Čím s jezdilo v roce 1989? Oltcit Club

Za komančů to nebylo jednoduchý. Zatímco na západě jezdily moderní a bezpečná auta, v ČSSR to stálo za prd. Vlastně Škodovky patřily k tomu nejlepšímu, co bylo možné sehnat. Jenže pro spoustu lidí byly nedosažitelné, takže naši rodičové a prarodičové museli jezdit i v takových autech, jako byl Oltcit Club.

Taky jsem s ním nějakou dobu jezdil. Říkal jsem mu Olouš. Bylo to jedno z nejhorších aut na světě a tuhle éru už nechci nikdy zažít.

Made in Rumunsko

Snad by stačilo napsat, že se auto vyrábělo v Rumunsku a tím by to snad stačilo. Jasně, Rumunsko je super země s krásnou přírodou, ale jejich auta opravdu nechcete. Asi víte, že Renault ještě v době rozdělené Evropy spolupracoval s Dacií. Tak velmi podobně francouzský Citroën spolupracoval právě s Oltcitem. Právě název Oltcit tomu napovídá. Olt v názvu vychází z názvu Oltea, což je oblast v Rumunsku, kde se vozy vyráběly, Cit pak má právě avizovat automobilku Citroën.

Auto z plakátu.

Auto z plakátu.

1980

Právě v roce 1980 vyjela z továrny první testovací série automobilů pojmenovaná jako Club 11. Vůz vycházel z modelu Citroën Visa, jenže co si budeme povídat, francouzská kvalita je v porovnání s tou z Rumunska o dost lepší. Nicméně soudruzi se tenkrát ve svém modelu tak viděli, že jej vyráběli prakticky v nezměněné podobě až do roku 1996. Jen pro představu, v tomto roce Škodovka představila Octavii 1. generace. Rok 1996 je také posledním rokem existence automobilky Oltcit. Zaplať pánbůh.

Dobová specifikace.

Dobová specifikace.

Club 11

Do tehdejšího Československa se vyvážel právě model Club 11. Hlavním odbytištěm byly vůbec země Varšavské smlouvy, tedy Albánie, Bulharsko, Maďarsko, NDR, Polsko a země neomezených možností (Svaz sovětských socialistických republik).

Auto mělo na délku 373 cm, pro představu je to o 8 cm méně, než měl tenkrát Favorit, takže v pořádku. Horší to bylo s výškou a šířkou. Výška byla 143 cm a šířka jen 154 cm, takže asi jako když roztáhnete ruce. Nacpat se do Olouše tak nebylo nic jednoduchého.

Krasavec, až to bolí.

Krasavec, až to bolí.

Skutečnou raritou byl motor vozu. Objem 1,1 litru nesliboval žádné ohromující výkony, ale konstrukce byla plochá, tedy typu boxer. Ano, přesně ten typ motoru, jaký používá Porsche nebo Subaru. Motor poskytoval výkon 42 kW, což na svou dobu nebylo zase až tak špatné. Ochotně se vytáčel, ale tak jako všechny motory typu boxer nebyl právě úsporný. Pod 10 litrů olovnatého benzínu se dostává jen obtížně.

K dispozici byly i méně rozšířené motory, o objemu 0,6 litru s výkonem 25 kW a silnější jedna-trojka se 45 kW.

Symbol socialismu

Navenek se socialismus tváří skvěle, uvnitř je ovšem prohnilý, až to bolí. A Oltcit je symbolem socialismu jak se patří. Opomeneme to, že pro zařazení zpátečky bylo třeba šaltrpákou pohnout tam, kde dnes obvykle najdete pětku (Oltcit měl jen 4 kvalty, jak bylo tehdy zvykem). Jenže schéma řazení v autě říkalo něco jiného. No co, se soudruzi spletli. Jenže Oltcit byl naprostým ztělesněním nespolehlivosti, poruchovosti a odfláknuté práce.

Rumunské vozy do každé socialistické země!

Rumunské vozy do každé socialistické země!

Za 2 roční platy

Řeknete si, že Oltcit musel být aspoň strašně levný. V tehdejší době stál 69.000 Kčs. Jenže nezapomeňte, že průměrný plat byl tehdy kolem 3000 Kčs. Takže na auto padly celé 2 roční platy. V přepočtu na dnešní dobu by šlo o auto v hodnotě přes 600 000 Kč, za to už pořídíte auto střední třídy, jakým je třeba nový Ford Mondeo. A za ty peníze jste prakticky dostali sračku. No, nebyl to snadný život v tom socialismu.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Škoda Rapid Spaceback Scoutline

Čím se jezdilo v roce 1989? Škoda Favorit!