Formule 1 se přestěhovala do Asie!

Asijské turné Formule 1 odstartovalo 16. září Velkou cenou Singapuru. Nyní se přesunou do Malajsie (30. 9. – 2. 10.) a asijskou pouť završí v zemi vycházejícího slunce, v Japonsku (7. – 9. 10.). Co nás čeká?

Aktuální sezóna F1 se pomalu přehoupla do své poslední části. Ani zázrak už by nejspíš nedokázal ohrozit celkové vítězství stáje Mercedes a narušit hegemonii obou jejích jezdců Nico Rosberga a Lewise Hamiltona, to však neznamená, že by fanoušci F1 neměli co sledovat. V následujících týdnech nás čekají hned další dva velmi zajímavé okruhy v Asii a my se můžeme těšit na pořádnou porci skutečně napínavých bitev.

Malajsie (okruh Sepang International Circuit)

30. 9. 2016 (pátek) – trénink (04:00, 08:00)

1. 10. 2016 (sobota) – kvalifikace (11:00)

2. 10. 2016 (neděle) – závod (09:00)

Délka kola: 5,543 km

Počet kol:  56

První závod (rok): 1962

Nejvíce vítězství (jezdec/stáj): John MacDonald/Sebastian Vettel (oba 4) / Ferrari (7)

První závody v Malajsii se jely v roce 1962 v Singapuru, který byl původně součástí malasijské federace. Jednalo se o okruh Thomson Road Grand Prix. Okruh Sepang byl postaven v roce 1999. Loni zde zvítězil jezdec Ferrati Sebastian Vettel. Druhá a třetí příčka patřila jezdcům Mercedesu, Hamiltonovi, respektive Rosbergovi.

Velká cena Japonska (okruh Suzuka)

7. 10. 2016 (pátek) – trénink (03:00, 07:00)

8. 10. 2016 (sobota) – kvalifikace (08:00)

9. 10. 2016 (neděle) – závod (07:00)

Délka okruhu: 5,807 km

Počet kol: 53

První závod (rok): 1963

Nejvíce vítězství (jezdec/stáj): Michael Schumacher (6) / McLaren (9)

Velká cena Japonska se jezdila střídavě na okruhu ve Fudži a Suzuce. Od roku 2008 je zatím definitivně zpátky v Suzuce, okruhu, který je považován za jeden z vůbec nejnáročnějších v celém podniku F1.

Hamilton vs. Rosberg

Ve Formuli 1 záleží na celé řadě faktorů. Mezi nejdůležitější patří jezdecký um a rozpočet stájí, Mercedes má obojí. S odhadovaným rozpočtem ve výši 12,5 miliardy korun a dvěma jezdeckými esy dokázal šampionát konstruktérů rozhodnout dávno před koncem aktuální sezony. O to zajímavější je aktuální „bratrovražedný“ souboj mezi Lewisem Hamiltonem a Nico Rosbergem. Všechny Velké ceny asijského turné vysílají exkluzivně Sport1 a Sport2.

Historie a tradice

Série závodů Formule 1 spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) a jezdí se už od roku 1950 (velká cena Belgie byla už 927 závodem). Během let se velké ceny F1 jely už celkem na 73 tratích ve 36 zemích. Pouze Velká Británie a Itálie přitom hostila velkou cenu v každém roce od založení celého podniku. Není divu, pořadatelství totiž není zrovna levnou záležitostí. Promotéři, kteří chtějí uspořádat velkou cenu, musejí zaplatit licenční poplatek. Ten se liší podle finančních možností a obchodního vyjednávání. Nejdražší licenční poplatek za hostování velké ceny F1 je dnes 1,12 miliardy korun ročně. Za hostování 20 velkých cen letošního ročníku vedení soutěže vybere okolo 17,5 miliardy korun.

Historie Formule 1 je košatá i v dalších ohledech. V její historii se o start pokusilo 157 konstruktérů, jen 28 z nich přitom dokázalo překonat laťku 100 startů. Mezi nejúspěšnější stáje v tomto ohledu patří Ferrari (900 startů), McLaren (772 startů) a Williams (641). Do závodů F1 stihlo v minulosti zasáhnout už více než 800 pilotů. Jedním z posledních noviců (první sezónu odjel v roce 2013) byl Francouz Jules Bianchi, který bohužel zemřel na následky tragické nehody při velké ceně Japonska v roce 2014.

Tak co, kouknete a budete držet pěsti?

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nejlepší jezdec F1. Šumi to není!

Pit stop F1 trochu jinak

Loading...


Pin It on Pinterest