizují, protože za to dostali zaplaceno. Realitu popíšou trochu lépe, protože pak mají víc než výraznou slevu. A účet za ně pak můžete vyrovnat vy, když dáte na jejich doporučení, a nastartujete lokální byznys.

Dovolená na hraně kriminálu a márnice

Po návratu z tříměsíční dovolené v Dominikánské republice se Smithová psychicky složila, což bylo od holky sršící do světa smajlíky a foto-úsměvy poněkud nečekané. Proč to? Přiznala se, že si uhnala depresi z toho, že zrovna v popisu posledního výletu nebyla zrovna upřímná. Předně, jednou se jí „místní“ pokusili unést, přepadli ji, bezpočtukrát prý čelila dost nevhodným sexuálním nabídkám. I na nějaký ten pokus o znásilnění došlo. Taky je párkrát okradli, a to včetně místních policistů, kteří je na stanici pěkně podusili, když si přišli stěžovat. Jo, a v pár hotelech se během pobytu skutečně ztratili nějací turisté, aniž by to někdo moc vyšetřoval. Během atrakcí umírali lidé. Úsměvům navzdory, nebyla to sranda.

Realita vs. skutečnost

Vlastně, tři měsíce se bála od svého muže hnout na krok, protože celé tohle Dominikánské dobrodružství bylo dost o hubu. Lekce druhá ze života influencerů tedy zní: popisované zkušenosti a zážitky se mohou od skutečnosti lišit, a to dost drasticky. A depku má teď z toho, že celou destinaci před světem vychválila. Neláká jí představa, že tím mohla dost dalších výletníků dostat do pořádných problémů. Tím, že nekriticky vyzvedávala jen pozitiva.  Znovu dodáváme, Cora Smithová úplně nepatří mezi tuctové celebritky, které by kolem sebe potřebovaly lacině dělat vlny tím, že je někdo někde obtěžoval. Tím, že si postěžovala, vlastně její profesní reputace dost utrpěla. Mohla zrovna tak mlčet, a užívat si zase jiné dovolené.

Chceme to sluníčkově krásné!

Tím se dostáváme k lekci třetí, a protentokrát nás školí sama Smithová. Píše totiž, že podstatnou součástí problému jsou sami čtenáři. Špatné zprávy je totiž nezajímají, a tak jim líbivé cestovatelské blogy psané na pohodu dost zkreslují skutečné vnímání reality. „Upřímně, většina influencerů je příliš vyplašená na to, aby psali pravdu. Ukazují jen hezké věci, protože lidé chtějí číst jen o pozitivních věcech.“ Takže? Influenceři budou nejspíš dál chválit exotické destinace, dokud my čtenáři a jejich příznivci sami nezačneme vyžadovat, aby začali psát a dokumentovat i odvrácenou tvář svých dovolených. Zatím jim moc věřit nemůžeme, protože prezentují jen „hezké“ obrázky. To, co sami chceme vidět.

Autor: Radomír Dohnal

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejbezpečnější destinace na světě. Pokud se bojíte cestovat do cizích zemí, leťte právě sem

Filmové dokumenty, které si nehezky pohrály s pravdou. Tvůrci nás pěkně vodí za nos