Čím se jezdilo v roce 1989? Škoda Favorit!

Mnozí z vás to ještě jako děti pamatují. Psal se rok 1988 a mladoboleslavská Škodovka představila bez přehánění revoluční Škodu Favorit.

Pokud jste měli štěstí a vyšel na vás dlouhý pořadník, mohli jste si od roku 1988 pořídit Škodu Favorit. Stačilo našetřit 28 tehdejších průměrných platů (3020 Kč) a dostali jste pokrokovou superkáru.

Škoda měla s Favoritem úspěchy v motorsportu.

Globální auto

Auto dostalo řidičsky přívětivější pohon předních kol. Šlo vlastně o takovou první globálně navrženou Škodovku. Design karosérie měl na starosti slavný designér Nuccio Bertone. Konstrukci motoru a zavěšení dokonce řešila firma Porsche (ano, přesně ta firma Porsche!) a v roce 1984 byl hotový prototyp, který se mohl vydat na zkušební polygon automobilky Tatra. Vše dopadlo na výtečnou! Cílem bylo udělat vůz, který vydrží 150 000 km (tehdy se běžně dělala generální oprava po 100 000 km) a to se podařilo.

Top Gear po Česku: Jak vypadal pořad Auto-moto revue v roce 1988? No, skoro stejně jako dnes. Podívejte se, jak představili Škodu Favorit.

Sériová výroba

Sériová výroba byla spuštěna v roce 1988, v závodě ve Vrchlabí. Ten vlastně funguje dodnes, soustředí se na výrobu automatických převodovek DSG, používaných napříč celým koncernem VW. Chvíli poté se spustila výroba i v Mladé Boleslavi. Verze kombi, tedy Formana, jsme se za komančů nedočkali, ta přišla až později.

Módní bílá auta? To už tu bylo dávno.

Luxusní výbava

Favorit vyjížděl ve třech stupních výbav, S, L a LS (de Luxe Super). Co bylo součástí právě nejluxusnější výbavy? Hlavní výhodou byl otáčkoměr, komfort přidával cyklovač stíračů, přední mlhová světla nebo indikace zatažené ruční brzdy. Lepší byla také sedadla. Pokud jste navíc byli opravdu ve vatě a mohli jste si zpívat „já na to mám“, za příplatek bylo možné pořídit takové luxusní prvky, jako byly stropní hodiny, spoilery, přední lapače nečistot nebo dokonce ostřikovače předních světlometů.

Interiér, jak se patří!

Poweeeeer

A co že se staralo o pohon? Do sériové výroby se zpočátku dostaly dva motory. Oba o objemu 1,3 litru. Slabší měl výkon 43 kW a dokázal Fávo rozjet až na 150 km/h. Na 100 km/h auto zrychlilo za 15 sekund. O sekundu rychleji to zvládl motor s výkonem 46 kW, ale oblíbený příliš nebyl – bylo nutné do něj dávat tehdy drahý Super. V obou případech šlo o motory s karburátorem.

UPOZORNĚNÍ! Po zhlédnutí tohoto videa budete mít neodolatelnou touhu zakoupit Škodu Favorit.

https://www.youtube.com/watch?v=Bsx16_wz29k

Přes milion kusů

Favorita se za éru své existence vyrobilo 783 167 kusů. Pokud přičteme i karosářskou verzi Forman a užitkový pick-up, dostaneme se přes milion a to není vůbec špatné. Taky si Škodovka dala na autě pořádně záležet. Vývoj auta je stál 2,5 miliardy Kčs, což byly obrovské peníze. A Favoritem jel jednou v životě snad každý z nás. Jak na něj vzpomínáte vy?

Sehnat Favorita v dobrém stavu je těžké. Ale najdou se.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Škoda Octavia RS. S tímhle autem půjdete za mříže!

300 koní pod milion. Troufnete si?