Fungující triky firem na sociálních sítích. Čím nás mají v hrsti?

Nejrůznější značky používají mnoho metod k tomu, aby nás, potenciální zákazníky, donutily ke koupi. Které jejich triky na nás doopravdy fungují? Necháte se také nalákat?

Na pomoc jsme si vzali průzkum webu Sprout Social, který se ptal tisícovky uživatelů internetu, jak by se na sociálních sítích musela chovat značka, od níž by si byli ochotni něco koupit. Výsledky byly zpracovány jako návod pro firmy, kterak být úspěšnější. Jenže co když tento proces obrátíme a podíváme se na získaná data z pohledu uživatele? Dozvíme se, co na většinu z nás nejlépe funguje. A jelikož opatrnosti není nikdy nazbyt, tak i můžeme vidět, na co si u jednotlivých značek dávat pozor.

Humor s mírou

Každá značka by měla mít svou osobnost. Podobně jako celebrity komunikují na sociálních sítích detaily ze svého života a snaží se tak svým fanouškům přiblížit, i značka může mít vlastní image. Ta je následně pro konzumenty odlišitelná od ostatních a umožňuje větší identifikaci lidí se značkou. Jenže tady je potřeba opatrnosti. Zatímco většina lidí v průzkumu ocenila humor, ironizující sarkasmus naopak spoustě dotazovaných vadil. Takže odsud posud. Jako nejpřínosnější vlastnosti byly hodnoceny upřímnost, přátelskost a nápomocnost. Zákazníci chtějí využívat sociální sítě jako další kanál k zákaznické péči. Správná firma by tedy měla reagovat a o své ovečky se mile starat.

Frčí Facebook a YouTube

A když už značka má vlastní osobnost, kde na nás útočí nejvíce? Samozřejmě na Facebooku. Ne jen proto, že se jedná o nejrozšířenější platformu, nýbrž i z důvodu šířky možností. Na Facebooku vás značka zaujme textem, obrázkem i videem a další funkcionality jako kupříkladu možnost vytvoření událostí či anket pak poskytují solidní variabilitu prostředků, jak na nebohého zákazníka útočit.

Kde, vedle Facebooku, však lidé vyloženě chtějí, aby značka osobnost měla? Na druhém místě se umístil YouTube, který si o zákulisní videa a profilaci značky vyloženě říká. Pouze o něco více než třetinu lidí však unikátní styl značky zajímal na Twitteru a především Instagramu, který se aktuálně velmi rozjíždí jako nový inzertní prostor. Facebook prostě jasně vládne, a tak počítejte s tím, že na jiných sítích budete mít ještě chvíli mnohem větší klid.

Lidé milují vyjadřovat se k politice

Americkou společností v roce 2016 cloumaly hlavně prezidentské volby, což se promítlo i mezi firmami na sociálních sítích. Lidé to ovšem moc neocenili: v průzkumu jich 71 procent označilo politické komentáře jako otravné. Většina ovšem uznává, že vyjádřit se k aktuálním společenským otázkám je správné. A pak se v tom má člověk vyznat… Hranice mezi tím, kdy je něco cool a kdy otravné, je prostě povážlivě tenká.

Na slang bacha

Podobně tenkým ledem je i slang. Když na vás značka útočí vlastním jazykem (obvykle se snahou pobavit), ve většině případů se to míjí účinkem a zůstává spíše pocit trapnosti. Humor se tedy ukazuje jako velmi dvojsečný – leckomu se sice líbí, častěji se však lidem dříve omrzí. Stejně zoufale působí i tropení žertů z uživatelů či konkurence – to prostě slušní lidé nedělají. Naprostá většina uživatelů naopak miluje trendy videa a GIFy. Počítejte s tím, že to značky vědí (nebo se to aspoň postupně dozvídají) a pokusí se vás nalákat i na tento zábavný a se samotným podnikáním nesouvisející obsah.

Slevy a akce Češi zbožňují

Ale hlavně – co podle průzkumu na zákazníky funguje nejlépe? Ke koupi vás značky nejspíše přinutí v případě, že budou pružně reagovat na vaše zprávy a komentáře. Hned v závěsu jsou samozřejmě speciální akce a slevy, na ty slyší spotřebitelé nejen u nás. A efektivní se ukazuje i vzdělávání zákazníků ze sféry daných produktů. Těmito přístupy si tedy značky dokáží své potenciální zákazníky omotat kolem prstu.

Máte podobnou zkušenost?

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:

Kdo je vlastně na Facebooku? Demografická data ukázala řadu absurdit!

Lži na Facebooku – kdo námi manipuluje?