Češi na Dakaru: exkluzivní rozhovor s Martinem Prokopem

České týmy to na Dakaru nemají příliš jednoduché. Nedisponují takovými rozpočty, jako zahraniční týmy a nedostatek sponzorů vyvažují schopností improvizovat. Jaká želízka máme v ohni?

Teprve podruhé pojede Rally Dakar zkušený závodník Martin Prokop. Vyzpovídali jsme jej a zjistili, jak se na Dakar chystá, co v loňském roce podcenil a jaké má cíle.

Martin Prokop

Martin Prokop

ProChlapy.cz: Závodění máte evidentně zakódované v genech. V posledních měsících to kromě Dakaru byl Mercedes SLS AMG GT3 a první místo na Masarykově okruhu v Brně, druhé místo na FIA Cross-Country Rally Baja Spain, což je vlastně závod kamionů v náročném terénu, do toho WRC. Jsou to hodně odlišné disciplíny, nebo to jen tak vypadá?
Martin Prokop: Nevypadá, je to samozřejmě něco úplně jiného, ty disciplíny se diametrálně liší. Po patnácti letech v rally jsem si chtěl kariéru nějak zpestřit a zažít jak okruhy, tak off-roadové soutěže. To se mi také podařilo a navíc jsem – zcela mimo plán- měl možnost zazávodit i s kamionem, a to byla zkušenost hodně zajímavá!

ProChlapy.cz: Nemáte chuť vybrat si jeden druh závodu a tomu věnovat veškeré úsilí a dosahovat nejlepších výsledků?
Martin Prokop: Jak už jsem říkal, dosud byla mou hlavní disciplínou rally, ale letos jsem si začátkem roku pro zpestření zkusil i Dakar. A ten mě vzal za srdce tak, že jsem své priority změnil a Rally Dakar se pro mě v roce 2017 stane tou hlavní sportovní aktivitou. O dalších disciplínách teď nepřemýšlím, potřebuji do Jižní Ameriky vyrazit s čistou hlavou. A teprve po návratu se rozhodnu, čemu se budu věnovat dál.

ProChlapy.cz: Druhý rok na Dakaru a úplně jiné auto. Letos je to Ford F-150 Raptor, ale ještě v minulé sezoně to byla Toyota Hilux. Proč tak rychlá změna?
Martin Prokop: Důvod je jednoduchý. Už loni během svého prvního Dakaru jsem se rozhodl, že ten další chci jet s vlastním autem a ve vlastním týmu. Dobře jsme věděl o projektu Míry Zapletala, který během let vypiplal skvělý „dakarský“ podvozek. A protože celá moje kariéra ve WRC je spojena se značkou Ford – a s českým zastoupením Fordu mám velmi dobrou spolupráci – nebylo v podststě o čem přemýšlet. Technické předpisy ve skupině T1 jsou navíc velmi volné, a tak jsme si mohli auto postavit podle svého. Karoserie tak vypadá jako trochu zmenšený americký Ford F-150 Raptor a motor je pětilitrový osmiválec z Fordu Mustang, prakticky sériový.

ProChlapy.cz: Ford to s pickupy evidetně umí. V Evropě je ale přeci jen více známý Ranger, než obří Raptor. Proč v případě evropského jezdce nesměřoval výběr právě na menší Ranger?
Martin Prokop: To má několik důvodů. S Rangerem už jeden tým jede a já nechtěl, aby si mě s ním někdo pletl. Navíc tíhnu k americkým autům, takže volba byla jasná. On ale ten „dakarský“ Raptor žádný obr není, design je stejný, ale rozměry o dost menší. U nás v týmu mají auta jména. Soutěžní Fiesta WRC je Fiona, Raptor bude tedy logicky Shrek. A až ho poprvé uvidíte, budete muset uznat, že je to nádherné auto!

Terénní překážky v Česku vypadají pro takové auto až směšně.

Terénní překážky v Česku vypadají pro takové auto až směšně.

ProChlapy.cz: Loňský ročník na Dakaru byl pro Vás premiérový. A úspěšný. 14 místo sice nejsou vavříny, ale dokončit závod v prvním ročníků lze považovat za velký úspěch. Co jste při přípravě nejvíc podcenil a čeho nejvíce litoval?
Martin Prokop: Já jsem loni nepodcenil nic. Jen se to celé tak sešlo, že nabídka na start přišla až těsně před startem, nebyla už šance zvládnout speciální přípravu. Litoval jsem toho, že jsem si moc nerozuměl s pískem a s dunami. Ty často na Dakaru rozhodují o celkovém pořadí – a já se v mistrovství světa WRC s takovým povrchem nikdy nesetkal, takže moje zkušenosti v tom směru byly nulové. Letos už jsem to napravil: jak to šlo, trénoval jsem jízdu v dunách v Dubaji.

ProChlapy.cz: Dakar je často spojený se smrtí. Zatímco u jiných závodů se bezpečnost diametrálně zlepšuje, titulky „Smrt na Dakaru“ se objevují několikrát ročně. Asi ani letošní rok nebude jiný. Připouštíte si, že ze závodu se nemusíte vrátit živý, nebo jste už tak ostřílený závodník, že to jde zcela mimo Vás?
Martin Prokop: Na tohle téma se asi žádnému motoristickému sportovci moc bavit nechce. Jasné je, že žádná motoristická závodní či soutěžní disciplínna úplně bezpečná není, i když se tak někdy organzátoři můžou tvářit. Vždycky záleží na štěstí, vždycky řídíte nějaký stroj, který může mít poruchu, vždycky můžete udělat chybu, vždycky vás někdo může trefit… Přesto osobně nevidím výrazný rozdíl v úrovni rizika třeba mezi rally Dakar a obyčejnou vyjížďkou džípem do pouště. Nikdy nemáte absolutní jistotu, že se ve zdraví vrátíte.

Vadí vám ženy, které mluví do řízení? Martina Prokopa naviguje Rakušanka Ilka Minor

Vadí vám ženy, které mluví do řízení? Martina Prokopa naviguje Rakušanka Ilka Minor

ProChlapy.cz: S jakým cílem se Dakar vydáváte?
Martin Prokop: Máme skvělé auto a skvělý tým, já sám se připravuji velice intenzivně, ale Dakar je nevyzpytatelný a konec nadějím může přijít velice rychle. Základní cíl proto opravdu zní: dostat se vlastními silami do cíle. Nic víc.

Big Shock Racing

Jaká další želízka má Česká republika v ohni? Velké šance na úspěch má tým Big Shock Racing. V týmu jede ostřílený Martin Macík mladší a premiéru si užije voják z povolání, Lukáš Kvapil.

Martin Macík jede na kamionu. Ten je pro letošní sezonu zcela nový. Martin popisuje, že se při jízdě chová jako bugina. Kratší převisy, znatelně nižší těžiště, nové tlumiče… vlastně je auto znatelně přepracované. Macík si zároveň věří. Úspěch pro něj bude, pokud skončí v první desítce, to nejsou malé ambice.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jezdíme po okruhu

Náš autotest: Nissan Navara