Nejlepší jezdec Formule 1 všech dob? Vědci to spočítali a Schumi to není

Určovat nejlepší sportovce historie v jakémkoliv odvětví je hodně ošemetná věc, ale u Fomtulí 1 je to snad vůbec nejtěžší. Samozřejmě co fanda, to názor, ale hádejte se s někým, kdo je třeba zarytým fanouškem Fernanda Alonza. Tuhle nekonečnou debatu se rozhodli vyřešit vědci z univerzity v Sheffieldu a statistickou a matematickou metodou vypočítali, kdo je nejlepší jezdec Formule 1 v historii.

Není to Michael Schumacher, to je třeba říct hned na úvod. A souvisí to s tím, jak se vlastně tahle věc hodnotila. V počtu prvenství ve velkých cenách by měl legendární Schumi být skutečně na prvním místě. Jenže v žebříčku sestaveném týmem doktora Adrewa Bella je Michael Schumacher až devátý. Devátý! Zbláznili se tam všichni? Prý ne. Umění pilota v celkovém výsledku jízdy tvoří jen 15 procent, celých 85 procent je kvalita vozu a stáje a technologická úroveň. Schumacher závodil za nejlepší týmy Formule 1, což mu podle vědců situaci hodně ulehčilo. Takže proto až deváté místo v tabulce. Kdo byl ale tedy nejlepší? Argentinský zázrak Juan Manuel Fangio.

Fangio se o kolo nepředjíždí

Je pravda, že tento jezdec je naprosto mimořádnou personou v rámci Formule 1. Svůj první závod odjel ve voze Ford, který koupil od jakéhosi taxikáře. Druhý vůz si dokonce postavil sám. To však ještě nešlo o Formuli 1. V té se ovšem prosadil neuvěřitelným způsobem. Získal pět titulů mistra světa ve stájích Maserati, Mercedes a Ferrari.  Na jeden ze závodů jel sám přes půlku Evropy. Přijel půl hodiny před startem k smrti unavený a v průběhu závodu těžce havaroval. Když jel na pomalém voze Maserati, jeden ze soupeřů Mike Hawthorn ho odmítl předjet o kolo a raději kroužil do konce závodu za ním. „Fangio se o kolo nepředjíždí,“ prohlásil. Pro Argentince byl národním hrdinou, přátelil se s prezidentem Perónem. Především byl ale jezdec, který dokázal jezdit vynikající závody s méně kvalitními stroji. Zní to možná divně, ale třeba takové Maserati nemělo v jisté době v porovnání s Ferrari mnoho šancí.  Fangio přesto dokázal vítězit. Právě tohle zohlednil ve svém matematickém výpočtu dr. Bell a proto je Fangio na prvním místě jeho historického žebříčku.

Smolaři nebo oběti matematiky?

Žebříček má celkem čtyřicet jmen, tady je prvních deset: Manuel Fangio, Alain Prost, Fernando Alonso, Jim Clark, Ayrton Senna, Jackie Stewart, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Michael Schumacher a Sebastian Vettel. Zajímavá je pozice italského jezdce Alberta Ascariho. To je dvojnásobný mistr světa, vítěz ve 13 velkých cenách z padesátých let. Jak je proboha možné, že se vůbec neumístil? Jeho pozice podle výpočtů vědců je až 76, takže úplně mimo seznam. Opět v tom hrají roli týmy. Ferrari, Lancia a Maserati. Ascari nejspíš jen nasedl a tyhle vozy ho do cíle dovezly samy. A co takový Lewis Hamilton? Ten je podle počtu prvenství na 5 místě, ovšem v žebříčku není ani v první desítce, je až na 12 místě. Dr. Bell sám uznává, že jeho model mohou mnozí lidé kritizovat právě kvůli podobným výsledkům. Ovšem tvrdošíjně si stojí za tím, že pro vítězství ve Formuli 1 je mnohem podstatnější stroj než jezdec. A s postupem času se důležitost týmu a technologie ještě zvyšuje. Dnes jsou rozdíly mezi stájemi propastné a ani nejlepší jezdec nezmůže nic, pokud jede ve voze slabého týmu.

Nejlepší jsou prostě nejlepší

Je otázka, jestli by se podobný matematický model (ať už mu věříme či nikoliv) dal použít i v jiných sportech. Co takové dostihy? Vyhrál by žokej Váňa na pomalých koních? Byl by Messi tak skvělý, kdyby hrál kupříkladu ve Spartě? Je to hloupá otázka, protože ti dobří se prostě dostávají do dobrých týmů. Žádný kvalitní tým nemůže angažovat neschopné jezdce nebo sportovce. Je úplně jedno, jakou metodou se to počítá a kolik procent se jakému faktoru přidělí. Ti nejlepší jsou prostě první a ostatní dojíždějí až za nimi.

Autor: Tomáš Chalupa

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

VIDEO: Orgazmus pro fanoušky F1. Formule na sněhu! Nebylo to ale poprvé

Formule 1. Rakve na kolech